Volgens mij is de werkelijke hoofdreden niet dat er nadelen aan het ligfietsen zitten (ja die zijn er wel), maar vooral omdat mensen kudde dieren zijn, die anderen in de kudde graag volgen. Mensen willen zogenaamd individualistisch zijn, dus wel een net iets ander merk of type fiets, maar eigenlijk willen ze helemaal niet opvallen en gewoon in de kudde worden opgenomen. De keus valt dus op een gangbaar diamant frame.
Je ziet vaak ook dat er vele nadelen worden "verzonnen" (vooroordelen) die er helemaal of bijna niet zijn:
- Stijve nek, heb ik nooit last van en anders monteer je een hoofdsteun.
- Gevaarlijk, meestal omdat men je niet zou zien. Nou dat valt wel mee, zeker met een hogere ligfiets, opvallende kleding en goede verlichting. Mensen die niet kijken zien je ook niet op een gewone fiets. Ik heb ervaring met beide en ik zie weinig verschil.
Daarnaast fiets je op een ligger met de benen vooruit, die veel beter zijn berekend om een klap op te vangen dan hoofd en armen.
Over de kop gaan lukt ook bijna niet door het lage zwaartepunt en door de gewichts verdeling kan je meestal ook nog harder remmen (ligfietsen hebben niet voor niets vaak schijfremmen).
- Enzovoort.
Maar goed, de nadelen van het ligfietsen:
-Je valt op, waardoor je nogal eens een opmerking krijgt, zeker in het buitenland. Soms is dat leuk, soms ook niet.
- Duurder dan de vergelijkbare bukfiets, maar dat schijnt met elektrische fietsen overigens geen probleem te zijn, dus waarom wel met een ligger?
- Minder wendbaar, maar dat is buiten de stad, waar je als vakantiefietser de meeste km's maakt, nauwelijks een probleem.
- Minder gangbaar, waardoor je er minder makkelijk een kan kopen en laten onderhouden. Een heleboel fietsenmakers weten er niets van en willen er daarom ook niets mee te maken hebben. Waarom? Geen idee, de onderdelen zijn namelijk gewone MTB en race onderdelen, dus als je die weet te repareren, dan maakt het frame waar het spul op gemonteerd is niets uit...
- Kleding kan lastig zijn. Een regenjas is leuk, maar als er water op je buik blijft staan door plooien van de jas, dan loopt het water via de rits naar binnen. De mouwen zijn ook zo'n punt als je met bovenstuur fietst. En fietsshirtjes met zakken op de rug, die zitten alleen maar in de weg.
Je moet dus wat meer zoeken naar goede kleding.
- Bij gladheid en echt offroad rijden is een ligfiets minder makkelijk onder controle te houden en heb je meer kans om onderuit te gaan.
- Levertijd van een ligfiets is vaak langer, omdat alles in kleine series gaat.