Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kunnen magneten van de stuurtas de GPS beïnvloeden? - Forum Wereldfietser

Kunnen magneten van de stuurtas de GPS beïnvloeden?

Ik overweeg momenteel de aankoop van de stuurtas ortilieb ultimate 5 of ultimate 6.

De ultimate 6 sluit met magneten en de ultimate 5 sluit met drukknoppen.

In de toekomst wens ik eventueel een GPS systeem of andere electronica bij te kopen.


Vraag:
Kunnen deze magneten mogelijks de GPS en/of andere electronica verstoren? (vb magnetisch kompas, SD card, etc)

Grts

Jan
Ik heb zelf ondervonden dat het gebruik van een fietscomputer de gps wel met ingeschakelde kompas functie beïnvloed.
Voor de rest niet. Dus tis te verwachten dat de magneten op de kompas functie invloed hebben. Maar je kunt hem verder goed gebruiken tijdens het fietsen, zolang je er rekening mee houd en af en toe ook je plaatsbepaling checkt, het blijft techniek.
Mijn tablet- en smartphone-hoezen gebruiken ook magneten. Nooit iets gemerkt van invloed op de gps-plaatsbepaling. Misschien dat het kompas verkeerd aanwijst, maar daar let ik nooit op.
Zoals je leest: blijkbaar alleen bij GPS-ontvangers met een elektronisch kompas. De rest van de GPS-unit werkt met GPS-signalen (onafhankelijk van het magnetisme van de aarde) of met de luchtdruk (idem, in geval van een barometrische hoogtemeter). De modellen met een barometrische hoogtemeter hebben i.h.a. ook een elektronisch kompas. Dat elektronische kompas is overigens m.n. handig om de kaart de juiste kant op te laten wijzen op het moment dat je stilstaat. Op het moment dat je beweegt heeft een dergelijk kompas geen nut.
GPS werkt alleen op tijd.
De GPS satellieten bevatten op atoomklokken en de tijd op je GPS ontvanger is dan ook zeer accuraat.

De uitwerking van magneten op een kompas ligt natuurlijk voor de hand.
Gezien de uiteenlopende antwoorden is proberen de zekerste methode.
Maat een wandelingetje om het huis met het magneetje op 2 cm van het apparaat.
* wijst het kompas nog netjes in de juiste richting dan werkt het kennelijk met gps-signalen en zijn je zorgen voorbij.
* geeft het kompas nu onzin aan dan weet je dat het er iets in zit dat het magnetisch veld van de aarde moet detecteren. Dan moet je niet alleen oppassen met magneetjes maar ook met ferromagnetische (meestal stalen) voorwerpen in de buurt (0,5 m?) van het ding. Gelukkig heb je dan het magneetjs om te controleren of iets ferromagnetisch is. Een magneet plakt dan. Relevant zijn dan sturen en opzetsturen.
Een testrondje om de kerk kan ook al heel wat uitwijzen.
Leon
An sich zijn de antwoorden wellicht uiteenlopend, doch niet tegenstrijdig. Ik ben wel verbaasd dat een fietscomputer blijkbaar invloed heeft op het (elektronische) kompas van een GPS;ik vraag me echter af of dat door magnetisme komt. De rest van de antwoorden vullen elkaar aan. (GPS-signalen komen van satellieten op een bepaalde frequentie en bevatten inderdaad tijdsinformatie.)
Je moet voorzichtig zijn met de magneten. In de handleiding staat ook dat je je pinpassen uit de buurt moet houden. En de leuke kompasbellen werken niet meer :x

Ik heb ruim een maand ermee gefietst in Korea (ik test altijd van alles uit) en met mijn GPS en smartphone heb ik geen enkel probleem ermee gehad.
Wat erg fijn is, is dat je de klep van de Ortlieb Ultimate 6 met één hand kunt openen.

Let ook even op de Ultimate 6 Pro E. Die heeft een stuurhouder met contactjes. Ideaal als je met je USB-werk of The Plug jouw smartphone of Powerbank wilt laden, terwijl deze droog en veilig in je stuurtasje liggen.
Bedankt voor de raecties allemaal!

onderstaande klantbeoordeling van de ultimate 6 met magneten heb ik nog op een duitse website gevonden en ligt in het verlengde met sommige voorgaande reacties op de vraag:

"leicht zu montieren, solide, praktisch - was will man mehr? Aber Achtung: durch die Magnetverschlüsse drehen nahe an der Tasche montierte GPS-Geräte mit integriertem Magnetkompass im Stillstand die Karte unkontrolliert!"
Je kunt in de meeste toestellen met magnetische kompas dit kompas ook uitschakelen. Bij een garmin toestel word het electronische kompas alleen bij langzaam bewegen en stilstand geactiveerd, bij fietsen, fiets je altijd op het gps kompas.