Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpen oversteken in winter - Forum Wereldfietser

Alpen oversteken in winter

Hallo allemaal,

In februari zullen wij vanuit Nederland naar Zuid-Italië fietsen. We zullen ongeveer vanaf de Bodensee zuidwaarts gaan. Graag hoor ik wat de ervaringen van anderen zijn. Ik ben benieuwd of iemand van jullie de Alpen wel eens in winter zijn overgestoken. Wat waren de omstandigheden? Welke passen heb je gefietst? Heb je ook gekampeerd? Heb je nog andere tips voor die regio in de periode februari/maart? Zo ja dan hoor ik het graag :D

Groet, Susanne
De passen zijn gesloten. De simpelste oplossing is dus een stuk de trein nemen. Je kunt de Benjaminse routes naar Venetie of Albenga kiezen voor het traject Basel Kandersteg en dan een stukje trein.
Wim
Nooit in de winter, maar houd er rekening mee dat de meeste passen globaal tussen november en april of sommige zelfs juni niet open zijn, en dan kun je er doorheen in plaats van overheen met de trein.

Ik zag deze met meer details http://alpen-paesse.ch/aktuelles/oeffnu ... wnload/162.
Misschien dat je via de Fernpas en de Reschenpas Italië in kan komen en door fietsen naar Bolzano.

Waarom deze koukleum expeditie?
Ik weet niet of er gestrooid wordt op de Zwitserse fietspaden, maar zodra er sneeuw ligt lijkt het me al snel een hopeloze expeditie te worden. Je zou de Nord-Südroute van Veloland Schweiz kunnen proberen en dan de trein nemen zodra je niet verder kunt (uiterlijk ergens bij Altdorf waarschijnlijk). Vanuit Bellinzona kun je dan waarschijnlijk wel weer fietsen als het weer meezit. Deze route loopt wel wat westelijker dan de Bodensee. Vanaf de Bodensee kun je de Rheinroute volgen en dan in Chur de trein nemen door de Albulatunnel en de Berninapas naar Tirano, dan zit je ook aan de zuidkant van de Alpen. Wel checken of er fietsen mee kunnen in de trein.
Wij hebben eens half april de Benjaminse route gereden. Alle passen waren toen nog dicht. Van Chur de adembenemende trein genomen naar Sankt Moritz. Dan is het alleen afdalen naar Chiavenna.
Wij zijn in augustus met de kinderen de Maloia pas afgedaald: het sneeuwde een beetje. Bovenop vroor het 's nachts. De kleine camping bovenaan de pas was erg leuk, en hun pizza's waren een groot succes. Ook in de zomer was het bovenaan de pas te koud om 's avonds iets anders te doen dan lekker bij het houtvuur in de bar pizza te eten.
Hannibal heeft meer dan 2000 jaar geleden met zijn leger de oversteek middenin in de winter gemaakt. Ook al was het klimaat toen veel warmer dan nu heeft het grootste deel van zijn olifanten het niet overleefd, net zo min als heel wat van zijn soldaten.
Wim
Dit was de Splügenpas begin Mei 2013, net een paar dagen open. :D

Afbeelding

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Als je wil fietsen is denk ik dan een ommetje via Nice een/(de?) mogelijkheid.
De Arlbergpas is een uitzondering, men doet zijn best deze in de winter open te houden en vaak lukt dat. Bij verse sneeuw en lawinegevaar lukt dat niet.

Het is ook in de zomer al één van de logische varianten om van de Bodensee over de arlbergpas te fietsen, in de winter is de kans dus redelijk dat het hier zonder trein kan lukken. Vervolgens, vanuit het Inntal, zou het leuk zijn als de Reschenpas (grotendeels fietspad door heel mooie dorpen/stadjes) ook in de winter kan. De kans is echter klein dat dat fietspad sneeuwvrij is, maar misschien was je al van plan om sneeuwbanden erop te zetten :)

Als de Reschenpas niet lukt (en die kans lijkt me toch wel groot) kan je als alternatief vanuit Innsbruck over de Brennerpas, waar het waarschijnlijk wel lukt.

Het zal koud zijn, maar op dezelfde hoogtes (max 1800 meter in deze) wintersporten de mensen volop, skieën met grote snelheid door de kou naar beneden, en gaan met de liften naar boven. Bij dat laatste lijkt me de kou vervelender dan bij fietsen met een warme broek.

Genoemde route (Arlbergpas/Reschenpas) is een schitterende manier om de Alpen over te komen. s'Zomers heb ik die gereden, in de winter lijkt het me het proberen ook waard. Groeten,

Hans
Ik heb vorig jaar begin april nog geprobeerd om van Susa in Italië over de Col du Mont Cenis naar Frankrijk te fietsen maar dat ging toen niet. De Col was dichtgesneeuwd. We zijn dan maar door het prachtige Noord-Italië richting Nice gereden en hebben daar de trein genomen.

Een reisje van nauwelijks 7 dagen, maar wel één van mijn beste en mooiste.
Mochten jullie na alle bovenstaande verhalen en adviezen toch nog van plan zijn in februari fietsend de Alpen over te steken, denk dan ook aan de ontzettende afkoeling tijdens de lange afdalingen. Al je kleding moet dan absoluut winddicht zijn én voldoende warm om bevriezing te voorkomen. Langzaam dalen (héél langzaam...) helpt, net als meetrappen zonder kracht op de pedalen te zetten.
Dank voor alle reacties! Wij denken ook dat het zeker het proberen waard is. Ik had nog niet veel ervaringsverhalen gehoord en was dus wel benieuwd. Tegelijkertijd is het waar wat Hans zegt dat menig Nederlander juist in die periode daarheen trekt om van de sneeuw te genieten.

Ook met de afkoelingsverschijnselen zijn we enigszins bekend en we hebben een aardige winteruitrusting. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Wij gaan het iig proberen (via de Arlberg- en Resschenpas) en mocht er teveel sneeuw liggen dan is er eventueel een trein om ons naar de andere kant te brengen voor een deel. Wij verwachten op onze reis nog meer barre omstandigheden tegen te komen, dus dan zijn de Alpen een goed begin :)
Hier in elk geval een actueel overzicht van de openstelling van Zwitserse bergpassen. Kan teleurstelling voorkomen :idea:

Frank