Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route's naar Rome...? - Forum Wereldfietser

Route's naar Rome...?

Hoi fietsliefhebbers,

Ik ben van plan deze zomer (augustus) naar Rome te fietsen met de mountainbike. Nu ben ik alleen aan het twijfelen welke route ik ga nemen. Ik geloof dat Reitsma’s route naar Rome en de route van Paul Benjaminse de meest gebruikelijke zijn, alleen kan ik er natuurlijk maar 1 rijden.

Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring heeft met (beide) route’s en welke hiervan de beste is (wegen, routebeschrijving, streekinformatie, overnachtingstrips, natuur).

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord!

Ps. Goede overnachtingstrips voor onderweg zijn altijd welkom.

Rolf,

Benjaminse heb ik helemaal gereden; Reitsma tot aan het Gardameer.
Beide zijn erg mooi, lopen over rustige en landelijke wegen en overnachtingsplaatsen zijn bij beide ruim voorhanden.
Benjaminse gaat door het (m.i.) minder mooie Lotharingen; Reitsma volgt de leuke weggetjes langs Rur en Rijn.
Voordeel van Reitsma: die komt vlak langs de STelvio pas!!!

Groet,
Freek

Die Stelvio is natuurlijk een uitdaging, wel zwaar. Daarentegen gaat Benjaminse over de Spluegenpas! (via de gemakkelijk kant naar boven). Je kunt natuurlijk een combinatie maken. Benjaminse heeft de route volledig beschreven in fraaie en duidelijke gidsen. Van Reitsma is slechts een deel geheel klaar. Van de andere delen heeft hij simpele en nog niet volledige proefedities.
Er gaan meer wegen naar Rome, binnenkort ook meer fietswegen naar Venetie. Benjaminse heeft net zijn route naar Venetie gepresenteerd en Reitsma is al weer bezig met een soort gelijke route naar de Italiaanse stad in de zee.

Even voor de duidelijkheid: Reitsma gaat niet over de Stelvio, maar over de Silvretta en de Reschenpas. Beide zeer goed te doen. Na de afdaling van de Reschen kom je in Prato. Van daaruit kun je de Stelvio op. Zeker een aanrader als je van mooie bergen houdt. Vond ik zelf de mooiste alpenpas tot nog toe.

De Splügenpas is overigens ook wel mooi, zeker de via mala kloof tussen Thüsis en Splügen in.

Een andere overweging: de boekjes van Reitsma zijn wat handzamer en de beschrijving is duidelijker dan die van Benjaminse. De kaarten van Benjaminse daarentegen zijn wel erg mooi.

Freek

Ik ben in 1998 naar Rome gefiets. Ik weet niets over bestaande routes uit boekjes. Ik ben via de Bodensee (er helemaal langs) door Zwitserland naar Chur en daarna via de Via Mala gereden. De Splugenpas is heel mooi en je komt Italie binnen langs het Comomeer met vele campings aan het water.
Echt een aanrader.
Succes.