Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route's naar Rome...? - Forum Wereldfietser

Route's naar Rome...?

Hoi fietsliefhebbers,

Ik ben van plan deze zomer (augustus) naar Rome te fietsen met de mountainbike. Nu ben ik alleen aan het twijfelen welke route ik ga nemen. Ik geloof dat Reitsma’s route naar Rome en de route van Paul Benjaminse de meest gebruikelijke zijn, alleen kan ik er natuurlijk maar 1 rijden.

Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring heeft met (beide) route’s en welke hiervan de beste is (wegen, routebeschrijving, streekinformatie, overnachtingstrips, natuur).

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord!

Ps. Goede overnachtingstrips voor onderweg zijn altijd welkom.

De route van Benjaminse is volledig beschreven in gedetailleerde gidsjes.
De route van Reitsma is slecht voor een deel klaar. Van de andere delen zijn voorlopige proefedities.

Na half juni kan ik antwoord geven op je vraag, dan heb ik beide gefietst.
Ik gebruik in Italie, misschien, het laatste deel van Benjaminse die ik al heb gedaan.
Ik heb wel de proefeditie van Reitsma waarvan ik haast zeker weet dat ik die doe.
Groet van Klaas
NB ik ga begin mei weg.

Na half juni kan ik antwoord geven op je vraag, dan heb ik beide gefietst.
Ik gebruik in Italie, misschien, het laatste deel van Benjaminse die ik al heb gedaan.
Ik heb wel de proefeditie van Reitsma waarvan ik haast zeker weet dat ik die doe.
Groet van Klaas
NB ik ga begin mei weg.

Noteer ook welke dorpen een cafe hebben. Een voorziening die Kudelstaart niet heeft.

Klaas heeft het te druk voor cafe bezoek dus mist het niet in Kudel. Er zijn zoveel mooie dingen in het leven, zoals de voorbereiding van de tocht naar het zuiden begin mei. Ik zal proberen om, bij het fietsen van de proefeditie, een bijdrage te leveren voor cafestops onderweg.
Klaas
NB. Wat ouder dus veel pauze`s nodig.

Ik heb afgelopen jaar de route van Reitsema naar Firenze gereden. Is me goed bevallen. Eerste deel tot Bregenz (A) was prima, laatste stukje was hier en daar wat verandert, maar ik heb begrepen dat er inmiddels een herziene versie is uitgebracht. Tweede deel was ook prima op het stuk door de Po-vlakte na. Heb daar slechte ervaringen gehad met overnachten. Maar het schijnt dat Reitsema de route nu ook heeft omgelegd over Verona en Ferrara ipv Mantova. Reitsema's bevat twee passen om de Alpen over te komen (Silvretta Hochalpen straBe en Passo di Resia/ Reschenpass) die beide prima te doen zijn. Ik ken de route van Benjaminse alleen van beschrijving. Welke te kiezen hangt af van het landschap dat je wilt zien. De route van Benjaminse loopt door de Ardennen en Noord-Frankrijk, terwijl Reitsema's route door het romantische rijndal bij Koblenz gaat.... Ik vond de route van Reitsema iig prachtig en zeker het overwegen waard.
Inmiddels heb ik de tocht volbracht maar ik zou, als ik weer ging, geen keus kunnen maken welke ik dan zou doen.
Mijn bezwaar van de Reitsma route is het vele onverharde.
Normaal heb ik daar nooit geen probleem mee maar nu zag ik er, door de regenval s`nachts, uit als iemand die languit in de modder heeft gelegen.
Door de vele plassen en het proberen die enigzins te ontwijken heb ik veel van de omgeving gemist.
Door mijn ongeduld en niet goed opletten, je moet gewoon veel op de kaart kijken, ben ik nog al eens verkeerd gereden.
Normaal ben ik een liefhebber van onverhard en zoek het ook op maar door de omstandigheden baalde ik er deze keer behoorlijk van en is het misschien een tip om een alternatief in de beschrijving op te nemen.
Niet iedere vakantieganger gaat op pad met het juiste materiaal voor onverhard.
Dit is ook een klacht die ik onderweg van enkele mensen hoorde.
Verder was het weer volop genieten.
Het caf? bezoek moet ik nog nakijken in het dagboek maar ik weet wel, zo uit het hoofd, dat de tocht er een is, zo als zo veel, door uitgestorven dorpen en leefgemeenschappen.
Ik ben niet naar Rome geweest maar naar Venetie, Pisa, Siena en vanaf Florance met de bus terug naar huis.
Groot41, een fietser op leeftijd.

Reitsma heb ik gefietst naar het Gardameer (en vervolgens Verona en Venetie). Kan me niet herinneren dat die zoveel onverhard rijdt.
Benjaminse vond ik veel meer onverhard rijden (en in de 1e uitgave, een wat slechtere beschrijving, maar die is inmiddels aangepast).

Beide routes zijn mooi. Het is moeilijk te zeggen welke het mooiste is.
Benjaminse gaat ook over 2 cols, nl. de Col du Donon in de Vogezen.

Groet,
Freek

Het kan van mij ook sugestie zijn vanwege de slechte en natte toestand van het onverharde. Of Benjaminse meer onverhard in de route heeft weet ik niet meer.
Ik heb het niet bijgehouden en ben ook niet van plan om het uit te zoeken.
Waarschijnlijk heb ik toen droger wegdek gehad en heb mij zelf en de fiets niet zo smerig gemaakt.
Het waren voor mij 2 onvergetlijke route`s en prachtige ervaringen.
Voorlopig heb ik, als het weer slechter wordt, nog een stapel herinneringen uit mijn dagboek te verweken en uit te bouwen tot `n leesbaar verhaal voor ge?nteresseerden zoals vrouw en kinderen.

Groot41