ik vraag mij eigenlijk een paar dingen af, mijn kennis is zo goed als nul dus het zou best kunnen dat ik domme dingen zeg .....
Ik lees altijd dat een stevig vakantie wiel veel spaken moet hebben, en daar pakken fietsbouwers ook mee uit , echter een wiel met een rohlof naaf heeft toch minder spaken......mag ik daaruit concluderen dat zo een wiel minder sterk is dan een meerspaaks wiel?
Langs de andere kant hoor ik weer (forum) dat de sterkte afhankelijk is van hoe het wiel gebouwd is , maar ervan uitgaande dat beide wielen volgens de regels der kunst zijn gebouwd , is een meerspaakswiel dan sterker?
nog een puntje:
Al die technische hoogstandjes op een fiets ,heel mooi daar ni van, maar is dat wel verstandig voor degene die in verre landen gaan reizen....
stel dat er wat is met je wiel , een ander wiel is zo geregeld denk ik dan, echter wanneer er een rohlof in zit word het wel andere koek , plots niet meer zo eenvoudig....
die rohlof zelf: als daar wat aan gaat mankeren ben je ook wel de pineut in landen waar ze daar nog nooit van gehoord hebben, een eenvoudige lx of zo kan je altijd wel herstellen zelf als daar wat mee is....
ik heb nog nooit in heel verre landen gefietst (al droom ik er wel van) maar is het daar niet beter om dan met meer eenvoudige spullen rond te toeren die hun kwaliteiten ook al bewezen hebben?
Nu kan je zeggen, hoe groot is de kans dat er wat mis gaat, klopt natuurlijk maar we gaan ervan uit dat er idd iets mis gaat......sta je daar mooi toch?
en dan hebben we het nog niet over magura remmen ....als die het begeven.....?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik lees altijd dat een stevig vakantie wiel veel spaken moet hebben, en daar pakken fietsbouwers ook mee uit , echter een wiel met een rohlof naaf heeft toch minder spaken......mag ik daaruit concluderen dat zo een wiel minder sterk is dan een meerspaaks wiel?
Langs de andere kant hoor ik weer (forum) dat de sterkte afhankelijk is van hoe het wiel gebouwd is , maar ervan uitgaande dat beide wielen volgens de regels der kunst zijn gebouwd , is een meerspaakswiel dan sterker?
nog een puntje:
Al die technische hoogstandjes op een fiets ,heel mooi daar ni van, maar is dat wel verstandig voor degene die in verre landen gaan reizen....
stel dat er wat is met je wiel , een ander wiel is zo geregeld denk ik dan, echter wanneer er een rohlof in zit word het wel andere koek , plots niet meer zo eenvoudig....
die rohlof zelf: als daar wat aan gaat mankeren ben je ook wel de pineut in landen waar ze daar nog nooit van gehoord hebben, een eenvoudige lx of zo kan je altijd wel herstellen zelf als daar wat mee is....
ik heb nog nooit in heel verre landen gefietst (al droom ik er wel van) maar is het daar niet beter om dan met meer eenvoudige spullen rond te toeren die hun kwaliteiten ook al bewezen hebben?
Nu kan je zeggen, hoe groot is de kans dat er wat mis gaat, klopt natuurlijk maar we gaan ervan uit dat er idd iets mis gaat......sta je daar mooi toch?
en dan hebben we het nog niet over magura remmen ....als die het begeven.....?