Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 10 speed ketting op 9speed cassette?(koga miyata randonneur) - Forum Wereldfietser

10 speed ketting op 9speed cassette?(koga miyata randonneur)

Ik had een bestelling geplaatst bij een webshop en heb daar gelijk 4 kettingen gekocht, dan kan ik even vooruit dacht ik. :)

Nu blijkt dat ik de verkeerde ketting gekocht heb. Ik had even snel gegoogled en zag dat de koga miyata randonneur 30 versnellingen heeft. Ik heb dus 4 10-speed kettingen gekocht. Die 30 versnellingen zit op het nieuwe model, ik heb echter al een wat ouder model, deze heeft 27 versnellingen. Ik had dat niet gecontroleerd. Gruwelijk dom natuurlijk. Retourneren is geen optie meer, en weggooien is ook zonde.

Dus nu is de vraag of ik die 10speed ketting op mijn oude koga miyata randonneur met 27 versnellingen kan leggen.
Geen enkel probleem, toch? Het zal wat sneller slijten en het schakelen van de voorderailleur zal iets langzamer gaan, maar elk nadeel heeft zijn voordeel: de ketting zal iets minder snel aanlopen in de kooi!
Loopt en schakelt gewoon prima.
Deze kettingen verschillen 0,4 mm in breedte. 6.2mm voor 10-sp en 6.6mm voor 9-speed. Het zal wel werken, maar kans op problemen is er wel degelijk.
Sjefke heeft in hoofdzaak gelijk, maar er zijn toch nog wel een paar kanttekeningen, o.a. met sluitschakels.
Zie http://sheldonbrown.com/speeds.html , onder Chain.
De binnenbreedte (let op het woord binnen) van 9 en 10 speed kettingen is gelijk en ze zijn dus uitwisselbaar op basis van de kransjes/kettingbladen in de ketting. De buitenbreedte is verschillend (smallere bussen, dunnere plaatjes), een 10-speed ketting is smaller dan een 9-speed.

Het enige dat fout gaat met smallere kettingen op een drivetrain die voor bredere kettingen is bedoeld (behalve eventueel minder lang meegaan: hoe smaller de ketting hoe minder lang hij meegaat) is dat de ketting tussen de voorbladen kan vallen. In de praktijk is dat op vakantiefietsen geen issue zolang je het niet te gek maakt. En ik maak het zo gek dat ik een 9-speed ketting gebruik op een 6-speed crankstel met 6-speed bladen. En dat gaat prima dus mbt 10/9 speed is het meer theoretisch van aard.

En smallere kettingen schakelen en lopen makkelijker (behalve dan voor de voorbladen zoals hierboven vermeld). Er zijn diverse experts (en niet de minste bijv. http://www.radplan-delta.de/rennradtechnik/ketten.html) die zelfs aanbevelen (duurzaamheid buiten beschouwing gelaten) 10-speed kettingen op een 9-speed drivetrain te gebruiken,
Dank voor de snelle antwoorden. Ik heb de ketting er opgelegd en er even een rondje mee gefietst.

Het werkt in ieder geval. :D De fiets trapt echt wel behoorlijk vaak door. Ik weet echter niet of dat komt doordat de ketting wellicht niet optimaal geschikt is, of dat het komt doordat de ketting en cassette niet op elkaar ingesleten zijn. Misschien had ik de cassette sowieso ook moeten vervangen. :roll:
Het laatste, nieuwe ketting op oude versleten cassette = overslaan. 9- of 10-speed maakt niets uit als je niet schakelt want de binnenbreedte is hetzelfde.
Otis schreef:Dank voor de snelle antwoorden. Ik heb de ketting er opgelegd en er even een rondje mee gefietst.

Het werkt in ieder geval. :D De fiets trapt echt wel behoorlijk vaak door. Ik weet echter niet of dat komt doordat de ketting wellicht niet optimaal geschikt is, of dat het komt doordat de ketting en cassette niet op elkaar ingesleten zijn. Misschien had ik de cassette sowieso ook moeten vervangen. :roll:
uiteraard, dat is immers de regel!
JaapG schreef:Het laatste, nieuwe ketting op oude versleten cassette = overslaan. 9- of 10-speed maakt niets uit als je niet schakelt want de binnenbreedte is hetzelfde.
Ok, en wat is nu wijsheid? Werken de nieuwe ketting en oude cassette vanzelf op elkaar in (desnoods met wat meer slijtage dan gebruikelijk) of is het echt noodzakelijk om de cassette nu te vervangen?


sjefke schreef:
Otis schreef: uiteraard, dat is immers de regel!
Ik ben helemaal nieuw in het zelf knutselen aan fietsen, maar ik dacht juist begrepen te hebben dat wanneer je tijdig je ketting vervangt dat je dan langer met je cassette kan doen. Dus niet dat je je cassette direct mee moet vervangen.

Wat zou anders het nut zijn van die kettingslijtagemeters?
De kettingslijtagemeters vertellen je wanneer je tijdig de ketting kunt vervangen, zodat je uitgerekte ketting niet de cassette al zover vervormd heeft, dat een nieuwe ketting er niet meer op wil lopen. Ook als je de ketting bij 0,75% slijtage/verlenging hebt vervangen, zul je de eerste 200km rustig aan moeten doen (niet en danseuse!) en dan zullen de nieuwe ketting en de oude cassette elkaar wel leren verdragen. Bij 1% verlenging wordt dat al veel lastiger.
Ja, ok, de ketting was al behoorlijk ver opgerekt.

Ik merkte hier echter nog niets van, het trapte nog prima. Om kosten van cassette uit te sparen dacht ik er goed aan te doen alleen de ketting te vervangen, bij nader inzien geen goed plan dus.

Is het dan eigenlijk geen idee om gewoon door te blijven rijden met ketting+cassette, ondanks forse rek, tot dat de fiets echt door begint te trappen? Dat lijkt mij economisch gezien aantrekkelijker dan preventief vervangen.
Een ketting rekt niet; hij wordt langer door slijtage. Een 10v-ketting op een 9v-fiets is geen enkel probleem, het wordt vaak gedaan om een paar grammetjes gewicht te besparen. Een 10v-ketting zal niet makkelijker tussen 9v-voorbladen vallen dan tussen 10v-voorbladen, want er is geen enkel verschil tussen 10v- en 9v-voorbladen of cranks. De "problemen" met sluitschakels zoals genoemd op de site van Sheldon Brown zijn inherent aan de verschillende kettingen, niet zozeer het gevolg van gebruik van smallere kettingen op 9v-fietsen.
Als je te lang doorrijdt met een ketting vreet deze de cassette op (zoals je hebt gemerkt), en als je daarna nog langer door blijft rijden ook de voorbladen. En die zijn veel duurder dan een cassette. Aan jou de keus.
Alien schreef:want er is geen enkel verschil tussen 10v- en 9v-voorbladen of cranks
Jawel hoor, de 10-speed bladen variant is ongeveer 0.2mm smaller aan de kant van de bevestiging (bij Shimano race) om de smallere 10-speed ketting te ondersteunen (kleiner gat tussen de bladen). Lekker belangrijk en in de praktijk maakt dat niets uit, maar theoretisch wel. Voor vakantiefietsers dus iets om je totaal niet druk over te maken.
Er zijn gewoon twee stromingen:
-de "ik koop dure cassettes en goedkope kettingen"stroming: zij vervangen hun ketting elke 1000-2500 km en kunnen tot 10 000 km uit een cassette puren.
-de "als het draait dan draait het" stroming: (waaronder ik mezelf reken), zij vervangen cassette en ketting als het geheel begint door te slagen. Gevolg hiervan is inderdaad dat ook de voorbladen er af en toe aangaan. Ik doe tussen de 4000 en 6000 km met een ketting + cassette , mijn meest gebruikte voorblad (het grootste gaat ongeveer 4 zo'n cycli mee dus ongeveer 20 000 km.

Welke stroming het goedkoopst af is, is een moeilijke vraag. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar bij bike components voorbladen "auslaufmodell" ingeslagen aan minder dan 15 euro per stuk (44 tanden), zo kost het natuurlijk niet veel.
JaapG schreef:Als je te lang doorrijdt met een ketting vreet deze de cassette op (zoals je hebt gemerkt), en als je daarna nog langer door blijft rijden ook de voorbladen. En die zijn veel duurder dan een cassette. Aan jou de keus.
Dat de voorbladen dan ook sneller slijten is iets waar ik niet bij stilgestaan had. Dat de cassette sneller slijt lijkt me geen probleem, een cassette is enorm veel duurder dan een ketting.
EnriceV schreef:Welke stroming het goedkoopst af is, is een moeilijke vraag.
Ja, gevoelsmatig neig ik dan toch eerder naar het blijven rijden tot je daadwerkelijk hinder ondervindt. Preventief vervangen lijkt me zinvol wanneer je daar het vervangen van duurdere onderdelen mee uitstelt. Ik zie echter dat een ketting zo'n 20-30 euro kost, terwijl je voor 40-50 euro al een cassette koopt.

Ik had nu zo'n 2500-2700 km met deze ketting/cassette gefietst. Blijkbaar is de cassette dan al te ver versleten voor een nieuwe ketting. Als je daadwerkelijk 6000km kan fietsen met 1 cassette/ketting dan lijkt me dit economischer.

Daarnaast geeft preventief vervangen mij altijd een onbehagelijk gevoel. :D Als iets nog 100% goed functioneert voelt het niet goed dit te vervangen.
Een derde methode is twee of zelfs drie kettingen te gebruiken en deze elke zeg 250 km te wisselen. Dan lopen kettingen en cassette gelijk op in de slijtage.
Voor vakantiefietsen niet echt praktisch, maar voor racefietsers (die toch al na elke rit moeten poetsen) een vaker gebruikte methode.