Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wielen en meer... - Forum Wereldfietser

wielen en meer...

ik vraag mij eigenlijk een paar dingen af, mijn kennis is zo goed als nul dus het zou best kunnen dat ik domme dingen zeg ..... :wink:

Ik lees altijd dat een stevig vakantie wiel veel spaken moet hebben, en daar pakken fietsbouwers ook mee uit , echter een wiel met een rohlof naaf heeft toch minder spaken......mag ik daaruit concluderen dat zo een wiel minder sterk is dan een meerspaaks wiel?
Langs de andere kant hoor ik weer (forum) dat de sterkte afhankelijk is van hoe het wiel gebouwd is , maar ervan uitgaande dat beide wielen volgens de regels der kunst zijn gebouwd , is een meerspaakswiel dan sterker?

nog een puntje:
Al die technische hoogstandjes op een fiets ,heel mooi daar ni van, maar is dat wel verstandig voor degene die in verre landen gaan reizen....

stel dat er wat is met je wiel , een ander wiel is zo geregeld denk ik dan, echter wanneer er een rohlof in zit word het wel andere koek , plots niet meer zo eenvoudig....
die rohlof zelf: als daar wat aan gaat mankeren ben je ook wel de pineut in landen waar ze daar nog nooit van gehoord hebben, een eenvoudige lx of zo kan je altijd wel herstellen zelf als daar wat mee is....

ik heb nog nooit in heel verre landen gefietst (al droom ik er wel van) maar is het daar niet beter om dan met meer eenvoudige spullen rond te toeren die hun kwaliteiten ook al bewezen hebben?

Nu kan je zeggen, hoe groot is de kans dat er wat mis gaat, klopt natuurlijk maar we gaan ervan uit dat er idd iets mis gaat......sta je daar mooi toch?

en dan hebben we het nog niet over magura remmen ....als die het begeven.....?
De sterkte van een wiel wordt niet zozeer bepaald door het aantal spaken maar vooral door de kwaliteit van de spaken en de velg, en vooral door de wijze waarop het wiel is gebouwd. Pas als alle andere 'wielparameters' gelijk zijn is een wiel met meer spaken ook sterker.
Technische hoogstandjes zijn niet per definitie degelijk en het is inderdaad verstandig om juist in verre landen zonder voldoende reparatiemogelijkheden met degelijke spullen te fietsen. Rohloff en Magura maken degelijke spullen en zijn daarom wat mij betreft bij uitstek geschikt voor verre reizen. Maar zoals alle techniek kunnen ook zij kapot. Zie de draadjes op dit forum. De kans daarop is echter vrij klein: de verhalen over defecte Rohloff-versnellingen cirkelen hier lang rond, maar hun absolute aantal is waarschijnlijk klein, al zijn mij geen harde statistische gegevens bekend (misschien bij Rohloff zelf wel...).
Ook simpele techniek kan echter kapot en dan is het de vraag of je juist dat kleine probleem ter plaatse kunt oplossen of dat je dat ene onderdeeltje bij je hebt...
Ik ga in elk geval voor degelijke spullen, liefst zo simpel mogelijk en vooral zo min mogelijk. Want wat niet op je fiets zit, kan ook niet kapot :wink: .
De sterkte van een wiel wordt niet zozeer bepaald door het aantal spaken maar vooral door de kwaliteit van de spaken en de velg, en vooral door de wijze waarop het wiel is gebouwd. Pas als alle andere 'wielparameters' gelijk zijn is een wiel met meer spaken ook sterker.
Technische hoogstandjes zijn niet per definitie degelijk en het is inderdaad verstandig om juist in verre landen zonder voldoende reparatiemogelijkheden met degelijke spullen te fietsen. Rohloff en Magura maken degelijke spullen en zijn daarom wat mij betreft bij uitstek geschikt voor verre reizen. Maar zoals alle techniek kunnen ook zij kapot. Zie de draadjes op dit forum. De kans daarop is echter vrij klein: de verhalen over defecte Rohloff-versnellingen cirkelen hier lang rond, maar hun absolute aantal is waarschijnlijk klein, al zijn mij geen harde statistische gegevens bekend (misschien bij Rohloff zelf wel...).
Ook simpele techniek kan echter kapot en dan is het de vraag of je juist dat kleine probleem ter plaatse kunt oplossen of dat je dat ene onderdeeltje bij je hebt...
Ik ga in elk geval voor degelijke spullen, liefst zo simpel mogelijk en vooral zo min mogelijk. Want wat niet op je fiets zit, kan ook niet kapot :wink: .

Herhaling dienstmededeling... :D
Er valt een hoop te zeggen voor simpele dingen, maar ook een hoop voor iets minder simpele dingen die heel goed zijn. Voor een zwaarder beladen vakantiefiets vind ik een Rohloff naaf erg fijn, maar voor een heel licht beladen snelle fiets zou ik altijd voor een derailleur gaan, net als bij een beperkt budget. Bij een derailleur kan er overigens ook wel eens wat misgaan, en dat is ook niet steeds simpel te repareren - denk dan vooral aan de mtb shifters. Vervangen is bij Shimano onderdelen natuurlijk wel een optie, want dat spul is zowat overal wel te krijgen. Dat laatste geldt ook voor Magura remmen. De kans dat er iets fout gaat is niet groot, maar zolang je de gewone Magura hebt (en niet de Firmtech uitvoering zoals op de Idworx) kun je een Magura rem natuurlijk altijd vervangen door een simpele v brake.
En ja, veel spaken zijn beter dan weinig spaken, en dan vooral in het achterwiel. Bij een derailleurfiets is het probleem nog groter omdat de spaken aan de cassette kant veel strakker moeten staan en het veel zwaarder voor hun kiezen krijgen. Dat is de reden dat je bij een Rohloff naaf met minder toe kunt en toch een heel sterk wiel krijgt. Overigens is de Rohloff naaf sinds een tijdje ook met 36 spaken te koop. Een 26 inch wiel is ook sterker dan een 28 inch wiel (het equivalent van 4 spaken extra). Voor verre tochten is dat een van de argumenten om voor 26 inch te kiezen. De andere redenen zijn de verkrijgbaarheid van banden en velgen, en de keus aan geschikte brede banden.
Wim
Van de verhalen die ik over kapotte rohloffnaven gehoord heb was er volgens mij nog geen waarbij het hele ding plotseling weigerde, maar kon men altijd met minder versnellingen en desnoods ratelend nog verder. Dat is gelukkig minder dramatisch dan midden in een ver gebied langs de weg komen te staan en maakt een behoorlijk verschil.
Leon
Zoals hierboven al aangehaald is de sterkte van een wiel wat complexer dan het aantal spaken. Een wiel krijgt zijn zijdelingse stijfheid door de driehoek, naaf en spaken met de velg als top. Hoe breder deze driehoek hoe stijver je een wiel theoretisch kan maken. Hoe groter de flens diameter van de naaf, hoe korter de spaken moeten zijn en hoe "breder" de basis van de driehoek, en dus hoe stijver het wiel. Een deraillieurwiel is meestal assymetrisch omdat de flenzen niet even ver van de velg staan, waardoor de driehoek niet gelijkbenig is en één van de twee zijden zwaarder moet gespannen worden.
Een rohloff naaf heeft het voordeel de flenzen een grote diameter hebben en dat naaf symmetrisch is. Daardoor kan een gelijke sterkte bereikt worden met minder spaken. Althans dat is de redenering, want je kan ook argumenteren dat als er een spaak zou breken, bv door een tak tussen de spaken, de slag in de velg die daardoor ontstaat groter zal zijn dan die bij bv een 48 spaaks wiel. Bovendien zijn de krachten in de velg beter verdeeld bij meer spaken, bij teveel spaken wordt de velg echter verzwakt door het grote aantal gaten, vandaar dat 48 spaaks velgen altijd zware jongens zijn.

Over betrouwbaarheid valt veel te zeggen en weinig: een rohloff naaf is sowieso minder kwetsbaar dan een deraillieur, maar als ie stuk gaat dan kan vrijwel niemand behalve rohloff zelf hem herstellen, dus daar zit je dan. Sommige vinden het fantastisch dat Rohloff altijd meewerkt, anderen ergeren zich dood aan hun "no comment" gedrag. Persoonlijk vind ik een rohloff naaf niet leuk schakelen (te traag en de shifter is me te fluffy), en staat mijn fiets nooit langer dan 24 uur stil wat de "opsturen en herstellen" strategie in mijn ogen onzin maakt. (ja, ik heb een reserve fiets, maar ik verwacht van beide fietsen dat ze altijd tiptop zijn, ik rijd te vaak en te snel om te kunnen accepteren dat er iets niet 100% werkt)

Magura remmen hebben zoals reeds aangehaald, het voordeel dat ze op gewone nokken worden gemonteerd en dus geen noodoplossingen hypothekeren, bovendien zijn de meldingen van problemen zo goed als onbestaand. Zelf heb ik twee fietsen in beheer die HS22 en HS33 remmen hebben en beide hebben nog nooit een probleem ontwikkeld, maar een vriend van me brak een remleiding tijdens een reis in de VS en monteerde toen v-brake.

edit: een rohloff naaf is perfect symmetrisch en niet "nagenoeg symmetrisch" ;-)
wat ik hier allemaal lees vind ik zeer interessant, geeft toch een wat bredere kijk op de dingen wanneer je er niet zo mee vertrouwd bent...
De kracht van een goedgespaakt Rohloffachterwiel (26"): tijdens onze vakantie in Schotland vorig jaar, waarbij we slechte paden echt niet meden, werd ik er door een passant op gewezen dat in mijn achterwiel een spaak was gebroken. Zelfs mijn Maguraremmen liepen niet aan en die staan toch heel dicht op de velg.
De truc is gewoon op een fiets op vakantie te gaan. Er is later nog genoeg gelegenheid om de Zaken Onnodig Ingewikkeld en Duur te maken.
Marko schreef:De truc is gewoon op een fiets op vakantie te gaan. Er is later nog genoeg gelegenheid om de Zaken Onnodig Ingewikkeld en Duur te maken.
Dat dacht een zekere duitser waar ik afgelopen vakantie mee fietste ook vast :lol:

Afbeelding
Afbeelding

het spaakpatroon van de spaken met de rode pijl klopt niet omdat zijn handige fietsenmaker te korte spaken had meegegeven

Later braken er nog een stuk of 5. Het betrof een Stevens (BURN!) fiets.
Marko schreef:De truc is gewoon op een fiets op vakantie te gaan. Er is later nog genoeg gelegenheid om de Zaken Onnodig Ingewikkeld en Duur te maken.
Laat ik nu juist op dit forum geleerd hebben dat het ook eenvoudiger kan allemaal en daarbij juist goedkoper wordt.
Duur is er na een paar dagen achter komen je fiets niet verder kan en je een aantal dagen van de vakantie waar je het hele jaar naar hebt uitgekeken iets moet doen wat niet bepaald de bedoeling was.
Een Rohloffnaaf moet je niet kopen omdat je denkt dat het met een derailleur niet gaat lukken, dat is niet waar. Er fietsten ook al mensen de wereld rond voordat er Rohloffnaven waren.
Leon
Ook daarom standaard 26" MTB-wielen! :lol:
Ik zie het overigens niet als vakantie als ik met de fiets op pad ben; ik zie het als reizen. Ongemak en vervelende situaties vormen een essentieel onderdeel, want anders heb je alleen maar plaatjes en geen verhalen als je thuis komt.
@Marko
Ongemak en vervelende situaties kan ik missen als kiespijn, ook als ik op reis ben. En verhalen vertel ik liever over alle dingen waarvan ik genoten heb in de tijd dat ik niet mijn fiets aan het repareren was.
Misschien maar wat vaker 'gewoon op een fiets op vakantie gaan', dan begrijp je dat waarschijnlijk beter...
Marko schreef:De truc is gewoon op een fiets op vakantie te gaan. Er is later nog genoeg gelegenheid om de Zaken Onnodig Ingewikkeld en Duur te maken.
Ik had pas geleden nog een ongeluk: m'n voorwiel zakte door de sneeuw in een ijsgat, daardoor werd ik naar voren gelanceerd, omarmde een dikke boom en was eventjes van de wereld. En bij een temperatuur van ver onder het vriespunt, niemand in de wijde omgeving en geen mobiel bereik was dat niet echt leuk. Heb mazzel gehad want ik had er nog steeds kunnen liggen, als voer voor de wolven.

Met dikkere wielen en bredere banden was dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd.
Maar ik vond een Fatbike overdreven en te duur...
Marko schreef:Ook daarom standaard 26" MTB-wielen! :lol:
Ik zie het overigens niet als vakantie als ik met de fiets op pad ben; ik zie het als reizen. Ongemak en vervelende situaties vormen een essentieel onderdeel, want anders heb je alleen maar plaatjes en geen verhalen als je thuis komt.
Ik weet nog wel een leuke rivierbedding voor je om in te kamperen. Vergeet ook niet op je spiritusbrander goed uit te blazen! :lol:
Leon
@Leon, ik weet dat het hier als ironie bedoelt is, maar ik lees nog steeds regelmatig in reisverhalen dat mensen slapen in een "droge" rivierbedding. Rivierbeddingen zijn niet altijd droog, dus laten we niemand op ideeën brengen.
Op sidetracked.com stond onlangs ook nog een vrouw die op het lumineuze idee was gekomen om een kolkende rivier met bruin water over te steken met haar fiets. Geen goed plan.
wimmo17 schreef:@Marko
Ongemak en vervelende situaties kan ik missen als kiespijn, ook als ik op reis ben. En verhalen vertel ik liever over alle dingen waarvan ik genoten heb in de tijd dat ik niet mijn fiets aan het repareren was.
Probeer eens businessclass, dan.
Yopie schreef:Met dikkere wielen en bredere banden was dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd.
Maar ik vond een Fatbike overdreven en te duur...
Je had geen garantie gehad dat het dan niet was gebeurd (of een ander dom ongeluk dat je alleen met hele breeje banden kan overkomen). Pluhus... je hebt nu een stuk stoerderder verhaal dan wimmie die alleen de temperatuur van het zwembadwater als herinnering mee naar huis brengt. :wink:

Los daarvan is het wel een goed idee je spullen aan te passen aan de omstandigheden. Zo ben ik voorlopig weer heel content met de Shimano Altus onderdelen die ik besteld heb voor het pimpen van mijn fiets naar 8(!) versnellingen achter...
@ Marko
:roll: Ik word wel een beetje moe van je geneuzel...
Nog iets zinvols te melden voor de TS?
Het aantal spaken maakt wel degelijk uit en is een belangrijke factor die de sterkte van het wiel bepaalt (uiteraard naast soort/kwaliteit spaken & velg en de bouwkwaliteit; o.a. evenredige spanning op de spaken). Er wordt niet voor niets geadviseerd om voor een vakantiefiets, zeker bij het achterwiel, te kiezen voor 36 spaken. Een rohloff-naaf is overigens al een tijd gewoon verkrijgbaar in 36-spaaks variant dus ik begrijp de eerste vraag niet zozeer.

Verder klopt het inderdaad dat je helemaal niks zelf kunt (laten) repareren aan een rohloff-naaf, als deze stuk is moet hij terug naar de fabriek in Duitsland. De vraag is natuurlijk hoe reëel deze situatie is en of voordelen van een rohloff-naaf er niet tegenop wegen, derailleurs hebben weer andere nadelen (kwetsbaarder, slijtage).

Een rohloff-naaf is niet ‘de’ beste oplossing voor vakantiefietsen, het is een optie: een versnellingsnaaf met vóór- en nadelen. De keuze hangt m.i. veel af van de manier waarop je wilt reizen en in hoeverre je met fiets(techniek) bezig wil zijn.
Marko schreef:
Yopie schreef:Met dikkere wielen en bredere banden was dit hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd.
Maar ik vond een Fatbike overdreven en te duur...
Je had geen garantie gehad dat het dan niet was gebeurd (of een ander dom ongeluk dat je alleen met hele breeje banden kan overkomen). Pluhus... je hebt nu een stuk stoerderder verhaal dan wimmie die alleen de temperatuur van het zwembadwater als herinnering mee naar huis brengt. :wink:
Plus een gat in mijn kop, pijn in m'n nek en een blauw oog. En ik durf niet meer want wakker worden onder een laagje sneeuw, vervolgens moeten overgeven en niet meer weten hoe ik heet wil ik niet graag nog eens meemaken.
En dit soort verhalen vertel ik liever niet, dit laat nl alleen maar zien hoe dom ik ben. :wink:

Maar ja ieder zijn ding, zolang we maar vrolijk op pad zijn zal het wel goed zijn. :)