Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtere fiets? - Forum Wereldfietser

Lichtere fiets?

Vorig jaar kocht ik een tweedehands (oud model) Koga Miyata traveller
Ifv van een fietsvakantie langs de Canal du Midi.
Op zich ben ik zeer tevreden van deze fiets: zeer degelijk, betrouwbaar.... Alleen vind ik hem zeer zwaar (toch minstens 16 kg schat ik).

Nu begin ik me af te vragen: is het nodig om zo'n zware (weliswaar degelijke) fiets te hebben voor zo'n vakantie? (Dit jaar gaan we misschien de Loire affietsen)
Uiteindelijk hebben we vorig jaar niet zo veel bagage meegenomen, we verbleven in goedkope hotels (niet zo veel spullen nodig als op camping). dit jaar zouden we dat ook zo doen.

Ik ga dus waarschijnlijk een nieuwe fiets kopen (die ik ook ga gebruiken voor woonwerkverkeer). Mijn budget is zo'n 1000 a 1200 euro.
Wat raden jullie mij aan als lichtere (12 a 13kg moet toch kunnen?)fiets?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ansje
Weeg hem eerst eens (met fiets op Weegschaal en zonder fiets).
16 kg is niet heel veel voor een trekkingfiets. Maar dat verschilt per doel en gebruik natuurlijk.
Hoe licht de fiets mag zijn hangt af van de eisen die u er aan stelt; dus voor welk doel?
Hoeveel kg belading (berijder + bagage) gaat er op bij voorbeeld.
Voor een fietstocht door Europa op meest verharde wegen en een enkel gravelpad met weinig bagage is een licht gebouwde fiets prima geschikt.
De 'echte' trekking-fietsen zijn vaak meer berekend op zware bagage en woeste bestemmingen, alhoewel er waarschijnlijk door het merendeel van de eigenaars rustiger gebruik van wordt gemaakt.
Inderdaad: dus enkel voor verharde wegen & gravel binnen Europa en lichte bagage. (10 à 15 kg)
Wel ook voor meerdagentochten (bvb. 10 dagen)
Ik vind 16kg wel erg zwaar. Ik bouw zelf voor kleine mensen fietsen geschikt om door Europa te trekken. Gewicht van 10,5 kg, dwz geen slot, geen licht, geen voordragers. Geen super lichte materialen. 12-13kg is een heel redelijk gewicht voor een stevige Europa-fiets.
En het slot stop je dan in je tas neem ik aan :?:

Doet me denken aan wielrenners die aan de voet van de berg hun bidon van de fiets halen en in achter in hun shirt stoppen bij wijze gewichtsbesparing.
LHTJoost schreef:En het slot stop je dan in je tas neem ik aan :?:
Wat een pesterig bericht. Ik geef heel eerlijk aan wat wel en wat niet in het gewicht is begrepen, dat doet iedere fietsfabrikant, en dan krijg je dit......
Stuur je naar iedere fietsfabrikant, die geen slot monteert, zoals o.a. VSF, ook zo'n bericht? Zielig hoor!
Nou nou, het is wel op eieren lopen hier.
Fabrikanten verzwijgen vaak het hoge gewicht en de gebruikers willen bij voorkeur een volledig opgetuigde fiets.
Een fiets wordt vooral zwaar door wat je er aanhangt. Een slot, een standaard (soms twee!), een vaak overbodige voordrager, een vlinderstuur vaak in hoogte verstelbaar, een zadelpenvering, zwaar leren zadel, een naafdynamo, een versnellingsnaaf, spatborden enz. Naar het gewicht van velgen en banden wordt ook zelden gekeken. Als je al deze dingen optelt kom je op bv. 16 of 17 kg, terwijl 11 of 12 ook zou kunnen.
Mijn fiets zou ook nog wel wat lichter kunnen, geen voorvering bv., maar is toch niet meer dan 12 kg.
Ansje schreef:iemand ervaring met Stevens bikes?
Stevens heeft volgens mij een prima reputatie en hoort bij de Duitse fietsen waarbij je veel fiets voor je geld krijgt. Een aantal mensen in m'n omgeving rijden op een Stevens en zijn daar nog steeds erg tevreden over.

Maarten
Ik ben op een Stevens Randonneur naar Zuid Frankrijk gefietst. Zeer tevreden. Wel Magura's laten monteren. Geen noodzaak, maar wel erg fijn (met in mijn geval 40kg bagage(aandeel van de vrouw was ook mee :D ).
sjefke schreef:
LHTJoost schreef:En het slot stop je dan in je tas neem ik aan :?:
Wat een pesterig bericht. Ik geef heel eerlijk aan wat wel en wat niet in het gewicht is begrepen, dat doet iedere fietsfabrikant, en dan krijg je dit......
Stuur je naar iedere fietsfabrikant, die geen slot monteert, zoals o.a. VSF, ook zo'n bericht? Zielig hoor!
Sommige mensen zijn wel heel gevoelig ...

Maar was het maar waar dat alle fietsfabrikanten duidelijk en eerlijk aangegeven wat er wel of niet in het gewicht inbegrepen is. Naar mijn gevoel is het eerder een minderheid die een volledige, duidelijke en correcte gewichtsweergave doet.

Renaat
"Doet me denken aan wielrenners die aan de voet van de berg hun bidon van de fiets halen en in achter in hun shirt stoppen bij wijze gewichtsbesparing."

Deden ze niet om te besparen op het totaal gewicht maar wel op dit van de fiets. Rechtstaand op de pedalen laten ze de fiets onder zich schommelen van links naar rechts. Hoe lichter het bewegend voorwerp hoe minder energie verlies. Het zwaardere lichaam bewegen zou meer energie vergen.
Stevens kan prima,

misschien kan je huidige fiets ook op dieet?
lichtere drager,
spatborden eraf
andere verlichting (2 ledjes is denk genoeg voor in franrijk in de zomer.)
geen standaard , ander slot?
andere banden.
zadel

Ik weet natuurlijk niet hoe je huidige fiets er precies uit ziet. Dit zijn allemaal nog makkelijker en relatief goedkope aanpassingen.

de discusssie over een slot is dnek ik een zinvolle. Ik heb liever de keuze zelf.
Als mn fiets naar amsterdam station moet gaat er andere sloten op dan een stop bij de boulangerie in een frans dorpje. Dat kan zomaar 5 kilo ijzer schelen. en als je dat met 2 fietsen doet word t best aanzienlijk.
Stevens maakt goede fietsen, ik heb er nog geen ernstige klachten over gehoord. Ze werken wel vaak met volledige shimano groepen (net als koga en vele andere) waardoor je op verschillende modellen buitenboordlagers aantreft.

Weet wel dat een zwaar stalen frame en een licht alu frame niet meer dan een kilogram verschillen. (een alu frame weegt meestal 1.2 tot 1.8 kg, een stalen 1.5 tot 2.2 - ik weet dat er uitzonderingen zijn, maar meestal ligt het in deze range). Het grootste gewicht zit dus in de uitrusting en kan je dus meestal ook zelf bereiken.
(zoals hier al gezegd wegen lichte banden bv 300 gr tot 800 gr, dus twee lichte banden maken je fiets 1 kg lichter).
Zoals Enrice al zegt zit het grootste verschil niet in het frame maar vaak in de som der delen. Ruwe schatting van mijn kant over het verschil tussen een 'zware' en 'lichte' versie van een tourfiets in ons-en. Ik ga bij licht dan uit van normale, niet overdreven dure onderdelen, het kan dus nog lichter als je het lichtste van het lichtste monteert.
- frame staal/alu 10
- vork geveerd/ongeveerd 10
- achterdrager licht/zwaar 4
- voordrager geen 5
- standaard achter geen 4
- standaard voor geen 2
- spatborden geen 9
- slot geen 5
- verende zadelpen vast/verend 3
- stuurpen vast/verstelbaar 2
- banden licht/tractor 8 (voor en achter samen)
- onderdelengroep duur/goedkoop (goedkoop nog steeds goede kwaliteit) 7
- zadel licht/brooks 4
- stuur met barends licht/zwaar 2
- verlichting incl naafdynamo led/alles 7
- overig zoals stuurlint/velglint/boutjes/etc. lichte/zware versie 3
(- wielen niet meegenomen op de naafdynamo/band na omdat de impact op de duurzaamheid te groot is. Verschil tussen licht/zwaar kan hier ongeveer 6 zijn)

Alles bij elkaar ongeveer 85 ons, oftewel 8,5 kg (frame/vork is maar 2 kg). Dat is dus het verschil tussen een lichte en zware fiets die als je het goed uitzoekt beide bijna even duurzaam zijn, zeker voor gebruik in de westerse wereld (even discussies over het frame/vork daargelaten). Bekijk je eigen fiets en verander waar je behoefte aan hebt.
Neem vooral de opgegeven gewichten van fabrikanten met een korreltje zout. Zoals je hierboven ziet valt het meeste te halen door dingen niet te monteren (spatborden, slot, standaard, dynamoverlichting, vering). Een lichter frame of lichtere onderdelen levert het minste op, zeker als je het per € bekijkt.

En vergeet niet de rolweerstand (en het gewicht van de wielen) mee te nemen, geeft vaak een hoog gevoel van 'lichtheid'.
hoi alle
wat ik mis is hoe zwaar en hoe zwaar trap je want een stevige fiets is gewoon sterker
Staar je niet blind op minder gewicht. Dit maakt minder verschil dan menigeen denkt, zie bijvoorbeeld: http://mccraw.co.uk/bike-weight-performance/

Wil je sneller, of dezelfde afstand + snelheid met minder moeite, zorg dan voor een meer aerodynamische fiets/houding en een lagere rolweerstand (banden).

Daarnaast is nog maar de vraag of die Stevens een lichter frame heeft. Waarschijnlijk nauwelijks. Onderdelen zijn makkelijk eraf te schroeven (de makkelijkste manier van gewicht besparen!), of te vervangen door iets lichters.
Ansje schreef:iemand ervaring met Stevens bikes? bvb. deze fiets
http://www.stevensbikes.de/2014/index.p ... lang=nl_NL
of
http://www.stevensbikes.de/2014/index.p ... lang=nl_NL
???
De Stevens fietsen zijn vooral licht doordat er een hoop niet op zit: slot, vering, verstelbare stuurpen, voordrager, barends, kettingkast. En het frame + voorvork zijn van alu dus niet al te zwaar. Verder lichte drager en banden (maar beide niet heel duurzaam), lichte v-brakes. Het gewicht zal voor de kleinste maat wel ongeveer kloppen, ze zullen in het echt een halve tot een hele kilo zwaarder zijn denk ik (valt in de 5% marge van gewicht van een fiets die er altijd is).
Prima fietsen dus voor hun doel (rustig door Europa fietsen met niet teveel bagage), relatief goedkoop. Relatief niet extreem licht, ook niet zwaar.

De vraag is natuurlijk of ze je passen! Je moet er wel lekker op kunnen zitten ;-).