door
JaapG » do 10 apr, 2014 19:52
Voordat er hier mensen onzacht met de grond in aanraking gaan komen, waar de discussie hierboven op uit kan lopen, even het volgende:
- de belasting van een fiets bestaat uit het totaal van alles wat er op en aan de fiets zit: de fiets zelf, de berijder, de bagage, de dragers, de tassen, het water in de bidons, het zadeltasje, de reserveband, etc.
- een fiets is ontworpen voor een maximale belasting icm een beoogd gebruik. Met name het frame en de vork is in deze bepalend. Dit bij gewoon normaal standaard gebruik. Downhill fietsen hebben een heel ander ontwerp, gebruik, en doel dan de 3 kg lichtste racefiets.
- Vooral brekende voorvorken leiden tot vervelende valpartijen. De maximale belasting van een fiets wordt dus voor een groot stuk bepaald door de voorvork. Gebruikelijke waardes voor trekkingfietsen zijn 130 kg voor een alu vork, 140 kg voor staal (beide van goede kwaliteit, geen warenhuisrommel).
- Andere onderdelen zijn niet zo heel relevant, op de wielen na. En deze gaan gewoon minder lang mee (snel gebroken spaken etc.) en zullen niet abrupt breken wat tot valpartijen leidt. Tandems hebben overigens in het algemeen heel wat sterkere wielen dan eenpersoons trekkingfietsen, bijv. met 48 spaken.
- een tandem heeft een hele andere maximale belasting dan een eenpersoonsfiets. Een tandem heeft zeker niet dezelfde voorvork als een eenpersoonsfiets. 180 kg max belasting voor een tandemvoorvork is niet ongebruikelijk, hogere waardes zijn geen uitzondering.
Tav de OP: de maximale belasting van een drager is in jouw geval relatief irrelevant, zeker voor de Tubus dragers die je hebt. De cargo kan zonder problemen 40 kg dragen, daar staat hij zelfs om bekend (of je zoveel op je fiets achterop mee wilt nemen is een andere vraag). Tegen de tijd dat je beide dragers op hun maximum belast zit je allang boven je max systeemgewicht: 75 (jezelf) + 55 (bagage etc.) + 15 (fiets) = 145 kg, en dat is zeker boven de max van je fiets. Behalve natuurlijk als je alleen langzaam over glad asfalt rijdt.
Dus als je echt wilt weten wat het maximum is wat je mee mag nemen moet je het aan de fabrikant je van je fiets vragen. En vergeet niet je gebruiksdoel (off-road afdalingen.....etc.) en soort voorvork aan hem te vertellen bij deze vraag.