Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bandenbeleid - Forum Wereldfietser

bandenbeleid

Beste bandenkenners,

Afgelopen zomer op Ijsland gefietst, veel onverhard.
Daar Marathon XR gereden. Banden nu nog lang niet versleten.
De komende paar lange fietstochten waarschijnlijk veel asfalt fietsen, dus denken we eraan soepeler banden te monteren op de vakantiefietsen (supreme of panaracer ofzo waar we ook ervaring mee hebben).

Als we de XR banden eraf halen en bewaren en over (voor het gemak noem ik) drie jaar weer willen gebruiken voor een zware onverharde tocht, mogen we dan nog steeds betrouwbaarheid van de band verwachten, of heeft lang bewaren zonder ermee te fietsen een slechte invloed op de kwaliteit?
Alvast bedankt voor de reacties,

Hans
Banden bewaar je het best in een donkere, koele en relatief droge ruimte (luchtvochtigheid > 70%). Dan blijft het rubber lang in goede conditie. Of ze over drie jaar nog bruikbaar en betrouwbaar zijn, hangt echter ook af van de rubbersamenstelling en wat er tot nu toe mee gebeurd is. IJsland is dan gunstiger dan een lange tocht door de Sahara.
Om risico's uit te sluiten blijven fietsen op de XR als je veel asfalt gaat doen is waarschijnlijk geen slim plan. Dan toch maar liever een wat snellere en comfortabele band eronder en hopen dat dat de XR over drie jaar niet bros en verdroogd uit de opslag komt.
Als er over drie jaar na een paar tochtjes om de kerk geen barsten in zitten is er niks aan de hand. Ik heb banden gehad van 25 jaar oud die nog volledig gaaf waren terwijl ze al 25 jaar op de fiets in het schuurtje zaten. Ook die op mijn vouwfiets zijn na 12 jaar nog perfect, die op mijn stadfiets heb ik ook al minstends zo lang, ik heb er meerdere stadsfietsen mee versleten.
Leon
Geen idee of het echt effect heeft maar banden die ik in de schuur bewaar, vet ik een beetje in met vaseline.
Schwalbe zegt zelf het volgende:
SCHWALBE tires can be stored for up to 5 years without problem, but to attain this they should be stored in a cool, dry, and, most importantly, dark place. When stored properly, even longer storage times may be possible.
Bron: http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_wear

Zou dus geen probleem moeten zijn om ze 3 jaar te bewaren, zolang als je maar aan de koele, droge, donkere locatie voldoet.
windinderugfietser schreef:Geen idee of het echt effect heeft maar banden die ik in de schuur bewaar, vet ik een beetje in met vaseline.
Dat is erg onverstandig want olieproducten als vaseline kunnen rubber fors aantasten.
Leon
Leon schreef:
windinderugfietser schreef:Geen idee of het echt effect heeft maar banden die ik in de schuur bewaar, vet ik een beetje in met vaseline.
Dat is erg onverstandig want olieproducten als vaseline kunnen rubber fors aantasten.
Leon
Dat is niet juist, de grondstof voor vaseline wordt inderdaad gewonnen uit aardolie, maar is volledig onschuldig en voorkomt barsten in rubber, die ontstaan bij bewaren in (de buitenlucht en) daglicht. Het is dus wel onnodig als de banden donker, droog en koel worden bewaard. Vaseline heet dus geen olieproduct.
sjefke schreef: Dat is niet juist, de grondstof voor vaseline wordt inderdaad gewonnen uit aardolie, maar is volledig onschuldig en voorkomt barsten in rubber, die ontstaan bij bewaren in (de buitenlucht en) daglicht.
Misschien is vaseline prima voor het rubber waar banden met worden gemaakt (daar spreek ik me niet over uit), maar vaseline zou wel degelijk latex aantasten. De gedachte dat vaseline rubber aantast is dus zo gek nog niet, zelf al zou het niet kloppen voor het rubber van fietsbanden.

Renaat
Het gaat hier over het bewaren van buitenbanden, niet van latex binnenbanden. :roll:
beste reageerders,

hartelijk bedankt voor jullie informatie. Ik waardeer ieders bijdrage en ben er inmiddels uit. Ik haal de XR banden eraf en laat ze met gerust hart een paar jaar in de schuur.

Hans
sjefke schreef:de grondstof voor vaseline wordt inderdaad gewonnen uit aardolie, maar is volledig onschuldig ... Vaseline heet dus geen olieproduct.
Jouw definitie van olieproduct is kennelijk dat het niet onschulding is. In dat geval kan ik er weinig tegen in brengen.

Voor de goede orde: artikelen als condooms en de speciale binnenbanden die in de volksmond aangeduid worden als 'latex' worden weliswaar gemaakt van o.a. latex, maar bestaan niet uit latex, maar uit gevulcaniseerd latex ofwel natuurlijk rubber. Vulcaniseren is niets anders dan het onderling verbinden van de losse moleculen van het eerste materiaal. Het wordt ook crosslinken genoemd.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Latex)
70% van alle gewonnen natuurrubber gaat nog steeds naar de bandenindustrie.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rubber)

Ik weet niet of er in de buitenlaag van fietsbanden natuurrubber (en dus latex) wordt verwerkt. De fabrikant zal dat ons beslist niet vertellen. Fabrikanten vertellen nooit precies wat en hoeveel van grondstoffen er in hun bandenmengsels gaan. De kans dat in goede kwaliteit banden natuurrubber verwerkt wordt is groot. Natuurrubber is altijd een van de beste, en duurdere, grondstoffen geweest voor buitenbanden.
Leon