Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar is MIYATA van "Koga Miyata" gebleven...? - Forum Wereldfietser

Waar is MIYATA van "Koga Miyata" gebleven...?

Het valt mij al een tijdje op dat Koga zich niet meer volmondig "Koga Miyata" noemt, maar slechts met KOGA genoegen lijkt te nemen.

Weet iemand waarom dit zo is?

Er is toch zeker niets om je voor te schamen dat je je frames bij Miyata laat maken?! En als Koga zijn frames niet meer bij Miyata laat maken, waar worden ze nu dan wel gemaakt...?

Paul
@ arnob;

Wouw, je bent snel! Bedankt.

Dus als ik het goed begrijp noemt Koga-Miyata zich om "distributietechnische redenen" voortaan dus Koga.

Aha, je moet er maar op komen...

Maar de frames worden volgens Koga wel nog steeds bij Miyata in Japan gemaakt?! Waarom dan toch Koga in plaats van Koga-Miyata blijft mij een beetje een raadsel. Enfin, ik schijn wel meer dingen niet te begrijpen(¿)...

Paul
Die Koga (Miyata) frames werden en worden toch in Friesland gemaakt? Dat er een Japanse merknaam op een frame staat, betekent niet meer of minder dat het gemaakt is onder licentie (een betaalde vergunning dus) van dat merk.
"Die Koga (Miyata) frames werden en worden toch in Friesland gemaakt?"

Dat is het 'em nou juist, volgens mij (maar ik kan het mis hebben) werden er in Friesland nooit Miyata frames gemaakt (op een of ander exotisch en onbetaalbaar frame wellicht na). In Koga's speurtocht naar hoogwaardige frames zijn ze in de zeventiger jaren bij het japanse Miyata aangekomen en hebben daarmee een of andere overeenkomst gesloten; Miyata in Japan bouwt de frames, Koga in Nederland schroeft er de onderdelen aan. Marketing technisch heet het dan "assembled in Holland" (wat niet hetzelfde is als "made in Holland"). Om de verwarring wellicht nog groter te maken, plakt(e) Koga er nog een sticker op "handmade by Koga".

"Dat er een Japanse merknaam op een frame staat, betekent niet meer of minder dat het gemaakt is onder licentie (een betaalde vergunning dus) van dat merk."

Dat klinkt inderdaad aannemelijk, stemt echter ook weer tot denken; want als Koga al zo lang frames onder licentie zou maken, zou het dan na al die jaren niet genoeg ervaring hebben opgedaan om nu dan eindelijk zelf frames te produceren? Zelfs wie frames onder licentie bouwt, kan er volgens mij nog zijn eigen naam op plakken, kijk maar naar Avaghon. En kijk dan naar brochures van het zwitserse Villinger van pakweg 15-20 jaar geleden; wie was er eerder de Villinger Cabonga of Avaghon...

Enfin, we dwalen af.

Paul
abre facil schreef:In Koga's speurtocht naar hoogwaardige frames zijn ze in de zeventiger jaren bij het japanse Miyata aangekomen en hebben daarmee een of andere overeenkomst gesloten; Miyata in Japan bouwt de frames, Koga in Nederland schroeft er de onderdelen aan. Marketing technisch heet het dan "assembled in Holland" (wat niet hetzelfde is als "made in Holland"). Om de verwarring wellicht nog groter te maken, plakt(e) Koga er nog een sticker op "handmade by Koga".
N.a.w. werden door Miyata de frames gebouwd volgens exacte specificaties van Koga Heereveen, maar ook nagenoeg alle andere onderdelen werden extern gemaakt (Shimano etc), dus erg weinig Made in Holland en zeker geen 'Handmade'!! Allemaal puur reclame !!
^^^ de vraag is waarom 'made in Holland' reclame zou zijn; wat is er beter aan made in Holland dan aan made in Japan?
Chauvinisme.
Als het product maar goed is, daar gaat het om.
De combinatie van namen lijkt toch wel vooral geinspireerd door marketing motieven, anders dan juridische. Immers de overeenkomst van Gaastra en Miyata werd al in 1990 beëindigd. Volgens mij worden sindsdien ook de frames in Heerenveen gemaakt, maar ik kan het mis hebben. Iemand die er binnen is geweest?
Terug naar de oorspronkelijke vraag. Eind 2009 is Miyata overgenomen door een ander japans concern (Morita) , die wellicht geen toestemming gaven voor het gebruik van "Miyata", terwijl er geen sprake meer was van een overeenkomst. Om dit nu als reden aan te geven voor het weglaten van "Miyata"....., nee, dat doen we niet, we verzinnen een marketingtechnische dooddoener.
Mijn 1994 Randonneur en mijn 1995 GentsRacer zijn beide van "Certified Miyata HardLite FM-1 Triple-butted chrome-molybdenum" buizen, "manufactured by Miyata Industry Co.".

Maar in die tijd leverde Koga ook al fietsen van CarboLite en Columbus buizen, dus de samenwerking was zeker niet meer exclusief.

Overigens zou ik dat "volgens specificaties van Koga" met een flinke korrel zout nemen: al die jaren waren vrijwel identieke fietsen in Japan en de VS verkrijgbaar onder de Miyata metknaam. Het enige verschil was dat op de Hollandse fietsen Koga stond, en ze in Heerenveen in elkaar geschroefd werden.
Koga laat z'n frames gewoon in China maken, samen met de frames van Batavus- en Spartafietsen. Ze komme alle drie van dezelfde firma momenteel.
Das nog eens interessante info! En zet je (of meer precies; mij) wel aan het denken. Want ongetwijfeld maakt Koga goede karretjes, maar dat kunnen en doen andere fietsfabrikanten tegenwoordig ook, alleen betaal je daar bij Koga blijkbaar een behoorlijk duit meer voor...
Andries Gaastra kwam afgelopen weekeinde even langs op de Fiets- en Wandelbeurs.

Ik heb hem enige tijd geleden geïnterviewd: http://www.vakantiefietser.nl/vakantief ... hter-koga/
abre facil schreef:Das nog eens interessante info! En zet je (of meer precies; mij) wel aan het denken. Want ongetwijfeld maakt Koga goede karretjes, maar dat kunnen en doen andere fietsfabrikanten tegenwoordig ook, alleen betaal je daar bij Koga blijkbaar een behoorlijk duit meer voor...
Lees net in dat interview dat de nieuwe Koga Idworx heet. :wink:
Ach je leest in het interview wat Eric destijds had met Gaastra dat het wereldje van fietsenbouwers (in Nederland) eigenlijk maar klein is,wel verhelderend.
Eric Schuijt schreef:Andries Gaastra kwam afgelopen weekeinde even langs op de Fiets- en Wandelbeurs.

Ik heb hem enige tijd geleden geïnterviewd: http://www.vakantiefietser.nl/vakantief ... hter-koga/
Als je nou ook nog dat copyright veranderd in auteursrecht dan komt het een stuk serieuzer over. (los van dat je het niet extra hoeft te claimen omdat je het al hebt)