"Die Koga (Miyata) frames werden en worden toch in Friesland gemaakt?"
Dat is het 'em nou juist, volgens mij (maar ik kan het mis hebben) werden er in Friesland nooit Miyata frames gemaakt (op een of ander exotisch en onbetaalbaar frame wellicht na). In Koga's speurtocht naar hoogwaardige frames zijn ze in de zeventiger jaren bij het japanse Miyata aangekomen en hebben daarmee een of andere overeenkomst gesloten; Miyata in Japan bouwt de frames, Koga in Nederland schroeft er de onderdelen aan. Marketing technisch heet het dan "assembled in Holland" (wat niet hetzelfde is als "made in Holland"). Om de verwarring wellicht nog groter te maken, plakt(e) Koga er nog een sticker op "handmade by Koga".
"Dat er een Japanse merknaam op een frame staat, betekent niet meer of minder dat het gemaakt is onder licentie (een betaalde vergunning dus) van dat merk."
Dat klinkt inderdaad aannemelijk, stemt echter ook weer tot denken; want als Koga al zo lang frames onder licentie zou maken, zou het dan na al die jaren niet genoeg ervaring hebben opgedaan om nu dan eindelijk zelf frames te produceren? Zelfs wie frames onder licentie bouwt, kan er volgens mij nog zijn eigen naam op plakken, kijk maar naar Avaghon. En kijk dan naar brochures van het zwitserse Villinger van pakweg 15-20 jaar geleden; wie was er eerder de Villinger Cabonga of Avaghon...
Enfin, we dwalen af.
Paul