Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CARRADICE - Forum Wereldfietser

CARRADICE

Hallo,

Zijn er forumleden die ervaring hebben met de "Carradice" tassen, bevestiging van de tassen a/d alu zadelpen v/e carbonframe.
http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... duct_id=43
woestijn5 schreef:Hallo,

Zijn er forumleden die ervaring hebben met de "Carradice" tassen, bevestiging van de tassen a/d alu zadelpen v/e carbonframe.
http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... duct_id=43
Ik gebruik zelf een Camper Longflap in combinatie met een Bagman beugel. Zonder zo'n beugel kan het ook, met alleen twee ophangogen aan het zadel en een riempje om de zadelpen. Maar om te voorkomen dat je met de achterkant van je benen de tas raakt is een Bagman wel handiger. Bovendien hangt de tas stabieler.
De rails van je zadel moeten er ook lang genoeg voor zijn. Er is ongeveer 2 cm rechte rails nodig achter de zadelklem om de bagman aan vast te klemmen en je hebt twee bevestigingspunten nodig voor de stabilisatiepootjes. Normaal kunnen die op de dragerbussen op de staande achtervork. Als je die niet heb moet je iets bedenken met P-klemmen of de zadelpenstrop uitwisselen voor een model met extra oren.
Voor de ophanging aan het zadel maakt Carradice ook een speciale beugel. Ik heb de mijne zelf gemaakt van een aluminium strip en kabelklemmen. Een elegante oplossing is de quick-releaseversie van de Bagman, waarbij de tas wel wat lager komt te hangen. Iets om in de gaten te houden als je een klein frame hebt.

Oscar
De tassen kunnen ook direct aan de bagagedrager worden bevestigd. Bagman beugel is niet nodig. Op deze foto kun je zien hoe het anders kan :
http://tinyurl.com/psvqfn8

Geweldige tassen trouwens!
Nou vermoed ik persoonlijk dat het betreffende carbonframe geen oogjes heeft voor een bagagedrager. Er zijn namelijk niet zo heel veel carbonframes met dergelijke oogjes en als dit frame deze wel zou hebben zou de vraagsteller dat waarschijnlijk wel vermelden.

Mijn Lowsaddle Longflap laat ik rusten op een Tubus Fly, omdat ik een stalen frame heb die wel die oogjes heeft en die ook gebruikt kan worden met wat kampeerbagage. Dergelijke zadeltassen zijn echter wel behoorlijk klein, naar mijn mening te klein voor kampeerbagage. I.c.m. frametassen en een rol aan het stuur schijn je (mits je geen klein frame hebt) nog een eind te kunnen komen als je ultralicht op kampeervakantie gaat. De canvas-modellen zijn wel mooi en klassiek ogend bij klassiek ogende fietsen, maar of je dat met een carbonfiets zou willen is de vraag. De opening is ook vrij omslachtig (doch degelijk) en de tassen zijn zwaar.

Waarschijnlijk zijn er andere, lichtere alternatieven. Zoals bijvoorbeeld een pakzak van Ortlieb, Sea-to-Summit, SealLine, etc. bevestigd met een spanbandje aan het zadel/de zadelpen. Dan ben je voor nog geen 200 gram helemaal klaar met toch een groot volume. Deze zakken zijn er namelijk vaak van 22 liter, of van 35 liter. (Of nog iets kleiner, maar groter wordt onpraktisch aan het zadel.) Met 35 liter kun je al kamperen, al doet het spartaans aan.
Sinds kort heb ik een Carradice QRS Slim tas uit de Super C reeks. Bevalt tot nu toe heel goed, dit is een systeem waar je met een quick release ding aan de zadelpen een hele tas ophangt. Zit heel stevig, en snel te bevestigen. Je moet wel aan de onderkant, dus onder dat quick release ding ruimte hebben anders komt de tas in botsing met de wielen bij het inhangen, klinkt ingewikkelder dan het is, bedoel dat je een niet te kort uitstekende zadelpen moet hebben, en dat de adapter dan behoorlijk ver omhoog bevestigd moet worden. De tas is flink groot 16l en met dit systeem kan er totaal 10kg aan hangen.

Jeroen
jeroenh schreef:Sinds kort heb ik een Carradice QRS Slim tas uit de Super C reeks. Bevalt tot nu toe heel goed, dit is een systeem waar je met een quick release ding aan de zadelpen een hele tas ophangt. Zit heel stevig, en snel te bevestigen. Je moet wel aan de onderkant, dus onder dat quick release ding ruimte hebben anders komt de tas in botsing met de wielen bij het inhangen, klinkt ingewikkelder dan het is, bedoel dat je een niet te kort uitstekende zadelpen moet hebben, en dat de adapter dan behoorlijk ver omhoog bevestigd moet worden. De tas is flink groot 16l en met dit systeem kan er totaal 10kg aan hangen.

Jeroen
Jeroen,

Het is inderdaad dit type dat ik vorig weekend zag bij twee Engelse fietsers. Beiden reden ze met een carbonframe, waarop deze tassen waren bevestigd.
Waarschijnlijk door een quick release, had niet de tijd om dit keurig te bekijken.
Heb je deze bevestiging (en quick release) daar ook besteld?

Sportieve groeten,
Speciaal deze tas MOET met dat quickrelease systeem worden bevestigd, dit systeem bestaat uit twee delen een adapter op de zadelpen en een stalen frame wat aan de tas wordt bevestigd, bij deze Slim qrs zit dat frame al ingebakken in de tas, geen andere bevestiging mogelijk. De tas heeft een wat afwijkende vorm en constructie t.o.v. de gewone Caradice tassen, hij is nl vormvast en is nogal breed en plat, er zou zelfs een laptopje inpassen daardoor. Door het QRS systeem wordt de tas niet aan het frame bevestigd maar aan de zadelpen, ik heb geen enkel idee of de krachten die dan toch nog op het frame worden overgebracht niet teveel zijn voor zo'n frame, ik heb alleen aluminium en stalen frames...
Na enig zoeken heb ik hem besteld bij http://www.sjscycles.co.uk deze waren iets goedkoper dan Carradice zelf, maar ze hebben weer iets minder keus natuurlijk, heel snelle levering, paar dagen. Als je dit model besteld zit het hele quick release systeem er dus automatisch al bij.