Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ook verzekerd bij Unigarant? - Forum Wereldfietser

Ook verzekerd bij Unigarant?

Ook een doorlopende reisverzekering bij Unigarant, omdat zij de mogelijkheid hadden om je dure fiets mee te verzekeren? Pas dan op bij de verlenging. Ik kreeg net de nieuwe voorwaarden. Unigarant stelt: "Uit onderzoek blijkt dat veel van onze verzekerden behoefte hebben aan een aparte dekkig voor Geld en in mindere mate voor Hobby- en sportuitrusting." Zonder mij iets te vragen, willen ze de extra premie die ik betaal voor de verzekering van mijn fiets ineens incasseren als premie voor het verzekeren van Geld.
Wie weet er een goede alternatieve doorlopende reisverzekering?

Gerd
Beste GerdC,

Toen ik laatst ook bezig was met informatie zoeken over fietsen en reisverzekeren stuitte ik op een artikel.

Aan de hand daarvan was ik maar gaan kijken op deze website en zag dat ik een keuze kon maken aan de hand van persoonlijke preferenties m.b.t. een reisverzekering. Dit is natuurlijk handig want zoals je al zei over de nieuwe voorwaarde, dat is natuurlijk niet echt fijn.

Misschien helpt het wellicht om dat artikel te lezen?

Groetjes,

Jeroen
Jeroen Lamas schreef:Beste GerdC,

Toen ik laatst ook bezig was met informatie zoeken over fietsen en reisverzekeren stuitte ik op een artikel

Aan de hand daarvan was ik maar gaan kijken op deze website en zag dat ik een keuze kon maken aan de hand van persoonlijke preferenties m.b.t. een reisverzekering. Dit is natuurlijk handig want zoals je al zei over de nieuwe voorwaarde, dat is natuurlijk niet echt fijn.

Misschien helpt het wellicht om dat artikel te lezen?

Groetjes,

Jeroen
Hoi Jeroen,

Kun je aangeven hoe je je persoonlijke preferenties kunt aangeven op die website m.b.t. het verzekeren van je fiets(vakantie). Ik krijg het idee dat je alleen deze website aan het promoten bent, maar dat kan ik mis hebben. Het artikel geeft verder ook weinig tot geen informatie over het verzekeren van je fiets (behalve het advies dat je hem het beste kunt verzekeren).

Groet,
Tim
Jeroen, ik heb de link in je bericht voorlopig verwijderd. Het is mij ook niet duidelijk wat je bedoeling is. Je spreekt over een artikel over fietsen en reisverzekeren, maar geeft daar geen link van. Wel van een site waar ze verzekeringen verkopen, hetgeen tegen de forumregels is.
@Gerd,

Vreemd, want Unigarant is ANWB en Op Pad en SNP zijn óók ANWB. En onder de Op Pad-lezers en SNP-reizigers lijken er toch wel wat mensen zitten die met "hobby en sportuitrusting" op pad gaan.
"Geld" op reis bestaat steeds in mindere mate uit bankbiljetten. Zelfs in Cuba kon ik goed met mijn Visa-kaart uit de voeten en voor die kaarten heb je een regeling bij de maatschappij.
Op mijn polis die in november is verlengd staat nog als extra "Geld, hobby en sportuitrusting." Is "hobby en sport" er nu ineens af?
Lijkt mij interessant voor een consumentenprogramma als Radar.
Je kon overigens ook een extra fietsdekking afsluiten als aanvullende kortlopende verzekering op de doorlopende reisverzekering. Je moet dan wel steeds voor vertrek naar een ANWB-winkel om dat te regelen. Niet iedere baliedame snapt hoe dat werkt en moet eerst bellen.
Ben benieuwd of deze mogelijkheid nog steeds kan.
Unigarant/ANWB verzekeringen staat in hal 8 van de Fiets en Wandelbeurs (Tussen de grote fietsenfabrikanten). Ik zou ze daar aanspreken.
Verder heeft het bestuur van de Wereldfietser aangegeven dat zij zich meer op belangenbehartiging zal gaan richten. Dit lijkt een uitgerekend onderwerp.

Overigens zie ik bij de grote concurrent Europeesche nog wel steeds een sport-aanvulling staan bij hun doorlopende reisverzekering. Als je verder klikt, zie dat onder "sport" ook een fiets valt.
Zou wel uitgezocht moeten worden of zij ook zorgen dat je fiets thuis komt, als je door ziekte, ongeval of onverwachte omstandigheden vanuit een ver land ongepland gerepatrieerd moet worden. Ik heb het meegemaakt dat iemand van mijn reisgezelschap van de hulpcentrale van de verzekering te horen kreeg: "Neen, met uw fiets hebben niets te maken. U moet dat elders maar regelen hoe uw fiets thuis komt." Ondertussen heb je met je gebroken been wel wat anders aan je hoofd.

Lars was erg treveden over zijn verzekering na zijn ongeval in Chili. Zijn fiets en de gevonden tassen kwamen keurig thuis.

Wat voor verzekeringen hebben andere wereldfietsers en hoe zijn hun ervaringen?
Ook al veranderen verzekeringsmaatschappijen wel eens hun regels, ik moet zeggen dat wij goede ervaringen hebben met Unigarant.

Zelfs een klant die haar fiets niet op slot had gezet, kreeg haar fiets vergoed. Ook vliegtuigschades hoeven klanten (na een eigen risico van € 25,-) niet aan ons te betalen. Dat regelen wij zelf met Unigarant.
Dat is het fijne van Unigarant; er zijn korte lijnen, ze volgen bij (via ons verzekerde fietsen) niet klakkeloos de regels.

Wat ik veel kwalijker vind is dat enige tijd geleden 'stiekum' de assurantiebelasting van 9,5 naar 21% is verhoogd. Maar ja dat is een ander verhaal.
Eric Schuijt schreef:Wat ik veel kwalijker vind is dat enige tijd geleden 'stiekum' de assurantiebelasting van 9,5 naar 21% is verhoogd. Maar ja dat is een ander verhaal.
De verhoging van de assurantiebelasting is via het parlement gestuurd, geldt op alle verzekeringen waarbij assurantiebelasting is verschuldigd en ingegaan zijn of gecontinueerd na 1 januari 2013.

Gezien dit in diverse financiële dagbladen naar voren is gekomen, rtl z / nieuws er o.a. aandacht aan hebben besteed, etc. is het niet de meest stiekeme verhoging zou ik zeggen.
Eric Schuijt schreef:Ook al veranderen verzekeringsmaatschappijen wel eens hun regels, ik moet zeggen dat wij goede ervaringen hebben met Unigarant.

Zelfs een klant die haar fiets niet op slot had gezet, kreeg haar fiets vergoed. Ook vliegtuigschades hoeven klanten (na een eigen risico van € 25,-) niet aan ons te betalen. Dat regelen wij zelf met Unigarant.
Dat is het fijne van Unigarant; er zijn korte lijnen, ze volgen bij (via ons verzekerde fietsen) niet klakkeloos de regels.

Wat ik veel kwalijker vind is dat enige tijd geleden 'stiekum' de assurantiebelasting van 9,5 naar 21% is verhoogd. Maar ja dat is een ander verhaal.
Om even twee zaken uit elkaar te houden: Unigarant/ANWB heeft o.a.
a)fietsverzekeringen, die je via de fietsenhandelaar afsluit én
b)reisverzekeringen.
In de fietsverzekering ontbreekt een aantal dekkingen tegen risico's die wel in een aantal de polissen van reisverzekeringen met fiets/sport-aanvullingen zitten.
Bijvoorbeeld je fiets komt niet aan op de luchthaven van aankomst en blijft zoek. Volgens de fietsverzekering is dit géén diefstal en je hebt ook géén twee sleuteltjes. De luchtvaartmaatschappij keert een bedrag per kilo uit en dat is veel lager dan de waarde van je fiets.

Verder ben ik ook tevreden over de afhandeling van schadeclaims bij Unigarant/ANWB-reisverzekeringen.

Overingens ben ik van mening dat Unigarant/ANWB voor vakantiefietsers/wereldfietsers een pakket op maat zouden moeten bieden met slecht één verzekering met: het normale pakket van de fietsverzekering én een doorlopende vakantieverzekering afgestemd op fietsers. Maatwerk dus in plaats van je te richten op de grootste gemene deler.
In de huidige digitale wereld moet het toch simpel mogelijk zijn om een paar bestaande pakketten samen te voegen tot één product.
Is inmiddels geregeld met Unigarant. De extra verzekering voor Geld is inmiddels weer omgezet naar een extra verzekering voor sportuitrusting (waarbij de dekking is verhoogd naar € 3500,=). Maar je moet er dus wel op letten bij de verlenging.

Gerd
Interessant, ik dacht dat Unigarant alleen van de fietsverzekeringen was. Mijn fiets is nu verzekerd via mijn doorlopende reisverzekering bij Allianz (onlangs nog bij Radar) en valt onder overige bagage. Alleen kan je dit verzekeren tot €1.000,-- dacht ik. Dus niet echt geschikt als je net een nieuwe fiets hebt gekocht. Ik ben er echter onlangs achter gekomen dat diefstal e.d uit tent niet meeverzekerd is en als je iets wil claimen dat je dan een overnachtingsbewijs moet kunnen overhandigen. Verder wel goede ervaringen bij het afhandelen van claims.
martie schreef:Interessant, ik dacht dat Unigarant alleen van de fietsverzekeringen was. Mijn fiets is nu verzekerd via mijn doorlopende reisverzekering bij Allianz (onlangs nog bij Radar) en valt onder overige bagage. Alleen kan je dit verzekeren tot €1.000,-- dacht ik. Dus niet echt geschikt als je net een nieuwe fiets hebt gekocht. Ik ben er echter onlangs achter gekomen dat diefstal e.d uit tent niet meeverzekerd is en als je iets wil claimen dat je dan een overnachtingsbewijs moet kunnen overhandigen. Verder wel goede ervaringen bij het afhandelen van claims.
Veel reguliere reisverzekeringen dekken inderdaad slecht voor wat betreft kampeervakanties.

Zelf ben ik verzekerd bij ING, maar ook hierbij bijv. het volgende:
13.2 schade door diefstal van kostbaarheden, geld en reisdocument die zonder direct toezicht van u of de verzekerde zijn achtergelaten, behalve als deze zaken waren opgeborgen in een deugdelijk afgesloten kluisje of deugdelijk afgesloten vertrek, en u of de verzekerde aantoont dat hieraan braakschade aanwezig was. Tenten, vouwwagens en (sta)caravans worden niet beschouwd als een deugdelijk af te sluiten vertrek.
En hetzelfde verhaal voor achtergelaten op een voertuig, of niet in handbagage.

Veel reisverzekeringen hebben soortgelijke voorwaarden. Ik ken persoonlijk eigenlijk geen reisverzekering welk je wel verzekerd tegen diefstal vanuit tent voor wat betreft kostbaarheden.

Dekking is er vaak wel voor bagage, maar laten we wel wezen. Hoe vaak wordt er kleding, bordjes, bekertjes of bijv. slaapspullen gestolen vanuit je tent? Eveneens vanuit je tassen op de fiets? Als dieven ergens op uit zijn dan is het geld, laptops, tablets, smartphones, horloges, camera's, etc. En laat dit nu net allen binnen de categorie geld en kostbaarheden behoren.

Ik zou een reisverzekering dan ook niet zozeer beschouwen als een verzekering voor diefstal.