Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Singlespeed Koga Signature - Forum Wereldfietser

Singlespeed Koga Signature

Ben bezig na te denken wat ik wil/kan doen met mijn Koga Signature 28 (uit 2007), als pakezel/tractor heb ik een Villiger Cabonga RO 26" en dat is een geweldig en degelijk ding, maar niet speciaal snel/licht. Daarom wil ik daarnaast graag een robuuste, maar niet te zware race/tour fiets, aangezien ik lui ben met onderhoud en ook het hele jaar door fiets, moet hij ook onderhoudsarm zijn. Dat is ook de reden dat ik in die zin een hekel heb aan een derailleur, veel te veel viezigheid die zich hierin ophoopt en een ielige ketting die snel allemaal rotzooi aantrekt. Op mijn zoektocht kwam ik de Surly Straggler tegen, die vooral als rough-road fiets word gepositioneerd, dit sprak mij wel aan, alleen heb ik dus nog die Koga staan, volgens mij kan ik die ook prima ombouwen naar wat ik wil, en dat scheelt natuurlijk weer en heel stuk:
- v-brakes vervangen door disc-brakes (al een draadje over gehad)
- de derailleur vervangen door een singlespeed aandrijving (transmissie ergens tussen de 2,3 en 2,6, bezig om dit te testen)
Volgens mij levert dat een fiets op die lichter is, veeeel minder onderhoud vergt, het hele jaar door uitstekend te gebruiken is, fantastisch fietst zeker hier in NL met niet teveel bagage en er niet speciaal duur uitziet (in Amsterdam kan dat belangrijk zijn).

De vraag is of iemand weleens zo'n Koga heeft omgebouwd:
- hoe zit dat met de padden bijvoorbeeld, ze zijn niet echt horizontaal en er zitten iets van tussenstukjes op
- is het handig om dan meteen een excenter as te nemen of is dat overdreven
- trapas en crank suggesties
- ketting? (bij de Rohloff heb ik zo'n KMCX1, en die vind ik tot nu toe wel ok
- volgens mij kunnen er standaard disc-brakes op (max 160mm) klopt dat en welke dan (Avid, Hayes, Shimano?)
Ben van plan om hier in Amersfoort bij Singlespeed langs te gaan, maar het is altijd nuttig om wat meer meningen/ervarngen te horen.
De fiets zal dus voornamelijk voor dagtochten en woon-werk gebruikt worden, dat kan ook behoorlijk schelen in wat er nodig is.
Alvast bedankt.

Jeroen
Hekel aan onderhoud? :( Kettingsmeer? :( oplossing:
Gates beltdrive: tandriem maar wel met een excenter trapas, die je, wellicht met adapter, kunt plaatsen. Openen van je frame (voor het plaatsen van de riem) door Mi:tech. Kosten inclusief nieuwe tandriem onderdelen €300,00. http://www.mi-tech.de/
Eigen ervaring.
Hekel aan onderhoud en gebruik in de stad: vermijd schijfremmen (nieuwe wielen nodig en vaak remblokjes vervangen) en blijf bij V-brakes.
Ik heb wat antwoorden in rood bij de vragen gezet.
jeroenh schreef:- v-brakes vervangen door disc-brakes (al een draadje over gehad) Zijn je naven geschikt voor schijven? Daarnaast, waarom investeren in schijfremmen voor de stad? Als je het low budget wilt houden zou ik dit laten varen. Minder onderhoud heb je er niet echt aan.

De vraag is of iemand weleens zo'n Koga heeft omgebouwd:
- hoe zit dat met de padden bijvoorbeeld, ze zijn niet echt horizontaal en er zitten iets van tussenstukjes op Als ik het goeie frame?? bekijk zie ik verticale drop outs. Je zal dus de ketting moeten spannen m.b.v. een spanmechanisme zoals dit.
- is het handig om dan meteen een excenter as te nemen of is dat overdreven Beschikt je frame wel over een bracket pot voor een exentrische bb? Goedkoper en simpeler is een spanner zoals hierboven al gelinkt.
- trapas en crank suggesties Als je het low budget wilt houden gewoon wat je nu hebt. Verder koop je een single speed kettingblad, single speed bladboutjes, kransje achter, ketting en een spacerset voor je achternaaf om de krans uit te spaceren en klaar.
- ketting? (bij de Rohloff heb ik zo'n KMCX1, en die vind ik tot nu toe wel ok) Die KMCX1 is prima, maar wel vrij prijzig. Deze is ook prima en goedkoper
- volgens mij kunnen er standaard disc-brakes op (max 160mm) klopt dat en welke dan (Avid, Hayes, Shimano?)Tot 160mm schijven is geen probleem, daarboven moet je toch even in de spec's van de vork gaan kijken. Hayes zou ik links laten liggen, Shimano is qua prijs bijna onverslaanbaar. Zeker de nieuwe types Deore, SLX en XT zijn echt prima. Maar aangezien je een onderhoudsvrije fiets wilt en, ik neem aan, beperkt in wilt investeren, zou ik dit zelf niet doen.
sjefke schreef:Openen van je frame (voor het plaatsen van de riem) door Mi:tech. Kosten inclusief nieuwe tandriem onderdelen €300,00. http://www.mi-tech.de
dat klinkt heel interessant, en de prijs valt ook wel mee, bouwen ze dan in het frame zo'n soort koppelstuk waarmee het open en dicht kan?
Hekel aan onderhoud en gebruik in de stad
Daar was ik niet helemaal duidelijk, het gaat zeker niet om stadsgebruik, alleen als ik naar mijn werk fiets is dat in toevallig in het centrum van Amsterdam, het gaat erom dat ik niet een al te flashy fiets daar in de garage wil stallen. De fiets moet juist voor middellange tot lange afstanden comfortabel en redelijk snel zijn (en onderhoudsarm dus).

Ja daar had ik niet aan gedacht dat de naven ook geschikt moeten zijn, daar is dit forum juist zo handig voor! overigens is low-budget dus niet de belangrijkste eis, het gaat echt niet om een trendy scheurfietsje voor in de stad!
Ik denk dat ik komende week maar eens op bezoek ga bij singlespeed, ik vermoed dat ze mij daar uitstekend kunnen helpen, zeker dat uitzoeken van die padden en bracket vertrouw ik mijzelf niet toe...
jeroenh schreef:
sjefke schreef:Openen van je frame (voor het plaatsen van de riem) door Mi:tech. Kosten inclusief nieuwe tandriem onderdelen €300,00. http://www.mi-tech.de
dat klinkt heel interessant, en de prijs valt ook wel mee, bouwen ze dan in het frame zo'n soort koppelstuk waarmee het open en dicht kan?
In de staande achtervork rechts wordt inderdaad een koppelstuk ingelast dat met 2 M5 inbusboutjes geopend kan worden.