Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor solofietsers - Forum Wereldfietser

Tips voor solofietsers

In het voorjaar ga ik voor het eerst alleen op reis. Ik ben 3 jaar geleden met een vriend gegaan en het jaar daarna met een groep van 3.
Natuurlijk is dat heel anders met baggage, koken, inkopen doen, route plannen, repareren etc. dus hoopte ik uit dit forum wat handige tips en wijsheden te vergaren.

Hartelijk dank!
Veel over te vinden, mijn tip; neem een goed boek mee voor de avonduren. Zo dik dat je er als je er in de middagpauze ook even in aan het lezen bent en wat slaperig wordt, je het boek zo onder je hoofd kan schuiven.

Dan je stuurtas wel onder je arm en fiets op slot.
Neem ook een kaartspel of iets dergelijks mee voor op de camping. Tijdens spelletjes maak je het makkelijkste contact met anderen in de algemene ruimte. Wel zo gezellig als je alleen reist.

Voor boodschappen/ transport onderweg zijn die grote boodschappentassen handig (turkentas). Daar kun je zo je tassen inzetten waardoor ze makkelijker te tillen zijn.
Een lange kabel of kettingslot neem ik mee wanneer ik alleen fiets. Dan kan ik nog eens relatief gerust een supermarkt in of een museum bekijken.
Een e-reader maakt mij enorm gelukkig in de saaie of eenzame uren.
Loes
daar heb ik de grootste schrik voor eigenlijk, diefstal van fiets en/of spullen....als je alleen reist en je wil eens wat in een stadje of dorpje wat wandelen of je moet inkopen doen...al je gerief staat daar wel gewoon buiten.....hoe het elders is weet ik niet maar moet je best hier bij ons niet doen (Brussel, Antwerpen) want dan kan je tevoet naar huis....slot of geen slot......

hoe lossen jullie dat eigenlijk op??
mijn fout tijdens mijn eerste solo-vakantie was dat ik te veel kilometers wilde fietsen waardoor ik vrij neerslachtig werd op het einde van de vakantie en snel terug naar huis reisde.

Tegenwoordig heb ik dat afgeleerd en probeer ik ook voldoende tijd voor ontspanning te nemen. Ook probeer ik nu altijd zo rustig mogelijk de terugreis af te leggen.
Fiets met bagage parkeer ik als ik ga inkopen graag voor de deur van een klein winkeltje. Stuurtas met kleine zaken mee, fietstassen er gewoon aan laten zitten.

Bij een wat grotere winkel is het altijd lastiger. Met een vriendelijke glimlach en een korte vraag je fiets net in de winkel plaatsen (in het gebied waar je met je net betaalde boodschappen loopt)

Of je inkopen doen terwijl je fiets op je hotelkamer staat (in een grote stad) In onze westerse grote steden kan je het je niet voorstellen, maar ik heb nog niet gehoord of gelezen dat er in kleinere dorpjes iets met de bagage of de fiets van een solofietser is gebeurt. Bij mij (met meerdere fietsreizen met companen en solo) alleen door eigen schuld zaken kwijt geraakt. Ik laat soms wel eens wat liggen.
Doe zeker als soloreiziger na het opbreken van je tent en na elke stop even een extra check of alles in de fietstassen is gestopt.
Je zou ook je tassen in een winkelwagentje kunnen zetten en die bij de kassa/ informatiebalie neerzetten met de vraag of ze er even op willen letten. Dan de belangrijkste spullen in je stuurtas bij je houden.
Het hangt natuurlijk wel van de plaats en land af. Op het platteland van Noorwegen en Zweden kun je het er met een gerust hart op laten zitten gok ik zo :D
estegeman schreef:In het voorjaar ga ik voor het eerst alleen op reis. Ik ben 3 jaar geleden met een vriend gegaan en het jaar daarna met een groep van 3.
Natuurlijk is dat heel anders met baggage, koken, inkopen doen, route plannen, repareren etc. dus hoopte ik uit dit forum wat handige tips en wijsheden te vergaren.

Hartelijk dank!
Tips
Bagage:
Lees het artikel waar Wim naar verwijst. Alleen achtertassen fietst echt een stuk makkelijker dan ook nog met voortassen erbij. Op een langere reis ga je soms door gebieden met weinig bevoorradingsmogelijkheden en/of waar je veel vocht mee moet nemen; dan ontkom je niet aan voortassen. Buiten die momenten zijn voortassen niet nodig (maar sommigen prefereren ze sowieso, vanwege vaste inpakprocedures of vanwege de extra ruimte).

Koken:
Gasblikjes zijn in Europa en andere westerse landen redelijk gestandaardiseerd (uitgezonderd Frankrijk), maar heeft grote moeite bij flinke vrieskou (tenzij je een mengsel met veel propaan gebruikt). (Loodvrije) benzine is in vrijwel heel de wereld goed verkrijgbaar en werkt ook als het flink vriest, maar je moet wel even leren omgaan met die branders. Spiritus is vrijwel overal verkrijgbaar, duurt vrij lang voordat water kookt, maar brandt schoon en de branders kunnen vrij licht zijn.
Geanodiseerde aluminium pannen lijken het meest duurzaam en toch efficiënt te zijn. Afhankelijk van je kookkunsten zijn meerdere pannen prettig, of betekent alleen maar extra gewicht. Wat wel handig is, is als je je brander in de pan(nen) kan doen. Dat scheelt ruimte. Met 1 spork heb je zowel een vork als een lepel.

Inkopen:
Goed plannen, veel meer valt er niet over te zeggen. Tenzij een gouden tip nog is dat je met al je waardevolle spullen in je stuurtas je alleen die mee hoeft te nemen de winkel in, terwijl je de fiets al dan niet op slot buiten laat staan. Die fiets kun je, als je een klein kruideniertje binnengaat, aan de overkant van de straat in het zicht zetten. Dan kun je kijken of iemand ermee aan de haal gaat.
Wat voor langere trajecten zonder bevoorrading handig is, is om een zak rijst te kopen (of andere pasta), een sausje, wat kaas en groenten en wat ander lekkers. Dan iedere dag wisselend combineren voor wat variatie. Als je weer in de bewoonde wereld komt kun je wat anders eten.

Route plannen:
Waar wil je fietsen? Vind je bergachtig terrein leuk? Houd je meer van cultuur, natuur of van steden?

Repareren:
Volg een reparatiecursus van de vereniging. (Zie Activiteiten bovenin.)

Etc.:
Fiets eens mee met een activiteit van de vereniging! Dan zie je wat werkt voor de verschillende Wereldfietsers. Vele deelnemers gaan al vele jaren op diverse reizen, al dan niet voor langere tijd. Naast de trucjes krijg je ook nog eens inspiratie van de vele verhalen en van de soms zongebruinde gezichten in de winter... :wink:
Wat betreft diefstal gerelateerde zaken;

Als solo-fietser in Europa heb ik me vnl de gewoonte aangeleerd om nergens te gaan zonder mijn stuurtas met waardevolle zaken. Weet je ook dat je alles altijd bij de hand hebt.
Een fiets met achterassen is niet erg snel of aantrekkelijk 'door te neuzen'.
Mijn Hillebergtent zit, ivm met kenners van materiaal onder het dievengilde, in een drybag van ortlieb en is dus niet herkenbaar.
De fiets zet ik aan een paal of hekwerk vast met een stevig kettingslot bij musea, grote winkels, bezienswaardigheden.
Aantrekkelijke, snel te dieven en onmisbare zaken als een fraai glimmend fietspompje stop ik altijd onzichtbaar tussen de achterbagage.
Verder is natuurlijk het diefstalrisico op het platteland nagenoeg nihil, iit de grote stadsomgeving.
Bij overnachting in een hotel of B&B kan naar mijn ervaring de fiets altijd ergens binnen gestald worden, en dat is zeker aan te raden.

Verder lekker door het land peddelen, genieten van het uitzicht, een dagboek bijhouden en wat lezen. Een e-reader is handig maar niet te zware boeken kan ook. (dwarsliggers bijv)
Wijze raad:
Als je als solofietser aangesproken wordt (en dat gebeurt heel vaak) en er wordt gevraagd of je alleen fietst, kun je als je niet heel zeker bent van je zaak, het beste zeggen dat je groep wat verspreid is, en dat je fietsmaten zo wel langs zullen komen. Of afhankelijk van de situatie bedenk wat anders zinnigs en geloofwaardigs
Robw
Naast een e-reader heeft een ipod mij ook wel geholpen voor als ik er even doorheen zat door bv forse tegenwind voor dagen..

Mocht je naar Scandinavië gaan daar hebben ze keukens op campings soms zelfs met oven en al :wink: Niet alleen handig om gas te sparen maar vooral ook voor de gezelligheid!
estegeman schreef:In het voorjaar ga ik voor het eerst alleen op reis. Ik ben 3 jaar geleden met een vriend gegaan en het jaar daarna met een groep van 3.

Hartelijk dank!
Het aantrekkelijke van solofietsen is dat je geen discussie hebt over de route, waar zullen we stoppen en wat eten we?
bert sitters schreef:

Hartelijk dank!
Het aantrekkelijke van solofietsen is dat je geen discussie hebt over de route, waar zullen we stoppen en wat eten we?
Inderdaad! en...hoe hard rijden we? / rij eens door / waarom rijd de voorste bij me weg?
Inderdaad, als je geen rekening wil houden met anderen is het een fantastische keuze!!! Het is wel een persoonlijke afweging; ik vond het toch beduidend minder leuk om alleen te fietsen kwam ik afgelopen vakantie achter (maar ik kwam genoeg andere fietsers tegen dus heb alsnog 80% samen gefietst en heel veel lol gehad).

Mijn tips:
- e-reader (al vaker genoemd): gaat lang mee, ingebouwde verlichting, lichtgewicht... ik ga niet meer (langdurig) weg zonder!
- ga je niet fixeren op snelheid (tenzij dat je doel is natuurlijk!!!)
- zo mogelijk: fiets achterlaten bij verkopers / hotels / b&b etc. zodat je ongestoord en zonder je zorgen te maken over diefstal.
- zorg ervoor dat je iets van een tas oid hebt waar je alle waardevolle spullen in doet. Ik fiets op vakanties tegenwoordig altijd met een camelbak rugzakje, daar kan ik ook alle belangrijke documenten en waardevolle spullen in kwijt. Een stuurtas kan ook maar vind ik niet handig.
-
Mijn tips als soloreiziger:

- Zoals eerder aangegeven: e-reader of tablet
- Boodschappen doen: bij supermarkt durf ik de fiets wel eens binnen te zetten of in ieder geval pal voor de ingang in het zicht van iedereen. De tassen, zowel voor en achter maak ik vast met zo een superlicht kabel-cijferslotje http://nl.bbbcycling.com/accessories/locks/BBL-10 zodat gelegenheidsdieven deze niet kunnen meepikken
- Bij bezoek grote stad tassen in een locker in het station
- Bij bezoek kleine stad: tassen bij toeristen-informatie of vragen aan een café/restaurant , museum, anders fiets bij de hand houden
- Koken kan een probleem stellen, omdat je geen grote hoeveelheden nodig hebt en niet onnodig extra-ballast wil meezeulen. Afhankelijk waar ik ben ga ik dan ook makkelijker kleine slagers en groentewinkels of zo binnen waar ik per gewicht kan kopen.
- Trachten een paar woorden van de locale taal oppikken doet wonderen
- Repareren: is wel belangrijk dat je een basis hebt en het juiste reparatiemateriaal bij hebt, mijn belangrijkst reparatiemiddel onderweg is nog steeds ducktape. Qua reparatiemateriaal voor de fiets, is dit afhankelijk welke streek je naar toegaat. Ik probeer het zo compact mogelijk te houden.

En zoals hierboven beschreven, je bepaalt je eigen temp, route en rustmomenten.

Velen in mijn omgeving snappen het niet echt, anderen vinden het superstoer (wat het helemaal niet is) en anderen vinden het dan misschien een beetje zielig. Ik trek me hierover niet teveel van aan.
Alleen op fietsvakantie gaan is voor mij even mezelf weer helemaal leeg maken, ik vind het geweldig.

Bovendien krijg je heel andere soort gesprekken met anderen dan als je niet alleen zou zijn. Ik fiets als vrouw alleen en heb nog nooit vervelende situaties meegemaakt. Wel is het zo dat ik bepaalde landen zal vermijden om die situaties juist te voorkomen.
daar heb ik de grootste schrik voor eigenlijk, diefstal van fiets en/of spullen....als je alleen reist en je wil eens wat in een stadje of dorpje wat wandelen of je moet inkopen doen...hoe lossen jullie dat eigenlijk op??
In een grote stad zou ik niet zo snel al mijn bagage op de fiets laten zitten, en 's nachts wil ik de fiets veilig hebben staan maar bij boodschappen doen blijft de bagage meestal onbeheerd achter. Ik zet mijn fiets goed op slot & waardevolle zaken gaan mee in de stuurtas. Je kan eventueel een klein slot door de tassen halen zodat ze er niet snel af te pakken zijn.
Tijdens onze eerste fietsvakantie bleef er altijd één van ons tweeën bij de fietsen maar nu doen we rustig samen boodschappen, ook bij grotere winkels en bezoeken we samen stadjes. In stadjes zetten we de fietsen op plekken waar er veel zicht op is, bv. van een terras. De enige keer dat er wat gejat is stond de fiets juist binnen.
aandegracht schreef: Ik laat soms wel eens wat liggen.
Doe zeker als soloreiziger na het opbreken van je tent en na elke stop even een extra check of alles in de fietstassen is gestopt.
En kijk of al je tassen dicht zijn voor je wegrijdt, en of je alles aan en op hebt. Je zult de eerste niet zijn die zijn handschoenen of zonnebril even achterop de achterdrager heeft gelegd, na de pauze na 3 minuten tot de ontdekking komt dat hij zijn zonnebril vergeten heeft op te zetten, en een km terug de restanten van de bril terugvindt waar net een auto overheen gereden is. Het kan handig zijn je aan te wennen dingen die je bij een tussenstop of reparatie nodig hebt of juist even kwijt moet, allemaal bij elkaar op een duidelijke (bv. op een bankje of muurtje ipv. in het lange gras) plek te leggen.

Voordeel van alleen reizen is wel weer dat je niet in de situatie terechtkomt van "nee, jìj had toch de haringen ingepakt?" maar je hebt dus ook geen backup; als je zelf niet aan de haringen denkt, liggen ze zeker nog op de vorige camping...

Gebruik ook de zoekfunctie eens; zeker over parkeren en diefstalpreventie zijn al hele discussies volgeschreven.

Veel soloplezier gewenst!

Carl
Robertjan schreef: Met 1 spork heb je zowel een vork als een lepel.
Smaken verschillen: zelf kan ik me niet herinneren ooit voedsel tegegekomen te zijn dat ik niet zonder vork naar binnen kreeg, maar ik heb er een geweldige hekel aan als mijn soep steeds tussen de gaten in mijn lepel wegloopt.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik vegetarisch eet; misschien wordt het anders als je lappen vlees naar binnen moet werken. :wink:

Groeten,

Carl