Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reitsema's rome route op de racefiets in april? - Forum Wereldfietser

Reitsema's rome route op de racefiets in april?

Beste fietsvrienden,

Graag hoor ik jullie reacties en ervaringen. Half april heb ik met vrienden in Italië afgesproken voor een heerlijke luiervakantie in Toscane. Mijn oorspronkelijke plan was om gewoon de trein te pakken en daar vakantie te gaan vieren. Normaal doe ik zeker een keer per jaar een lange fietsvakantie maar dit jaar zit dat er door (werk)omstandigheden niet in. Nu constateerde ik dat ik nog flink wat vakantiedagen over heb en overweeg ik dus om ipv de trein te nemen op de racefiets te stappen om toch dat gevoel van vrijheid dit jaar te ervaren. Ik twijfel nog wel en zit met een aantal vragen. Dus graag jullie reacties:
- tot op heden heb ik alleen fietsvakanties op mijn koga gedaan met volle bepakking. Wat voor afstanden zijn realistisch op de racefiets met minimale bepakking? (mijn conditie is goed, ik ben 36)
- leent de Reitsma route zich goed om op de racefiets naar het zuiden te knallen?
- als ik het doe ga ik overnachten in B&B's of hotels? Van te voren boeken of gewoon gokken?
- en tot slot: het weer. Begin april is natuurlijk heel vroeg om te fietsen, dus het kan alle kanten uitgaan. Iemand ervaringen? (zeker bovenin de bergen)

Dank jullie wel alvast, groeten, Sander

ps. als ik iets vergeten ben hoor ik het natuurlijk ook graag!
Beste Sander,

Goed plan, maar ik zou niet van tevoren overnachtingsplaatsen bespreken. Het maakt je veel minder flexibel en in april is het nog niet erg druk.

De Reitsma heb ik een aantal jaren geleden wel gefietst, maar dat was in de zomer. Ik denk dat je in de Alpen ivm sneeuw misschien een stukje trein moet nemen, maar volgens mij staat dat redelijk helder in de route beschreven, echt heel hoog wordt het nergens, dus misschien valt het mee.

De route is m.i. op zich wel geschikt om op de racefiets te doen, al zou ik wel 25mm banden monteren en 28mm als dat past. Er zitten wel een aantal stukken in waar je over 'schelpenpad-achtige' paden rijdt. (kan nu wel anders zijn, ik heb de route 10 jaar geleden gefietst). Ik doe op mijn racefiets ongeveer 20% - 30% meer dan op mijn gewone vakantiefiets, dus dan kun je het wel ongeveer uitrekenen.

Veel plezier!
Zelfs in mei kunnen er een aantal passen dicht zitten in Zwitserland, meestal is de trein dan de aangewezen optie om toch verder te gaan. Ik zou in ieder geval niet bezuinigen op warme kleding, door die maar thuis te laten. Ook als je een afdaling in de schaduw hebt kan het nog flink koud aanvoelen. Pas ook op lawines en wat daarvan op de weg achterblijft, al is dat in Zwitserland meestal snel weer opgeruimd.
Zorg voor een GPS met daarop de track anders sta je om de haverklap stil om op de kaart of in het boekje te kijken en fiets je dus minder dan je van plan was die dag.
Het kan nog flink koud zijn in die tijd het ski seizoen eindigt met Passen rond 21 April nu heb ik wel gehoord dat je in het slechtste geval met de trein door de Arlberg tunnel kan.
Ook kan je de Reschenpas met de bus over dat zullen de twee knel punten zijn, maar die kun je dus via een alternatief nemen.
Ik zelf heb de route in 2011 gefietst.
Wel moet je in Italie oppassen de wegen worden slecht onder houden veel gaten in de weg , met de race fiets zou je af en toe wat meer lek rijden.
Ik persoonlijk vind het wel erg vroeg in het seizoen.
Klaas
Ha Sander, leuk plan en met een pietsie dikkere banden op je racefiets goed te doen.
Nog een tip is om een stuurtas te monteren. Een soort rol zou moeten passen op een racestuur. 'k Neem aan dat je geen voortassen kunt plaatsen. Zo kun je wat gewicht verdelen, erg prettig. Kun je ook het routeboekje kwijt.
Loes
Zeker goed te doen!

Vorig jaar startte ik op 28 april voor een tocht naar Rome, bij de Bodensee kwam een fietsmaat van me er bij. Hij was op de racefiets met lichte bepakking.
We hadden tent en kookspullen bij ons.
In het begin was het erg koud en op de Splügenpas lag veel sneeuw, de pas was wel open.

verhaal op mijn site; http://kleurrijkleven.webklik.nl/page/rome

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Zeker goed te doen!

Vorig jaar startte ik op 28 april voor een tocht naar Rome, bij de Bodensee kwam een fietsmaat van me er bij. Hij was op de racefiets met lichte bepakking.
We hadden tent en kookspullen bij ons.
In het begin was het erg koud en op de Splügenpas lag veel sneeuw, de pas was wel open.

verhaal op mijn site; http://kleurrijkleven.webklik.nl/page/rome

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Helaas gaat de route van Reitsma niet over de Splügenpas, daarvoor moet je de route hebben van Paul Benjaminse. :wink:
Dank jullie wel voor alle reacties die mij eerder enthousiaster dan minder enthousiast maken :-) Ik vermoed idd dat ik dat twee passen zal moeten skippen en daar de trein zal moeten nemen, so be it. Op mijn racefietsbandjes door de sneeuw ploegen is me denk ik net wat te gortig. Volgens mij is er ook een GPS die de route over verharde wegen leidt. Ik zal die eens gaan zoeken en kijken of dat wat is....

groeten, Sander
Ik vond de kwaliteit van het Reitsma's boekje dusdanig goed dat een structurele GPS-ondersteuning mij een beetje een overkill lijkt. Ik denk als je de GPX vd route op je smartphone zet en bij twijfel even kan checken je meer dan genoeg GPS-ondersteuning hebt...
Beste Sander,

Afgelopen zomer fietste ik van Hilversum naar Verona via Reitsma; zie voor een kort verslag http://home.tiscali.nl/hilver/
Ik vond het een mooie route. In de discussie of de route van Reitsma of die van Benjaminse de mooiste is richting Rome, meng ik me niet. :)
Ik kan alleen maar zeggen dat ik enorm van de route heb genoten.

Ik fietste met een randonneur met als bandenmaat 37-622. Dus wel wat breder dan racebandjes en een goed profiel. (Continental Topcantact II)
Voor de kostbare spullen had ik een stuurtas, achter twee tassen.

Voor de overnachtingen heb ik gebruik gemaakt van hotelletjes. Van tevoren reserveren is niet nodig. In de boekjes van Reitsma staan volop overnachtingsmogelijkheden. Zo in de loop van de middag, als ik een beetje een idee had hoever ik die dag kwam, belde ik naar een hotel.

De route is over het algemeen, op een stukje na in Zuid-Duitsland, goed te doen voor racebandjes.

Realiseer je wel dat er met bagage en je eigen gewicht toch wel een behoorlijk druk op je racebandjes, met name de achterband, komt.

De temperatuur zal van Zuid-Duitsland tot Noord-Italië frisjes zijn. Maar je kunt de Arlbergpas en de Reschebpas met het openbaar vervoer doen.

Veel fietsplezier gewenst.

Jan
Toen ik Reitsma reed (2008) stonden in mijn net gekochte boekjes racefiets - alternatieven voor de stukjes die onverhard gingen. Aangegeven met zwarte lijn op de kaartjes waar de hoofdroute (andere kleur lijn) over bijvoorbeeld bospaadjes loopt. Dat onverharde in de hoofdroute is overigens niet heftig, iedere gewone fiets makkelijk eroverheen. Maar geheel over asfalt kan dus ook met Reitsma.

De Arlbergpas wordt als enige hoge (toch 1800m) pas de hele winter opengehouden. Alleen bij veel verse sneeuw lukt dat niet. Daar kun je in april hoogstwaarschijnlijk overheen fietsen. Dan is het wel koud, maar je fietst je dan toch warm. De afdaling natuurlijk heel koud, pak je dan goed in net als alle skieërs. De Reschenpas kan misschien een lastig verhaal worden begin april, de route gaat hier over kleine weggetjes en fietspaden waar nog sneeuw op kan liggen. Ov als alternatief zou ik wel eerst goed uitzoeken. De lagere Brennerpas kan ook fietsend als alternatief worden gebruikt. Dan kom je bij Bolzano weer op Reitsma uit.

Hans
Kijk, goed nieuws. Nog 1 aanvullende vraag: als ik aangekomen binnen in Florence wil ik mijn fiets terugsturen naar NL (ik ga nl met de trein terug en heb geen fietsreservering). Heeft iemand een goede tip hoe dat makkelijk te doen is? Ik neem aan dat ik niet zomaar het lokale postkantoor kan binnenwandelen om hem daar "op de post" te doen?

Gr. Sander
Kijk eens op de web-side van Soetens Fietstransport.
Dit bedrijf heeft mijn fiets perfect terug gebracht van uit Santiago de compostela en van uit Rome ik weet dat ze op afspraak ook fietsen onderweg ophalen en vermoed dat Florance daar zeker bij zit.
Ze nemen ook bagage mee.
Met een week is je fiets weer bij je thuis gebracht super, ik betaalde voor beide keren 119 euro incl. verzekering.
Klaas
Een fiets van Nederland naar Italië versturen kost 25 euro als je het onder de 10 kg houdt, daarboven 34 euro. Voorwaarde is wel dat je hem helemaal demonteert, want de doos mag niet langer zijn dan 1 meter. Ik kan me niet voorstellen dat de regels van Italië naar NL zoveel af zullen wijken...
@Klaas saagstree (of iemand anders die dit weet), als je drie fietsen door Soetens laat verzenden, betaal je dan ook drie keer voor bagage of betaal je per doos bagage of eenmalig voor de hele berg bagage?