Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Je maakt nu wel enkele hele snelle sprongen. In deze zaak betreft het namelijk fiets vs. voetganger. Daarbij is het niet vanzelfsprekend dat een fiets per direct gelijk gesteld zal worden aan een auto.bergbeklimmer schreef:Onterecht. Zo kun je alles wel als wapen gaan zien; inclusief mijn eigen lichaam. Wat heeft dat voor nut?
Auto's worden terecht wel gezien als kwetsend en voetgangers als kwetsbaar. Daarom zijn voetgangers ook wettelijk beter beschermd. Fietsers vallen nu ook in de categorie kwetsbaar. Als fietsers nu ook als kwetsend worden gezien (je rijdt tenslotte op een moordwapen) dan is er ergens iets goed mis. Dat zou betekenen dat fietsers en automobilisten op een hoop worden geveegd en beide als de kwetsende groep worden beschouwd. Bij een ongeluk tussen die twee heb je als fietser een minder goede wettelijke bescherming. Ofwel een soort vrijbrief voor auto's om minder op fietsers te letten. Consekwenties zijn er dan toch niet meer. Als je voorrang had dan zat het wel goed.
Let wel, er wordt binnen de wet hierin geen onderscheid gemaakt tussen soorten deelnemers. En hoewel er bij mijn weten geen jurisprudentie is binnen NL voor wat betreft fietser vs. voetganger, zal het mij niet verbazen als een fietser ook in Nederland bij het doodrijden van een voetganger eveneens terecht gesteld zal worden voor doodslag in het verkeer.Artikel 6 Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
Jammer dat dit forum wordt vervuild met loze kreten. Termen als moord en doodslag komen uit het Wetboek van Strafrecht en dat zijn opzet delicten. Moord en doodslag zijn zeker niet van toepassing op een fietser, door wiens schuld te wijten is, dat een voetganger ten gevolge van een aanrijduing komt te overlijden.stef.l schreef:Doodslag in het verkeer valt hier buiten. Doodslag in het verkeer wordt beschreven in artikel 6 van de wegenverkeerswet
Dit is niet juist. Voor doodslag hoeft de verdachte niet de bedoeling te hebben een ander opzettelijk te doden. Onverantwoord gedrag met de dood van een ander tot gevolg is voldoende.PietV schreef:Voor doodslag moet je een ander opzettelijk van het leven beroven. Daarbij moet je, door middel van een materiéle handeling, de bedoeling hebben een ander opzettelijk te doden.stef.l schreef:Doodslag in het verkeer valt hier buiten. Doodslag in het verkeer wordt beschreven in artikel 6 van de wegenverkeerswet
De tekst op wikipedia klopt niet. Pas jij het even aan?stef.l schreef:Dit is niet juist. Voor doodslag hoeft de verdachte niet de bedoeling te hebben een ander opzettelijk te doden. Onverantwoord gedrag met de dood van een ander tot gevolg is voldoende.
Wikipedia is vooralsnog altijd geen bron.Leon schreef:De tekst op wikipedia klopt niet. Pas jij het even aan?stef.l schreef:Dit is niet juist. Voor doodslag hoeft de verdachte niet de bedoeling te hebben een ander opzettelijk te doden. Onverantwoord gedrag met de dood van een ander tot gevolg is voldoende.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodslag_% ... ndiging%29
Eerste regel: "Doodslag is het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander."
Zo op het eerste gezicht klopt de wet ook niet. Zullen we asap een voorstel indienen om dit te corrigeren?
"WvS Artikel 287
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Leon
Als we de wet niet mogen gebruiken voor definites en we het over het laatste wat je zegt- de rechter beslist - eens zijn is het overige van je tekst en verdere discussie uiteraard zinloos.stef.l schreef:Wikipedia is vooralsnog altijd geen bron.
En het WvS dient ook niet altijd letterlijk gevolgd te worden. Afhankelijk van de situatie is het aan de interpretatie van de rechter en het OM om een passende strafmaat te vinden.
Volgens mij is nog nooit een verdachte veroordeeld voor doodslag (strafrecht) waarbij een voor de dader onbekend slachtoffer is gedood door zijn schuld bij een verkeersongeval.stef.l schreef:De keuze tussen dood door schuld en doodslag in het verkeer is casus afhankelijk, en wordt mede bepaald door inzet van het OM dan wel de opinie van de rechter omtrent de zaak. Nogmaals, gezien het ontbreken van jurisprudentie voor wat betreft fietser vs. voetganger met dood tot gevolg in Nederland, is het echter gissen onder welke noemer een soortgelijk ongeval hier in Nederland geplaatst zal worden.
De zaak Enkhuizer doodslag is toch wel de meest bekende, echter ook één waarin een combinatie van alcohol, negeren stoptekens en rijden door rood licht opeengestapeld zijn.PietV schreef:Volgens mij is nog nooit een verdachte veroordeeld voor doodslag (strafrecht) waarbij een voor de dader onbekend slachtoffer is gedood door zijn schuld bij een verkeersongeval.stef.l schreef:De keuze tussen dood door schuld en doodslag in het verkeer is casus afhankelijk, en wordt mede bepaald door inzet van het OM dan wel de opinie van de rechter omtrent de zaak. Nogmaals, gezien het ontbreken van jurisprudentie voor wat betreft fietser vs. voetganger met dood tot gevolg in Nederland, is het echter gissen onder welke noemer een soortgelijk ongeval hier in Nederland geplaatst zal worden.
Interessant en degelijk onderbouwd (door Stef.I).stef.l schreef:De zaak Enkhuizer doodslag is toch wel de meest bekende, echter ook één waarin een combinatie van alcohol, negeren stoptekens en rijden door rood licht opeengestapeld zijn.PietV schreef:
Volgens mij is nog nooit een verdachte veroordeeld voor doodslag (strafrecht) waarbij een voor de dader onbekend slachtoffer is gedood door zijn schuld bij een verkeersongeval.
Een recentere zaak is de volgende, waar in omgeving Maastricht een motorvoertuig bij het doorrijden door rood, ondanks wetende voor rood te moeten stoppen, een fietser doodrijdt. Ook hierbij was het slachtoffer zover bekend geen bekende van de dader. Zie de zaak: http://jure.nl/ecli:nl:ghshe:2011:bv0119
Zoals altijd, spelen ook hierin weer diverse andere omstandigheden mee. Echter is er geen sprake geweest van het willens en wetens overrijden van een ander. Wel het willens en wetens rijden door rood licht, en zoals altijd bij het rijden door rood licht, op de koop toenemen dat een andere partij je zou kunnen kruisen.