Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsers 3 maanden pauze na 2 1/2 jaar on the road - Forum Wereldfietser

Wereldfietsers 3 maanden pauze na 2 1/2 jaar on the road

Hi fietsgenoten,

Na 2 ½ jaar fietsen en met een oneindig aantal jaren in het vooruitschiet vragen lijf en geest om rust. Wanneer je naar nomadische volkeren kijkt kan je zien dat daar nooit een grote cultuur is ontstaan. Pas als mensen zich gingen settelen of op één plaats bleven, ontstond er cultuur, kunst en wetenschap. Wij hebben besloten om ons voor drie maanden te ‘settelen’ en uiting te geven aan anderen dingen die het leven, naast het fietsen, ook zo mooi maken.

We zijn nu in India zonder fiets en het gaat alweer kriebelen! In februari vervolgen we onze reis via Turkije, Iran, Dubai, naar Sudan en Ethiopië. Erg veel zin in! En, nu hebben we tijd om alle foto's en video's uit te zoeken :-). Zin om alvast te zien wat we gefietst hebben? Kijk dan op www.ithaka.im

Groetjes Isa en Youri
Isa en Youri schreef:...Wanneer je naar nomadische volkeren kijkt kan je zien dat daar nooit een grote cultuur is ontstaan. Pas als mensen zich gingen settelen of op één plaats bleven, ontstond er cultuur, kunst en wetenschap.
Sorry, maar ik vind dat je hier echt iets beweert wat klinkklare onzin is. Er zijn wel degelijk hoogstaande nomadische culturen ontstaan. Inclusief kunst en wetenschappelijke vooruitgang. Denk aan de Mongolen onder Dzjengis Kahn, de Tartaren, de Masai enz.
Natuurlijk zijn er relatief fysiek grote overblijfselen van deze culturen gezien het primaire kenmerk van nomadische culturen. Maar ze zijn er wel; denk aan Timboektoe gesticht door de Toeareg of misschien de bekendste; Petra in Jordanië, gesticht door de Nabateeërs.

Veel plezier op reis!

Maarten
Rolling stones gather no moss, maar wat maakt het uit, nomaden of niet, jullie gaan geweldig. Ik volg jullie blog af en toe vanaf de eerste reis. Ontzettend knap hoe jullie de deur hebben dichtgetrokken en zijn weggefietst. Veel plezier in India, en daarna.

Frank
Ik zeg ga op onderzoek. " Denk aan de Mongolen onder Dzjengis Kahn, de Tartaren, de Masai enz."
Ik reis al langere tijd met jullie mee. :wink: Mooi hoe jullie je ervaringen delen, bedankt.
@Maarten, ik snap je eerste zin totaal niet. Wat bereik je nou met zoveel negativiteit, al is het misschien goed bedoelt. Dit zijn het soort reacties die fora soms zo onsmakelijk kunnen maken. Niet meer doen he :lol:
pjerdulac schreef:@Maarten, ik snap je eerste zin totaal niet. Wat bereik je nou met zoveel negativiteit, al is het misschien goed bedoelt. Dit zijn het soort reacties die fora soms zo onsmakelijk kunnen maken. Niet meer doen he :lol:
Hoi Pjerdulac,

Tja, blijkbaar is iemand tegenspreken tegenwoordig gelijk aan negativiteit... En volgens mij zeg ik het zeker niet op een onsmakelijke manier. Ik houd het keurig bij mezelf door te zeggen dat ik vind dat het klinkklare onzin is. Ieder ander mag dat tegenspreken en als ze daar dan ook nog een argumenten bij aanvoeren zoals ik ook heb gedaan leer ik er misschien ook nog wat van. :)

Dus ik vrees dat ik het zomaar nog een keer zou kunnen doen. :oops:

Maarten
Maarten & Line schreef:
Isa en Youri schreef:...Wanneer je naar nomadische volkeren kijkt kan je zien dat daar nooit een grote cultuur is ontstaan. Pas als mensen zich gingen settelen of op één plaats bleven, ontstond er cultuur, kunst en wetenschap.
Sorry, maar ik vind dat je hier echt iets beweert wat klinkklare onzin is. Er zijn wel degelijk hoogstaande nomadische culturen ontstaan. Inclusief kunst en wetenschappelijke vooruitgang. Denk aan de Mongolen onder Dzjengis Kahn, de Tartaren, de Masai enz.
Natuurlijk zijn er relatief fysiek grote overblijfselen van deze culturen gezien het primaire kenmerk van nomadische culturen. Maar ze zijn er wel; denk aan Timboektoe gesticht door de Toeareg of misschien de bekendste; Petra in Jordanië, gesticht door de Nabateeërs.

Veel plezier op reis!

Maarten
Je spreekt je daar echter enigszins tegen qua voorbeelden. Bijv. Timbuktu, deze nomaden aldaar gebruikte het in eerste instantie als tijdelijke vestiging, maar vanaf de 12e eeuw hebben mensen zich daar als vast gesetteld.

En de Nabateeërs hebben veel van hun nomadische gewoonte achtergelaten onder de pax romana. Maar ook daarvoor al wordt gesuggereerd dat Petra een bevolkingsaantal van ruim 20.000 gevestigde ontwikkelde.

Het zijn juist diegene welk zich vestigen, welk dit soort culturen vormen. Waarbij het begrip cultuur vaak enkel de materiële cultuur omvat. En waarbij overigens iedere cultuur voorafgegaan is door een nomadische levensstijl. Bij nog resterende nomaden, ontbreekt dat alles. Juist omdat ze niet gevestigd zijn, hebben ze vrij weinig qua materiële cultuur. Andere aspecten van cultuur zoals religie, gebruiken en taal zijn facetten waarin de huidige nomaden vaak nog wel veel van met zich mee dragen, maar gezien het ontbreken van iets tastbaars of zichtbaars niet iets wat je op doorreis goed zal ervaren.

Buiten dat om, heb een kijkje genomen op jullie blog Isa en Youri. Veel indrukwekkende foto's en reisverslagen! Nog lang niet alles kunnen lezen, maar mooi om te zien hoe jullie ook wat proberen terug te doen voor de lokale bevolking aldaar.
Isa en Youri schreef:Wanneer je naar nomadische volkeren kijkt kan je zien dat daar nooit een grote cultuur is ontstaan.
Het getuigt best van lef om dit te stellen op een forum van wereldfietsers. :lol:
Leon
stef.l schreef: Je spreekt je daar echter enigszins tegen qua voorbeelden.
Klopt. Zodra er gebouwen worden gebouwd door nomaden..... Echter, de cultuur komt wel voort uit de nomadische cultuur. Overigens bleven de Toearegs als nomaden natuurlijk ook ten tijde van de hoogtijdagen van Timboektoe nog rondtrekken. Ze kregen er wel pleisterplaatsen in vastere vorm bij...
Echter, de cultuur komt wel voort uit de nomadische cultuur.

Zal hier niet verder offtopic gaan want het reisblog van Isa Youri is leuk genoeg ;)
Leon schreef:
Isa en Youri schreef:Wanneer je naar nomadische volkeren kijkt kan je zien dat daar nooit een grote cultuur is ontstaan.
Het getuigt best van lef om dit te stellen op een forum van wereldfietsers. :lol:
Leon
:D