Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overnatning I Det Fri - Forum Wereldfietser

Overnatning I Det Fri

Ik heb net dit boekje in huis.

Het lijkt me erg leuk een rondje DK te doen en hier te kamperen. Toch wel wat vragen.
- Vaak gaat het om afgelegen kampeerplekken zonder douche. Douchen is toch wel lekker na een dag fietsen. Of er moet zee oid in de buurt zijn.
- Winkels zullen niet vaak om de hoek zijn dus dat betekent voorbereid zijn en voldoende eten meenemen. Niets zo erg als hongerklop of pak koekjes als avondeten.

Wat zijn jullie ervaringen?

Andere tips zijn ook welkom.
Een rondje vanuit zuid DK via Oostkust Jutland naar boven en centraal ( via bv Haervajen route) is een eerste idee. We hebben een dag of 10 dus we moeten kijken wat haalbaar is. We kunnen altijd wat noordelijker starten. Of slaan we dan veel moois over? Lastig een beeld te vormen van een land dat je niet kent.
Ik vond Denemarken nog dichtbevolkt genoeg om voldoende supermarkten te vinden. Ik begrijp dat je met meer dan 1 persoon op pad gaat, dan denk ik dat je altijd genoeg eten mee kunt nemen.

Die paar keer dat ik op zo'n primitieve kampeerplek stond waren er inderdaad geen douches. Misschien wat extra water meenemen + washandje?

Ik vond de ligging van deze kampeerplekken altijd wel mooi en verborgen. Enige nadeel vond ik (als persoon die altijd van veel rust en stilte houdt) dat er twee keer vrij laat op de avond nog vrolijke (en vriendelijke) mensen arriveerden die erg laat gingen slapen.
We gaan met 2-en inderdaad.

Ondertussen in ieder geval al veel lol met het Deens in het boekje. Nu nog met internet bij de hand voor het vertalen van: "Der er ikke drikke vand"
Ben vorig jaar via Dld/Oostzee Denemarken binnengekomen, via westkust naar noorden, Skagen, daarna naar zuiden om in Kopenhagen te eindigen: winkels en supermarkten op/in Jutland geen probleem.

Grotendeels wild gekampeerd, stond nagenoeg altijd alleen. Wel vaak probleem gehad om de exacte Overnating lokatie te vinden: zelfs tot twee maal toe hondenuitlaters het boekje met beoogde lokatie laten lezen en zelfs die kwamen er niet uit, ondanks door hen ingeroepen extra hulp, o.a. telefonische raadpleging. En dan was de plek binnen een straal van een 500 honderd meter. Mede daardoor vaak nog echter dan Overnating wild gekampeerd. Ik heb geen GPS, maar denk dat deze goede diensten had kunnen bewijzen.
De Overnating lokaties midden in de bossen en natuur zijn vaak pareltjes maar hebben -bijna- nooit sanitair, een enkele keer een toilet zonder water. Maar in de meeste gevallen wel kampvuur met hout voor je klaarliggend! Met name langs de kust heb je soms douches en toiletten in de buurt. Mijn ervaring met openbare toiletten in kleinere plaatsjes is zeer goed: ruim en schoon. Gebruikte deze dan ook veelvuldig om te wassen. En anders overdag bij camping of aan de kust bij jacht/vissers-haventjes douchen.
Bedankt! Krijg er zin in.
Op de Deense fietskaarten staan deze kampeerplaatsen aangegeven en ook de supermarkten. Neem wel een waterzak mee.
Overigens hebben ook "gewone campings" in Denemarken vaak leuke plekjes voor fietsers. Daar vind je natuurlijk wel warme douches. "Gewone campings" hebben in de regel ook keukens met kooktoestel, pannen etc. Ideaal om bij minder goed weer binnen te kunnen koken.