Ben bezig na te denken wat ik wil/kan doen met mijn Koga Signature 28 (uit 2007), als pakezel/tractor heb ik een Villiger Cabonga RO 26" en dat is een geweldig en degelijk ding, maar niet speciaal snel/licht. Daarom wil ik daarnaast graag een robuuste, maar niet te zware race/tour fiets, aangezien ik lui ben met onderhoud en ook het hele jaar door fiets, moet hij ook onderhoudsarm zijn. Dat is ook de reden dat ik in die zin een hekel heb aan een derailleur, veel te veel viezigheid die zich hierin ophoopt en een ielige ketting die snel allemaal rotzooi aantrekt. Op mijn zoektocht kwam ik de Surly Straggler tegen, die vooral als rough-road fiets word gepositioneerd, dit sprak mij wel aan, alleen heb ik dus nog die Koga staan, volgens mij kan ik die ook prima ombouwen naar wat ik wil, en dat scheelt natuurlijk weer en heel stuk:
- v-brakes vervangen door disc-brakes (al een draadje over gehad)
- de derailleur vervangen door een singlespeed aandrijving (transmissie ergens tussen de 2,3 en 2,6, bezig om dit te testen)
Volgens mij levert dat een fiets op die lichter is, veeeel minder onderhoud vergt, het hele jaar door uitstekend te gebruiken is, fantastisch fietst zeker hier in NL met niet teveel bagage en er niet speciaal duur uitziet (in Amsterdam kan dat belangrijk zijn).
De vraag is of iemand weleens zo'n Koga heeft omgebouwd:
- hoe zit dat met de padden bijvoorbeeld, ze zijn niet echt horizontaal en er zitten iets van tussenstukjes op
- is het handig om dan meteen een excenter as te nemen of is dat overdreven
- trapas en crank suggesties
- ketting? (bij de Rohloff heb ik zo'n KMCX1, en die vind ik tot nu toe wel ok
- volgens mij kunnen er standaard disc-brakes op (max 160mm) klopt dat en welke dan (Avid, Hayes, Shimano?)
Ben van plan om hier in Amersfoort bij Singlespeed langs te gaan, maar het is altijd nuttig om wat meer meningen/ervarngen te horen.
De fiets zal dus voornamelijk voor dagtochten en woon-werk gebruikt worden, dat kan ook behoorlijk schelen in wat er nodig is.
Alvast bedankt.
Jeroen
- v-brakes vervangen door disc-brakes (al een draadje over gehad)
- de derailleur vervangen door een singlespeed aandrijving (transmissie ergens tussen de 2,3 en 2,6, bezig om dit te testen)
Volgens mij levert dat een fiets op die lichter is, veeeel minder onderhoud vergt, het hele jaar door uitstekend te gebruiken is, fantastisch fietst zeker hier in NL met niet teveel bagage en er niet speciaal duur uitziet (in Amsterdam kan dat belangrijk zijn).
De vraag is of iemand weleens zo'n Koga heeft omgebouwd:
- hoe zit dat met de padden bijvoorbeeld, ze zijn niet echt horizontaal en er zitten iets van tussenstukjes op
- is het handig om dan meteen een excenter as te nemen of is dat overdreven
- trapas en crank suggesties
- ketting? (bij de Rohloff heb ik zo'n KMCX1, en die vind ik tot nu toe wel ok
- volgens mij kunnen er standaard disc-brakes op (max 160mm) klopt dat en welke dan (Avid, Hayes, Shimano?)
Ben van plan om hier in Amersfoort bij Singlespeed langs te gaan, maar het is altijd nuttig om wat meer meningen/ervarngen te horen.
De fiets zal dus voornamelijk voor dagtochten en woon-werk gebruikt worden, dat kan ook behoorlijk schelen in wat er nodig is.
Alvast bedankt.
Jeroen