Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Eerste Trekking Fiets - Forum Wereldfietser

Mijn Eerste Trekking Fiets

Dit is mijn eerste post op dit leuke forum dus ik zal me maar meteen even voorstellen.

Ik ben een 29 jarige Belg met een uitgesproken interesse voor andere talen en culturen. Ik ben absoluut geen wereldfietser. Ik heb welliswaar mijn eigen wagen een paar jaar geleden van de hand gedaan en doe sindsdien het hele woon-werkverkeer met de fiets maar ik leg bv. nog steeds eenmaal per week 30-40 km af met de wagen van mijn ouders om boodschappen te doen.

Tot iets minder dan drie jaar geleden was ik erg sportief: fitness, tennis, Wing Tsun, hardlopen en wandelen. Alles behalve fietsen zeg maar. Het wandelen was reeds langzaam aan het transformeren naar bivakken (mijn tentje, slaapzak, gasbrander, rugzakken en andere accessoires had ik net gekocht en een eerste keer geprobeerd) toen het noodlot toesloeg: een spierscheur in mijn rechterkuit. Daarbij traden complicaties op die pas zeer recent enigszins verlicht werden dankzij een bezoek aan een osteopaat. Alle andere medische takken hadden zich de voorbije jaren reeds meermaals over de spier gebogen maar zij kregen er kop noch staart aan. Ik kan nu weer wandelen en korte stukjes hardlopen zonder aanhoudende pijn maar voel nog steeds dat er iets niet helemaal in de haak is.

In de bivakbijbel The Complete Walker las ik destijds een verwijzing naar "bivakkers op hun overbeladen stalen ros" (de auteur, gekant tegen alles wat niet in een paar stevige wandelschoenen of -sandalen voortbewogen kon worden, deed er lichtjes smalend over) en ik was meteen geintrigeerd. De vele enthousiaste reis- en andere verhalen van enthousiaste wereldfietsers vergrootte de intrige alleen maar. Dit stukje van wereldfietser Mr Pumpy is me bv. altijd bijgebleven:

"Do Viet Cong still lurk in the Delta?
Just south of BenTre, Mr Pumpy was slogging along a lonely dirt track on the way to VinhLong. Suddenly, from far out in the paddies, he heard: "F**k you, G.I.!"

Mr Pumpy sped off at top speed! The horror! The horror!

No doubt there was some Vietnamese comedian/paddy farmer rolling around in the dirt holding his sides, but hey! Mr Pumpy has a 'cycle first, ask questions later' attitude to things."

Bron: http://www.mrpumpy.net/BSA-Mk01.html

Deze is ook wel leuk:

Afbeelding

Om een lang verhaal kort te maken: mijn huidige alu fiets is letterlijk en figuurlijk een pain in the ass en ik heb gezocht naar "de betere fiets". Grootste gemene delers daarbij zijn blijkbaar "stalen frame", "Mavic velgen", "Schwalbe Marathon banden", "Shimano LX/XT", "Tubus dragers", "Ortlieb tassen", "Brooks zadel" en meer en meer ook "naafdynamo". M.n. de veel gelauwerde Koga Miyata Randonneur lijkt me interessant als uitgangspunt. Doe-het-zelven is geen probleem (heb bv. ook mijn eigen home theater en
speakers gebouwd) zolang ik maar de nodige uitleg krijg (met de lokale fietsboer en dit forum lijkt me dat geen probleem).

Is het aan te raden om bv. een tien jaar oude Koga op de kop te tikken of kan ik beter een andere weg inslaan? Ik wil er aanvankelijk in elk geval niet teveel (< 500 EUR) aan uitgeven.
Johan Van Gompel schreef:Is het aan te raden om bv. een tien jaar oude Koga op de kop te tikken of kan ik beter een andere weg inslaan? Ik wil er aanvankelijk in elk geval niet teveel (< 500 EUR) aan uitgeven.
Hoi Johan,
Het opknappen van een tien jaar oude Koga heeft nadelen:
- hoe kom je aan een oude koga die precies bij je past?
- je zult een heel goed gesorteerde fietsenwinkel moeten hebben om de onderdelen te vinden die je nodig hebt. Een aantal onderdelen zullen niet zo gangbaar zijn.
- in de komende jaren worden die onderdelen nog minder gangbaar.
- je hebt nog steeds een oud frame en geen garantie.
- het grootste nadeel: een bij elkaar gekochte hoop onderdelen is duurder dan een in één keer compleet gekochte fiets. Je kunt bijna stellen dat wanneer je alle onderdelen samen koopt je het frame er gratis bij krijgt.

En voor 500 euro vind je echt niet de combinatie die je noemt. Er zijn twee manieren om op financieel aantrekkelijke wijze je doel te bereiken. De eerste is in een winkel een overjarig model te kopen, d.w.z. van vorig jaar of het jaar ervoor. De tweede is een gebruikte fiets te kopen, hetzij van een particulier, hetzij bij de fietsenwinkel. In alle gevallen moet je goed opletten dat je een fiets koopt die bij je past en kun je er van uit gaan dat je wat geld gaat besteden om een paar onderdelen die je toevallig niet aanstaan te vervangen door jouw wensen. B.v. stuurpen en zadel.
Succes en ik kom je komende zomer vast tegen langs het kanaal in Dilsen,
Leon
Ik kan een "zo goed als nieuwe" (< 1000 km mee gefietst) 12 jaar oude (gekocht bij Rijwielhandel Cor Mantel op de Hoofddorpweg in Amsterdam) zwart/lichtgrijze Koga Miyata Randonneur Extra kopen voor 300 EUR. De eigenaar heeft toevallig ongeveer dezelfde lengte en binnenbeenlengte als ik. Daarnaast kan ik een eveneens "zo goed als nieuwe" en naar mijn mening erg mooie Koga Miyata Randonneur (zie onderstaande foto) van 2000 kopen voor 800 EUR. Voor beide fietsen moet ik meer dan 200 km naar Amsterdam rijden. Mijn hoofd vertelt me: strippen die oude fiets, frame en spatborden opnieuw lakken in een kleur ik wel mooi vind (evt. kleur van onderstaande fiets en decal setje aan Koga vragen) en verder de fiets opbouwen met de kwaliteitsonderdelen die ik wil. Welke zou jij gaan halen? :wink:
Hoi,
Als de fietsn zijn zoals je zegt en het op de foto er uit ziet, dan zijn ze hun geld wel waard. 800 euro is wel wat veel. Maar even als Limburgers onder elkaar: ik zou een Amsterdammer toch niet op zijn blauwe ogen geloven; eerst kijken, dan kopen. Kijk ze goed na.
Als je een fiets zoekt om te strippen en opnieuw lakken lijkt het me nogal zonde van de nieuwe (1000 km = nieuw) Koga met LX-onderdelen. Lakken van kunststof spatborden zou ik niet doen, ik denk niet dat het mooier wordt.
Leon
Bedankt. Ik probeer de prijs van beide fietsen alvast respectievelijk richting 300 en 600 EUR te duwen. Van de goedkopere Koga krijg ik deze week nog een foto.

Wat het lakken van kunststof onderdelen betreft: ik werk in een bedrijf dat niets anders doet dan het lakken van kunststof- en andere onderdelen voor de auto- en vrachtwagenindustrie (o.a. exclusief voor Volvo Truck en Scania). Alles wat ik totnogtoe heb laten lakken is een stuk mooier teruggekomen. :)
De eigenaar van de fiets op de foto wil maximaal 10% van de prijs afdoen. Hij zegt dat hij er ongeveer 3000 km mee gefietst heeft. Enkel de ketting werd recent vervangen. De fiets is geheel XT afgemonteerd. Hij heeft me nog deze detailfoto bezorgd:

klik hier om de foto te tonen