Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goedkope bio-ethanol voor Trangia - Forum Wereldfietser

Goedkope bio-ethanol voor Trangia

Niet duur: voor duizend liter slechts 1,38 ex btw per liter :D .

Zonder gekheid: geen idee, maar ik vraag me wel af waarom je gebruik wil maken van bio-ethanol?
Dat zou goed moeten werken in een Trangia!

Maar waarom wil je een kubieke meter bio-ethanol tegelijk kopen? Je moet het opslaan, het is brandgevaarlijk en in de winkel is dit spul per liter ook goed betaalbaar.

Groet, Tim
De site laat zien dat het ook in kleinere hoeveelheden vergelijkbaar is hoor. Ik maakte slechts een geintje, juist vanwege die hoeveelheid. Bij kleinere hoeveelheden wordt het al gauw 2-3x zo duur, dat wel.
Inderdaad. Ik zat zelf te kijken naar een jerrycan van 10 liter. Dat is nog een redelijk te verwerken verpakking (en veel minder brandgevaarlijk in mijn garage).

Heb er te weinig verstand van, maar wat zijn de verschillen (voor koken) van de 96% en 100%? En wat is het verschil tussen deze bio-ethanol en bijvoorbeeld Bever Sprit?
Ik betaal bij Blokker (meen ik) €1,79 per liter.
Verkoopt Blokker bio-ethanol?
Het verschil tussen 96% en 100% ethanol is 4% water. Dit betekent dat er iets minder energie vrijkomt bij de verbranding: er is minder alcohol om te verbranden, en het water neemt energie op als het verdampt. In de praktijk denk ik dat je er weinig van merkt. Daar komt trouwens bij dat die 100% zuivere ethanol moeilijk te maken is - het zou kunnen dat dat in de fabriek veel meer energie kost, maar daar weet ik het fijne niet van.

Het 'bio-' voorvoegsel betekent niet zo veel, alleen dat het van een plantaardige bron komt, en niet zoals wasbenzine uit aardolie. Dat klinkt lekker milieuvriendelijk, maar dat is een wassen neus. Bij de huidige biobrandstofproductie wordt er bijna net zoveel fossiele brandstof gebruikt als er biobrandstof weer uitkomt. Ethanol kan trouwens ook chemisch geproduceerd worden, maar dan heb je meer kans dat het 'vervuild' is met methanol en andere stoffen.

Bever spirit is vooral methanol, een korter, vluchtiger, giftiger molecuul dan ethanol, en bij verbranding komt er iets minder energie vrij, dus je zult er iets meer van mee moeten nemen (bij vergelijkbare zuiverheidsgraad). Wel brandt het een stuk feller, dus je water zal eerder koken, je pasta zal sneller aanbranden, en je brandertje zul je sneller moeten bijvullen.
urje schreef:Het verschil tussen 96% en 100% ethanol is 4% water. Dit betekent dat er iets minder energie vrijkomt bij de verbranding
Is het niet ook zo dat het minder roet als je er wat water bijdoet? Ik heb de afgelopen dagen op internet herhaaldelijk adviezen in die richting gelezen mbt Trangia branders.
Dat heb ik nog nooit gehoord, en ik begrijp eigenlijk ook niet hoe dat dan zou werken. Die zuivere ethanol wordt juist gebruikt in binnenhaarden omdat het schoon brandt. Maargoed, ik heb zelf nog nooit 100% zuivere ethanol in m'n brandertje gehad, dus kan alleen meepraten over de theorie...
Action heeft goedkope bio-ethanol in literflessen. >95% zuiver.
urje schreef:Dat heb ik nog nooit gehoord, en ik begrijp eigenlijk ook niet hoe dat dan zou werken. Die zuivere ethanol wordt juist gebruikt in binnenhaarden omdat het schoon brandt.
Heb het nog even opgezocht.. als ik het zo snel lees lijkt bio-ethanol schoner te branden dan spiritus en zouden problemen met roet daarbij minder voorkomen.

http://www.cyclechat.net/threads/diluting-meths.54579/
http://www.spiritburner.com/fusion/show ... /tid/3952/
http://www.bushcraftuk.com/forum/archiv ... 19299.html
http://www.ukcampsite.co.uk/chatter/dis ... cID=290138
Anders schreef:Heb het nog even opgezocht.. als ik het zo snel lees lijkt bio-ethanol schoner te branden dan spiritus en zouden problemen met roet daarbij minder voorkomen.
Mijn ervaring is heel anders! Afgelopen jaar een nieuwe Trangia helemaal zwart gekregen met bio-ethanol :evil: , gekocht bij quist, ook ergens rond de 96%. Dat had ik juist helemaal niet verwacht, het viel mij op dat het spul met een nogal gele vlam brandde ipv een blauwe. Nu zit ik mij ook af te vragen wat dan het beste is, ik denk dat ik maar weer de Bever spirit ga gebruiken, in mijn herinnering kreeg ik hier geen zwarte pannen (en doeken) mee.
Jeroen
thoppen schreef:Ik betaal bij Blokker (meen ik) €1,79 per liter.
Wat zijn jouw ervaringen met dit goedje?
JaapG schreef:Action heeft goedkope bio-ethanol in literflessen. >95% zuiver.
Heb je dat zelf al eens gebruikt om mee te koken? En wat waren toen je ervaringen?