Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk kenners.... - Forum Wereldfietser

Frankrijk kenners....

in augustus ga ik terug een wat "grotere" reis doen, nog geen zotte dingen, we blijven dit jaar in Europa meer bepaald Frankrijk...
tijd heb ik genoeg, 4 tot 6 weken is geen probleem....

nu heb ik de bestaande routes eens bekeken, groene weg, benjaminse naar Barcelona, oude wegen enz.....

ik kan er maar heel weinig beeldmateriaal van vinden, en hetgeen ik vind oogt nogal saai om eerlijk te zijn....

ik hou van natuur, stilte, bergen, rivieren, meren......welke route zouden jullie dan aanraden, regelmatig klimmen maakt niet uit....en als het even kan kampeer ik wild.....:)

en dan nog.....ik zag deze site http://dirkenbianca.wordpress.com/category/frankrijk/
waarvan de personen niet bereikbaar zijn door het ontbreken van contactgegevens, maar als ik die foto's zie van hun tour in de buurt van Barcelonnette (Provence) vraag ik me af of daar ook een beschreven route en eventueel gps route van bestaat, want daar wil ik zeker een mooie tour gaan maken!!
Johnny,

De drie die jij noemt zijn geen van drieën saai. Noord en zuid frankrijk hebben beide hun bekoring. De ene route heen de andere terug. Ik vond langs oude wegen mooi. Er schijnt trouwens ook een route naar Lourdes te zijn. Het zou mij om de route gaan en Lourdes louter als aankomstplaats beschouwen en dan gauw weer weg wezen daar. Foto's geven een momentopname. Zelf fietsen is totaal anders. maar dat weet je best als fietser.

Ik heb ooit ook gedaan St. Jacob heen, Canal du midi en dan via Benjaminse terug. Robw
Het is wel geen antwoord op je vraag maar vanwaar die obsessie van veel fietsers om bestaande routes te rijden? Pak een kaart en doe je eigen ding. Waarom alles nakauwen wat anderen al voor je hebben uitgezocht? Frankrijk is prachtig. Kaart erbij pakken en elke dag je route uitstippelen. Mooier kan toch niet?
omdat ik
1) verschrikkelijk lui ben
2) ik daar zeker niet goed in ben
3) een gps route volgen is wel zo handig gewoon trappen en genieten, geen gezoek op de kaart
4) omdat reeds gemaakte routes steeds de mooiste fietsvriendelijke wegen bevatten, en je meer info ter beschikking hebt van wat je onderweg voor interessants kan zien , evenals wat info over campings ed....

:D :D :D
Als je geen verrassingen wilt, altijd op zeker wilt gaan, weinig avontuurlijk bent, te lui bent :cry: , niet kaart kunt lezen, je graag op andermans mening afgaat en bang bent om eens een keer niet precies te weten waar je bent, dan moet je natuurlijk bestaande routes gaan rijden. Ieder zijn ding. Ik heb het vorig jaar ook geprobeerd en de R1 naar Berlijn gefietst met een boekje en gps track. Ik heb me kapot verveeld, na 3 dagen het boekje onderin de fietstas gestopt en een fatsoenlijke kaart gekocht. Gelukkig betekent het maken van fietstochten voor iedereen wat anders. Veel plezier met je voorbereidingen voor ongetwijfeld een hele mooie tocht.
Zoals Alime al schrijft. Alle routes hebben hun eigen bekoring. Maar als je toch 6 weken hebt waarom pak je dan niet twee routes en rij je een rondje. B.v. Benjaminse richting Barcelona tot Le Puy, dan steek je over naar Cahors en fiets je terug over Langs oude Wegen. Dat zijn alle twee heel leuke routes.

Ronald van der Perk
een "rondje" was ik idd wel zinnens te doen ja.... :D heb als het moet zelfs meer dan 6 weken dus ....
Ik heb ondertussen ... gefietst.

De eerste drie waren absoluut fijne fietsreizen, maar de Katharen-Basken route steekt er wat mij betreft bovenuit. Prachtige natuur, bergen, mogelijkheid tot wildkamperen en heel eenvoudig qua route. Je moet niet al teveel met het routeboekje bezig zijn i.t.t. de Compostella en de Groene weg. Daar ben ik ondertussen ook niet zo'n fan meer van.

't Is geen lange route. In 8 dagen kan je er door zijn, maar het kan wel een prachtig hoofdstukje zijn van een paar maanden Europa. Vooral het stuk tussen Lourdes en Narbonne was onvergetelijk.
die Katharen Basken route spreekt me heel erg aan ....denk dat het iets gaat worden dan van de groene weg en vervolgd door katharen route

kan je in Biarritz makkelijk een trein nemen met de fiets of moet dat op voorhand geboekt worden?
en heb je vandaar een directe verbinding naar bijvoorbeeld lille of zo...?
Als je 6 weken hebt en bang bent dat je Frankrijk een beetje saai vindt, waarom begin je dan niet gewoon met naar het zuiden fietsen, om na een tijdje te besluiten wat er achteraan komt? Sla linksaf de Alpen in, stukje Balkan erbij? Of de Pyrenneeën over en een beetje Spanje en Baskenland? Als je geen rondje hoeft te maken kun je wel veel meer verschillende landschappen en culturen meemaken, dus als je vantevoren even uitzoekt waar en hoe je stukken met de trein terug zou kunnen komen, dan scheelt dat ook. Ik fietste vorig jaar 1500km door Nederland, en had achteraf gezien dus ook naar de Middellandse Zee kunnen fietsen...
Als je klimmen leuk vindt en de Groene Weg te makkelijk is dan kan je ook mijn route na fietsen. Hier is de GPS track:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=egrffdikphvrcqdq

http://luddo.freehostia.com/France2012/France2012.htm

Het is niet de makkelijkste weg moet ik er wel bij zeggen.
Mocht je niet genoeg van de bergen hebben dan kan je bij Briancon richting de Izoard, Barcelonette fietsen en van daaruit een mooi rondje over de Col de Bonnette en de prachtige Gorges Daluis fietsen.

Die had ik in 2012 overgeslagen omdat ik die al eerder in 2003 gefietst had.

http://luddo.freehostia.com/France2003/France2003.htm
Informatie over reizen per trein met je fiets: neem contact op met de Treinreiswinkel. Van Biarritz kun je ook vliegen naar Rotterdam met Transavia.

De routes die geadviseerd worden kan ik ook allemaal aanbevelen. Niks saai.
johnny-vs schreef:kan je in Biarritz makkelijk een trein nemen met de fiets of moet dat op voorhand geboekt worden?
en heb je vandaar een directe verbinding naar bijvoorbeeld lille of zo...?
Wij zijn toen (2012) met een fietsbus gegaan (dat was toen: www.cycletours.nl). Dat was prijzig, maar de TGV naar daar was toen ± even duur maar veel meer gedoe (overstappen, kartonnen dozen voor de fietsen e.d.)

Gewone treinen 'op de wilden boef' nemen in Frankrijk is mij heel goed bevallen vorig jaar op een andere reis (filmpje). Op de gewone treinen kunnen de fietsen steeds mee en dat is niet zo duur. Enkel op de meeste TGV's zijn fietsen een groot probleem. Helaas zijn de lange afstandstreinen altijd TGV's.

Wij zijn toen met de trein van Nice naar Lille gereden met 'gewone treinen' en daarvoor hadden we denk ik vier overstappen en bijna 24 uur nodig. Nog een extra pluim voor de mensen achter het loket van de Franse spoorwegen die dat voor ons uitgedokterd hadden! Ze zijn uitzonderlijk behulpzaam om dat voor je uit te zoeken!
stef schreef:
johnny-vs schreef:kan je in Biarritz makkelijk een trein nemen met de fiets of moet dat op voorhand geboekt worden?
en heb je vandaar een directe verbinding naar bijvoorbeeld lille of zo...?
Wij zijn toen (2012) met een fietsbus gegaan (dat was toen: www.cycletours.nl). Dat was prijzig, maar de TGV naar daar was toen ± even duur maar veel meer gedoe (overstappen, kartonnen dozen voor de fietsen e.d.)

Gewone treinen 'op de wilden boef' nemen in Frankrijk is mij heel goed bevallen vorig jaar op een andere reis (filmpje). Op de gewone treinen kunnen de fietsen steeds mee en dat is niet zo duur. Enkel op de meeste TGV's zijn fietsen een groot probleem. Helaas zijn de lange afstandstreinen altijd TGV's.

Wij zijn toen met de trein van Nice naar Lille gereden met 'gewone treinen' en daarvoor hadden we denk ik vier overstappen en bijna 24 uur nodig. Nog een extra pluim voor de mensen achter het loket van de Franse spoorwegen die dat voor ons uitgedokterd hadden! Ze zijn uitzonderlijk behulpzaam om dat voor je uit te zoeken!
Ik dacht dat fietsen in de Franse trein (niet tgv)gratis meegingen.
Robw
als ik de reacties hier allemaal zo lees zijn die gekende routes dus toch niet zo saai dan ik me voorstel....
in ieder geval aan iedereen die al gereageerd heeft , dikke mercie voor de info en alle tips!!
Ik meen me te herinneren dat het verschillend was per trein.

Soit, wat ik wel zeker weet is dat het goedkoper was dan in België. :-)
Hallo johnny,

In 2011 fietste ik de Groene weg route naar de Middellandse Zee. De naam 'groen' zeg het al :wink:
Indien je nog interesse hebt, neem eens een kijkje op onze website

http://www.aventureduvelo.nl/category/f ... andse-zee/

Mocht je vragen hebben, of een volledige campinglijst willen hebben, zoek even contact.

Groeten
Paul
Hoi. Als je iets echt leuk wilt, ga dan eens over de Balkan fietsen. Je kan vrijwel overal kamperen en heerlijk uitdagend. Luddo of de Tovenaar hebben vast wel een mooie GPS route voor je.
in deze fase is mijn ervaring veel te beperkt om al aan iets als de balkan te gaan denken, al zou ik daar zeker doodgraag willen fietsen, ook mijn kennis van die landen is momenteel te beperkt om daar nu al naar toe te gaan ....en dat zijn ook gelijk landen die ik niet helemaal in mijn eentje wil doen en ik heb al moeite om gelijkgezinden te vinden om de groene weg te fietsen laat staan naar de balkan.....
helemaal in mijn eentje fietsen heb ik vroeger wel eens gedaan en het bevalt me gewoon niet echt, ik ben niet echt een eenzaat, met een paar leuke mensen reizen is zoveel prettiger (das persoonlijk he)
In mijn eigen familie en vriendenkring vinden ze me nu al "ne rare" omdat ik met de fiets op reis wil......
Je kunt nog overwegen een stuk van de 100 cols tocht mee te pakken. Lijkt niet moeilijk te combineren met andere routes. (ik heb hem zelf niet gefietst)

http://www.100cols.nl/home/index.html