hoi bernadette,
ik ben afgelopen zomer twee weekjes in schotland geweest, totaal onvoorbereid, dus echte informatie behalve mijn eigen ervaringen kan ik je niet geven ('s ochtends besloten dat ik er heen wilde, naar belgie gebeld of er nog plaats was op de boot vanuit zeebrugge, naar amsterdam gefiets en snel een kaart gekocht, in de trein naar vlissingen gesprongen en naar zeeburgge geracet, om daar tien minuten te laat aan te komen, maar gelukkig toch nog als laatste op de boot te mogen en de volgende ochtend in rosyth (bij edinburg) aan te komen)
ik ben zelf met de klok mee gefietst, dwz van edinburg naar oban, overgestoken naar de hebriden, vanuit stonoway naar ullapool, nog een stukje naar het noorden en vervolgens terug langs inverness, en door de bergen weer naar edinburg. bijna 1500km in twee weken, dus behoorlijk gas gegeven, maar de route was prachtig!
er zijn in schotland erg veel jeugdherbergen, nadeel is echter dat ze erg aan de prijs zijn, vaak tegen de 20 pond per nacht. op de hebriden zijn ook herbergen, maar deze zijn geen lid van de 'officiele' jeugdherbergencentrale; hier is meestal geen beheerder en staat vaak gewoon een spaarpot of een bakje waar je verwacht wordt netjes het geld voor je overnachting achter te laten (daar ong 10 pond per overnachting, of 5 pond als je je tent op het herberg terrein opzet).
wildkamperen is prima mogelijk, maar wordt je vaak was lastig gemaakt door het weer, na een dag door de regen fietsen is een overnachting in een droge herberg met een warme douche toch wel erg aanlokkelijk.
nog een aanrader is de de herberg 'Carbisdale Casle', gevestigd in een heus kasteel! grappig detail is dat waar normaal iedereen 's avonds in de 'common room' zou zitten, alle gasten in deze herberg door het kasteel lopen te dwalen om het prachtige en authentiek ingerichte gebouw te bewonderen
weer kan meezitten of tegenzitten, totaan oban heb ik bijna continue in de regen gefietst; een goed regenpak is dus een waardevolle inverstering.
het leuke van de hebriden is dat het er meestal droog is, en dat was het bij mij dus ook. wel staat er bijna altijd een stevige wind die van zuid naar noord waait; het loont dus die richting aan te houden als je over deze prachtige eilanden wilt fietsen.
vanaf ullapool was het op een dag na, vrij redelijk weer, soms wat regen.
dan nog de muggen/midges die vaak naar voren komen; hier heb ik slechts een nacht wildkamperen echt last gehad (tent neergezet in een te drassig gebied). waarom ik er nier meer last van heb gehad heeft denk ik voor een deel te maken met het feit dat ik veel in jeugdherbergen sliep, en het daarnaast erg veel regende; zeker weet ik dat echter niet.
kwa openbaarvervoer: volgens mij is er een vrij uitgebreid railnetwerk door schotland heen, maar van een vriendin begreep ik dat het erg prijzig is een stukje mee te rijden. hoe duur weet ik niet, ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt.
naar de eilanden (inner en outer hebrides, etc) vaart een redelijk uitgebreid netwerk van ferries. vaak is het goedkoper meerdere tickets in een keer te kopen, volgens bepaalde routes. deze worden verkocht onder de naam 'hopscotch' als ik me niet vergis.
veel informatie en ook goede kaarten (ordance survey) kun je trouwens ook vinden in de erg goede tourist information centers in de middelgrote steden.
groetjes,
Eelco