Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R1 naar Berlijn - Forum Wereldfietser

R1 naar Berlijn

In mei ga ik samen met een vriend naar Berlijn. We willen in een ruime week vanaf Arnhem naar Berlijn fietsen en gaan met de trein terug.

Tent laten we thuis, we willen in hotels e.d. slapen maar bijv. bij locals lijkt me ook leuk. Iemand een idee hoe we dat het beste aan kunnen pakken?

En als iemand nog een gebruikte fiets heeft voor mijn kameraard (lengte 1.82) dan hou ik me aanbevolen ;-)
Ben van plan deze zomer ook deze route af te leggen. Qua hotels e.d. moet geen issue zijn. Indien je de grotere plaatsen langs de route aanhoudt, is er over het algemeen voldoende qua hotels en hostels.

Voor bij locals kun je bijv. warmshowers.org en couchsurfing.org erop naslaan.

En je kunt bijv. bett und bike van het ADFC (duitse ANWB) gebruiken om fiets vriendelijke slaapplaatsen te vinden. Voor langs de R1 gebruik de volgende link, inzoomen op de map om langs de route de slaapplaatsen te kunnen bezien:
http://www.adfc-tourenportal.de/viewtra ... ctID=23856

Voor onderweg mogelijk ook praktisch, bett+bike in boekvorm:
http://www.bettundbike.de/en/bett-bike- ... -directory

Afhankelijk van of je wel of geen wifi / roaming gebruikt in duitsland.
een topic om te volgen. Ik wil in juni precies hetzelfde gaan doen (maar dan alleen) :D
Ik zat zelf al te denken om direct over de grens een Aldi sim only te kopen en dan met ADFC en bookings.com een slaapplaats te vinden. De komende periode ga ik mij hier in verdiepen.
Ik heb begrepen dat er wat stukken onverhard tussen zitten. Nou heb je onverhard en onverhard. Mijn kameraad overweegt een fiets met 28mm bandjes. Zijn er dan (grote) stukken onfietsbaar of valt dat mee?
Prima te doen, het zijn geen mtb-routes.
Ok, dank je.

Ik zag hier: http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... sroute.htm wat plaatjes van de Hanzefietsroute: daar zat wat MTB waardig terrein tussen.
Dat vond ik ook wel meevallen, heb het stuk naar Berlijn ook gereden. Wel meer mtb dan de R1, vooral als het lang geregend heeft kunnen boswegen slecht worden. Maar in het algemeen vond ik beide routes op het stuk naar Berlijn ok en goed te doen met smalle banden als het niet geregend heeft. Na veel regen zal het wel enkele km's lopen worden met smalle banden, vooral op de hanzeroute.
JaapG schreef:Dat vond ik ook wel meevallen, heb het stuk naar Berlijn ook gereden. Wel meer mtb dan de R1, vooral als het lang geregend heeft kunnen boswegen slecht worden. Maar in het algemeen vond ik beide routes op het stuk naar Berlijn ok en goed te doen met smalle banden als het niet geregend heeft. Na veel regen zal het wel enkele km's lopen worden met smalle banden, vooral op de hanzeroute.
Ik heb het meerdere keren gereden op 28 mm voor en 32 achter. Geen enkel probleem op wat kleine stukjes na. Maar voor die stukjes zijn er meestal asfalt-alternatieven. Overigens is grote droogte een groter probleem voor boswegen dan wat regen i.m.o.
Voor de Alte Heerstrasse op de foto's van Kees is er een prima asfaltfietspad langs de Elbe als alternatief 8)
Was inderdaad de asfaltalternatieven vergeten. Als je wilt kun je de lastiger off-road stukken gewoon met een asfaltalternatief vervangen. En bij grote droogte wordt de grond erg hard wat enorm vervelende ribbels oplevert op sommige plaatsen, ook vergeten.
Dus hopen op niet te droog en niet te nat weer :-), of gewoon af en toe een asfaltalternatief nemen.
Hallo,

Ik ben Matthijs, en kom al een langere tijd op dit forum. Meestal kom ik er prima uit met de zoekfunctie. Maar nu had ik een vraag die aansluit bij dit topic.

Ook ik ga begin mei naar Berlijn op de fiets via de R1 en ik zit ook met een (luxe) probleem. Ik heb twee fietse die ik in overweging heb om te gebruiken. De eerste is een Giant Racefiets die ik heb omgebouwd tot randonneur: 28mm schwalbe marathon bandjes, babagedrager, spatbordjes etc. De tweede is een Cube LTD 29" mtb, waar ik ook een achterdrager voor heb.

Uit dit topic begrijp ik dat er "off-road" stukjes zijn. Zijn deze dermate aanwezig dat het loont om op de mtb te gaan? En dus welke fiets adviseren jullie? Mijn fietsmaatje fietst op de mtb maar doet dat bij gebrek aan beter. We zijn beide gek op offtoad en fietsen dus liever geen asfalt alternatieven.

Graag hoor ik jullie imput

Bvd
Vorig jaar hebben we de R1 gefietst van Borne naar Berlijn. Ikzelf op een tot vakantiefiets omgebouwde Merida crosshybride met 28" wielen en 32mm Schwalbe Marathon bandjes. Was prima te doen. Slechts 1x 500 meter moeten lopen omdat men een onverhard bospad van een nieuwe laag aan het voorzien was. Wanneer je een GPS route zoekt: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=spltprfbxvxbmaqf
Harzgebergte was redelijk zwaar om te fietsen maar verder goed te doen
Ik heb nog een Bikeline boekje waar genoeg goedkope slaapplaatsen in staan langs de route
Verder vond ik de route in Oost Duitsland erg saai.
Bewegwijzering was super en in orde
Dankjewel hetfietsertje,

Ik denk toch dat het de cube wordt. Net ook iets meer bereik met mijn shimano XT groep. Ik heb dat bikeline boekje ook. Maar zocht de route ook nog als gps.
Paramount is die gps track precies de R1 route?
En weet iemand hoe je routes kunt importeren in google maps op een Android telefoon?

Bvd
Paramount schreef: Bewegwijzering was super en in orde
Behalve dan in het oostelijk deel, met name Saksen-Anhalt. Waarschijnlijk gewoon vandalisme maar veel bordjes wijzen de verkeerde kant op of zijn zo beschadigd dat ze nauwelijks leesbaar zijn. Ook op veel plaatsen zit nog wel de bevestiging maar is het bordje er zelf af gesloopt.

Op veel plaatsen daarom gebruik moeten maken van de GPS. De route is trouwens op de site van de uitgever te downloaden. Je hebt daarvoor wel de produktcode uit het boekje nodig.

Ik heb zelf ook de (Android) smartphone gebruikt als GPS. Geen ervaring met Google Maps maar wel met OsMand en dat werkte voor mij erg goed. De moeite om je daar eens in te verdiepen.

Groet, Joop
Thnx Joop,

Toptip, heb de code gevonden en de gps track gedownload. Ik ga me in Osmand verdiepen. Op dit moment was ik bezig met Naviki. Dat werkt volgens mij ook wel goed.
Zo trein is geboekt, fiets heeft een beurt gehad. Werkgever verteld dat ze een weekje zonder me moeten doen. Vergeet ik iets? Laat ik mn paklijst hier neer plempen. En ja, ik weet t, dit is niet 'travelling light' met dank aan de vrouw :lol:

Fiets
• bidons
• grote bidonhouder
• fietscomputer
• extra slot
• fietstassen
• multitool
• quick link
• pomp
• binnenband (let op de maat!)
• kettingolie
• gps apparaat
• stuurtas
• vaude frametas

• Kookgerei
• Snijplank+mes
• Optioneel:
• Campinggaz+blik
• Pan groot+deksel
• Spatel
• Mes/vork/lepel
• toiletpapier

• paspoort
• treintickets
• geld, bankpas, eventueel creditcard
• eventuele medicijnen
• fototoestel
• routeboekjes / kaarten / gps
• gsm
• oplader gsm
• Pincet
• Biotex
• zonnebrand
• paracetamol
• ibuprofen
• batterijen




Fietskleding
• (fiets)shirts kort 2x
• fietsshirt lang 1x (welke?)
• (fiets)broek 2x (Craft en clubbroek).
• ondershirt 2x
• (fiets)schoenen
• helm
• fietssokken 4x
• windjack?
• beenstukken
• armstukken
• handschoenen
• regenjas
Kleding
• lange broek (afritsbroek)
• korte broek
• softshell jas
• trui
• t-shirts 2
• shirt met lange mouwen
• onderbroeken 4
• hemd 2
• sokken 4
• schoenen
Als iedereen hier neer gaat zetten wat ie voor een week meeneemt is het eind
zoek volgens mij.
Ik vind het wel interessant ;). Ik vertrek 2 mei ook over de R1 naar Berlijn. Misschien treffen we elkaar nog :p
"En ja, ik weet t, dit is niet 'travelling light' met dank aan de vrouw :lol: "

Sinds wanneer bepaalt je vrouw wat je allemaal meeneemt op fietsvakantie :(
4 paar fietssokken en 4 paar gewone sokken voor een weekje fietsen? En kookgerei thuislaten.
Robbert10 schreef:"En ja, ik weet t, dit is niet 'travelling light' met dank aan de vrouw :lol: "

Sinds wanneer bepaalt je vrouw wat je allemaal meeneemt op fietsvakantie :(
4 paar fietssokken en 4 paar gewone sokken voor een weekje fietsen? En kookgerei thuislaten.
Dat bepaalt de vrouw niet, ik vind het verschil in inzicht gewoon 'geinig' :D Kookgerei blijft denk ik thuis idd.