Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje: Girona - Sevilla of groot rondje Andalusië - Forum Wereldfietser

Spanje: Girona - Sevilla of groot rondje Andalusië

Ik wil in mei - half juni 4 weken fietsen in Spanje. Mijn voorkeur ligt tussen half mei en half juni maar ben beetje flexibel. Ik heb nu twee opties in gedachten:

1) Girona naar Sevilla (met 'Onbegrensd fietsen naar Andalusië') - of andersom -en mogelijk vanaf Malaga - Sevilla - Cordoba - naar Girona- bij nader inzien na advies van een wereldfietser van hier....
2) Een groot rondje door Andalusië

Het zou leuk zijn als ik een reisgenoot vind voor deze tocht, lijkt me toch gezelliger.
Ik fiets graag een beetje door, maar ook weer niet extreem. Zo'n 80km gemiddeld per dag lijkt me haalbaar, vanwege het bergachtige landschap. Ik ben niet snel bergop.

Fietsen, kamperen en café latte drinken op een terras staat toch erg centraal in mijn favoriete vakantiebeleving. Hier een daar een toeristisch momentje is leuk, maar ik stap niet af bij elke kathedraal. Een rustdag af en toe of korte fietsdagen om bij te tanken is voor mij nodig. De tocht zal zo'n 2000km zijn, maar moet een en ander nog uitpluizen qua routes etc.

Ik ben een vrouw van 45 en woon in Utrecht. Wie lijkt het leuk ook deze tocht te maken en uit te vogelen of samen leuker is?

Ik hoor het graag!

Groet Lancelotte
Dag Lancelotte,

Ik heb afgelopen jaar de Benjaminse tocht gedaan van Malaga naar Girona in de periode juni/begin juli. De reden voor deze "omgekeerde" tocht is tweeledig: als het warm wordt dan wordt het in Andalusië echt heel warm, en het feit dat bij vertrek de fiets in Girona niet door een te kleine scanner hoeft (zoals in Malaga), maar gewoon na inspectie op de band voor speciale bagage gaat (inmiddels 2x ervaren).

En het werd heel erg warm in Andalusië en was de tocht omhoog naar fijnere temperaturen (warm, maar goed te doen) achteraf een goede keuze. Ik heb er een goede 4 1/2 week over gedaan en reed meestal tussen de 65 - 90 km per dag met nu en dan een rustdag om bij te tanken.
Ik stond wel altijd vroeg op om voor de grote hitte op pad te zijn (rond 8:00 uur op de pedalen) om na zo'n 2 uur trappen op de meest gekke plaatsen een cafe americano te nemen (zwarte grote bak koffie) met een lokale lekkernij en wat gebabbel met een stamgast. Rond het middaguur probeerde ik een menu del dia te scoren of een lekker broodje met ham. Ik haat cola, maar gezien de temperatuur en de behoefte aan energie naam ik 's middags met regelmaat een coke met lemon en een koud glas water. En dat beviel echt goed. Daarna doortrappen tot een camping ........ ......... en dat viel dus tegen in Spanje. Meer dan mij lief was zat ik in een hostel en wel om de simpele reden dat vele campings niet meer bestonden of vele kilometers van de route aflagen.

In Spanje kan je goed wild kamperen, maar om de een of andere reden voelde ik mij te kwetsbaar. Was ik met een fietsgenoot geweest, dan had ik het zeker vaker gedaan.

Ik ben helemaal geen berggeit, dat heb ik ervaren in 2012 toen ik van de Utrechtse Heuvelrug naar Barcelona ging via de westelijke route. Spanje is echt zwaarder, maar ook ik heb het geheel fietsend gehaald. Soms per 100 meter om even in een stukje schaduw weer op adem te komen op het heetst van de dag. Ik nam standaard zo'n 4,5 ltr water mee en naarmate ik Andalusië achter mij liet kwam ik steeds vaker een bron tegen waar ik de flessen kon vullen met heerlijk fris water (totaal geen darm- of maagproblemen gehad).

Ik vertrok vanaf Malaga en nam de route naar Ronda. Sevilla en Cordoba heb ik uiteindelijk niet gezien. Het werd zo heet (36-38 graden) dat ik nog maar 1 gedachte had: wegwezen en naar lagere temperaturen. Vanaf Ronda heb ik zelf een weg uitgestippeld langs kleine wegen om op de tweede dag op de beschreven route naar Jaen uit te komen. Vanaf daar de route omhoog verder gevolgd.

Daarbij moet ik opmerken dat diverse Via Verdes niet meer toegankelijk waren vanwege ingestorte tunnels of totale verwaarlozing. Dat betekende soms omrijden via wegen met veel vrachtverkeer. Voor vertrek had ik nog contact met Paul Benjaminse en hij was druk bezig een nieuwe druk voor te bereiden. Daarin is de route waar nodig aangepast. Zorg dat je deze druk gebruikt: 2e druk, 2014.

Ik vond het een prachtige tocht met de meest mooie natuur en uitzichten. Echter waren er ook een paar vervelende stukken bij over wegen vol razend verkeer. Normaal niet zo erg maar als dat betekent 20 km klimmen met langsscheurende monsters, dan heb je het daarna echt even gehad. De nieuwe druk schijnt hierop wat aangepast te zijn.

Een fietsmaat kan soms heel aangenaam zijn, lekker al de indrukken delen, kamperen, lekker koken, glaasje wijn of bij uitdroging een groot glas bier, en meer. Voorwaarde is dat het klikt. Maar het ontbreken daarvan houd mij niet tegen, alleen is soms ook fijn.

Ikzelf heb nog geen idee waar ik dit jaar ga fietsen. Frankrijk? Naar Praag? Marokko? Maar dat ik ga fietsen staat vast.

Heel veel fietsplezier,

Groet,

Arno
Dag Lancelotte,

Wij hebben beide routes gedaan. Van Girona naar Malaga en een groot rondje Andalucia.
In Andalucia kan je inderdaad wat vaker pech hebben met het verkeer. Verder vond ik de bejubelde witte dorpjes en de bloesem wat tegenvallen. Pas in het noord-westen, toen we in de bergen kwamen en richting Cordoba zijn gereden werden de bloemen talrijk. Je zal daar ook regelmatig moeten overnachten in een hotel/hostel o.i.d.
De route van Girona naar Malaga is veel mooier en ook veel rustiger. Je rijdt wat hoger in de bergen wat het wat koeler maakt. Andersom rijden is een optie maar als je te vroeg in mei gaat kan er nog sneeuw liggen in de Sierra Nevada. Op deze route kan je ook niet altijd kamperen maar een hotel/hostel is niet duur in Spanje.

Ronald van der Perk
Dank jullie beide voor de tips! Morgen kennismaking met potentiële reisgenoot, spannend! De zin wordt steeds groter en de plannen concreter! :)

Groet Lancelotte
Hoi Laselotte
Wil ook graag deze route doen in April of Mei heb reeds Groene route naar middelansezee gedaan en deFranse Gorges Nice naar Montpellier heb je intresse ? Hoor het gr.
Ik ga over 2 weken vanaf Leiden naar Zuid-Spanje fietsen. De bedoeling is om uiteindelijk ook een rondje Andalucia te gaan doen.

Hoeveel betaal je daar ongeveer gemiddeld per nacht voor een hostel? En moet je die meestal vantevoren reserveren of fiets je gewoon een dorp in, vraag je aan de 1e de beste local waar je goedkoop kan overnachten en is er meestal wel plek :D ?

Andere tips voor het rondje andalucia zijn welkom, bovenstaande verhalen zijn iig handig en interessant zoals sws dit hele forum een verademing is :)
Triqo schreef:Ik ga over 2 weken vanaf Leiden naar Zuid-Spanje fietsen. De bedoeling is om uiteindelijk ook een rondje Andalucia te gaan doen.

Hoeveel betaal je daar ongeveer gemiddeld per nacht voor een hostel? En moet je die meestal vantevoren reserveren of fiets je gewoon een dorp in, vraag je aan de 1e de beste local waar je goedkoop kan overnachten en is er meestal wel plek :D ?

Andere tips voor het rondje andalucia zijn welkom, bovenstaande verhalen zijn iig handig en interessant zoals sws dit hele forum een verademing is :)

Mijn ervaring is dat je in het Spaanse binnenland, buiten de grote steden, altijd onder de 30 eur voor 1 persoon in een prima hostal kunt slapen. Zonder 'factura' scheelt ook nog eens circa 15 %, maar ja..... .
De kleinste en goedkoopste hostalletjes zijn ook vaak erg schoon, althans wat ik meegemaakt heb. In augustus is het bloedheet in Andalusie. Echter wanneer je om 06.00 uur gaat fietsen tot een uur of 13.00 is het heerlijk. Na het fietsen om een uur of 14.00 voor de siësta 'onze avondmaaltijd' (voor de spanjaarden is het noon maal de belangrijste maaltijd) nemen en voor de rest luieren tot slapen. 'a Avonds je ontbijt inkopen. Bakkers zijn in het binnenland vaak 's ochtends pas na negenen open.
Robw