Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwste fietsnavigatie systemen van 2014 - Forum Wereldfietser

De nieuwste fietsnavigatie systemen van 2014

Fiets navigatie shop heeft een overzicht gemaakt van de nieuwste fiets navigatie systemen en alle voor en tegens voor je op een rij gezet.

Een overzicht van de nieuwste fietsnavigatie systemen. De nieuwste modellen van Blaupunkt, Garmin, Mio, Bryton en Teasi. Nu 10% korting op alle Mio Cyclo modellen!

Afbeelding

Bryton Rider 60

+ Gesproken navigatie (enige op dit moment)
+ Groot 3″ inch touchscreen
+ Nu tijdelijk met kaarten Europa

- Prijzig t.o.v. andere nieuwkomers
- Gebruikersvriendelijkheid

Voor €329

Mio Cyclo 310 en 315

+ Mooi groot, goed afleesbaar 3,2″ scherm
+ Eenvoudige bediening
+ Kaarten Benelux of Europa voor geïnstalleerd

- Mio Share kan beter!

Vanaf € 279!


Garmin Edge Touring


+ Voordelige variant van marktleider Garmin
+ Nu inclusief OSM kaarten Europa
+ Gratis Garmin Connect, goede software voor routes en trainingen
+ Voor recreatieve fietser

- Wat klein scherm, 2,6″
- Weinig geheugen

Van €249 nu voor €229!

Teasi Pro


+ Voor wandelen én fietsen (werkt met Bikemap.net en Wandermap.net)
+ Voordelig en compleet navigatie systeem
+ Kaarten van 27 Europese landen voor geïnstalleerd

- Alleen spatwaterdicht

Voor €249!

Blaupunkt BikePilot

+ Voordelige en complete fietsnavigatie
+ Eenvoudige bediening
+ Met OSM Europa kaarten van 27 landen

- Alleen spatwaterdicht

Voor €229!
Iemand ervaring met bovenvermelde apparaten of anderszins een goed advies? ik zie door de bomen allen nog lover.

Ik ben toe aan het vervangen van mijn oude simpele Sigma fietscomputertje dat inmiddels de geest heeft gegeven. Snelheid, afstand en totale afstand is voldoende maar wil eigenlijk ook wel iets waar een kleinschalige kaart op kan. Ik zeg maar vast: ik ben niet erg handig met dat spul, dus zonder toeters en bellen want die heb ik al fysiek op mijn fiets.

Ben net terug van 5 weken in azie fietsen en wil toch niet alleen afhankelijk zijn van kaarten of de accuvretende iphone met navvis.

Robw
Hallo Hans,

Kun je ook wat vertellen over de nieuwe Garmin GPSMAP 64, die moet in 2014 op de markt komen.

Wat is de prijs en wat de verschillen met de voorgangers 60 en 62?

Alvast bedankt!
alime schreef:Iemand ervaring met bovenvermelde apparaten of anderszins een goed advies?
Al één klein advies. Ik vind toestellen die enkel spatwaterdicht zijn absoluut ongeschikt voor op de fiets of men moet of zeker dat men nooit in een stevige regenbui wil fietsen met navigatie of een waterdichte hoes/cover/... voorzien voor het toestel.

Renaat
Bij de Action koop je waterdichte hoesjes voor een paar euro. Veel duurdere zijn er van Topeak (€25). Die voldoen in elk geval prima. Uiteraard geschikt voor touchscreen. Het enige probleem is dat er geen USB-oplaadsnoertje door kan zonder dat dat ten koste gaat van de waterdichtheid.
Het zou leuk zijn als in het rijtje ook de Samsung Galaxy SIII(met Osmand) en de iPhone 4 (met Pocket Earth) zouden staan.
Ik geef de 'dedicated' GPS-sen nog vijf jaar en dan zullen alle GPS mogelijkheden geintegreerd zijn in Google-contactlenzen of zo :lol:
alime schreef:Iemand ervaring met bovenvermelde apparaten of anderszins een goed advies? ik zie door de bomen allen nog lover.

Ik ben toe aan het vervangen van mijn oude simpele Sigma fietscomputertje dat inmiddels de geest heeft gegeven. Snelheid, afstand en totale afstand is voldoende maar wil eigenlijk ook wel iets waar een kleinschalige kaart op kan. Ik zeg maar vast: ik ben niet erg handig met dat spul, dus zonder toeters en bellen want die heb ik al fysiek op mijn fiets.

Ben net terug van 5 weken in azie fietsen en wil toch niet alleen afhankelijk zijn van kaarten of de accuvretende iphone met navvis.

Robw
Als je enkel de basis fietsgegevens wil, dan ben je goedkoper af met de garmin etrex 20 of garmin dakota 20 (het toestel is bijna identiek, de etrex 20 heeft iets meer intern geheugen, maar de bediening verschilt: de etrex 20 heeft een joystick en een kleiner schermpje, de Dakota heeft een touchscreen.

Ik heb de etrex 20 en ben zeer tevreden. In combinatie met openfietsmap doet het ding alles wat ik wil en meer. Achteraf gezien had ik misschien wel eens de dakota willen testen, want de joystick is niet altijd ideaal.

Smartphones kunnen al heel wat, maar het blijft een geprul om offline navigatie deftig werkend te krijgen (althans, ik vind voorlopig geen apps die bij iedereen werken), ze zijn niet of nauwelijks waterdicht, ze zijn heel wat minder robuust, groter, zwaarder, ... Maar ze zijn wel gebruiksvriendelijker, multifunctioneler en sneller.
EnriceV schreef: Smartphones kunnen al heel wat, maar het blijft een geprul om offline navigatie deftig werkend te krijgen (althans, ik vind voorlopig geen apps die bij iedereen werken), ze zijn niet of nauwelijks waterdicht, ze zijn heel wat minder robuust, groter, zwaarder, ... Maar ze zijn wel gebruiksvriendelijker, multifunctioneler en sneller.
En je steekt er niet eventjes een nieuw setje batterijen/een reservebatterij in. (Niet dat ik er zelf ervaring met heb of wegwerpbatterijen gebruik, maar het lijkt me geen onbelangrijk verschil.)
Ik mis nog de Samsung Galaxy S4 Active, Lenovo S750 en (alweer wat ouder) Caterpillar CAT B15. Dedicated GPSen zijn natuurlijk een beetje 2012.
alime schreef:Iemand ervaring met bovenvermelde apparaten of anderszins een goed advies? ik zie door de bomen allen nog lover.

Ik ben toe aan het vervangen van mijn oude simpele Sigma fietscomputertje dat inmiddels de geest heeft gegeven. Snelheid, afstand en totale afstand is voldoende maar wil eigenlijk ook wel iets waar een kleinschalige kaart op kan.
Vrijwel alle apparaten zijn tegenwoordig in staat een kaart in te laden. Behoudens de GPS horloges, deze kunnen in meerendeel enkel coördinaten of trails weergeven.

Wil je naast weergave van een kaart echter ook bijv. navigatie? Gesproken navigatie?

Daarnaast van belang om naar te kijken bij de keuze is batterijduur en batterij keuze. Is het bijv. een GPS op AA batterijen welk overal verkrijgbaar zijn, gemakkelijk reserve van mee kunt nemen indien je lang zonder opladen zit. Of is een li-ion accu ook een optie? Moet de batterij enkele uren mee kunnen gaan (dan is een smartphone snel voldoende met een geïnstalleerde kaart). Heb je langdurige navigatie nodig gedurende de dag? Dan is een smartphone vaak minder ideaal.

Een laatste belangrijk punt om naar te kijken is bekendheid van het product. Indien je niet al te tech savvy bengt, is het vaak makkelijker een bekende oplossing te pakken gezien er veel informatie bijv. online te verkrijgen is, of eventueel bij kennissen/vrienden met dezelfde interesse. Terwijl relatief nieuwere merken deze luxe nog niet hebben.

Daarnaast komen ook praktische vraagstukken erbij kijken:
Van plan ook in de kou te gebruiken? Vermijd touch screens of toestellen met kleine knopjes. Zeer lastig te bedienen met handschoenen aan.

Kaart beschikbaarheid. Europa is veelal geen probleem voor meeste merken. Van plan centraal Afrika of Zuid-Amerika in te gaan? Ga na of er kaarten naar wens beschikbaar zijn. Of er ondersteuning is voor kaarten uit het publieke domein.

Leesbaarheid van het scherm. Hogere resolutie en kleuren schermen doen het al snel goed, echter gaan ook ten kosten van batterijduur. Dit is uiteraard vrij persoonlijk, oordeel in een winkel.
ok, het wordt al wel wat duidelijker door de info.

Idd de accu iphone is na aantal uren gebruik zo leeg. Dus ik wil wat anders. Anders gewoon toch maar blijven bij fysieke kaarten, maar ja aan een nauwkeurige kaart in een verwegland van 1 op 1,2 mio heb je niet veel. Soms kun je onderweg toevallig een kaart kopen. Is die kaart er niet dan kijk ik steeds even op mij iphone en sta je voor de tiende keer alweer stil. Offline 'Sygic Asia' gebruik ik samen met 'city2go'. Daar staan, na inzomen tot 500 meter, vaak hotelletjes op, winkels etc. Maar het blijft behelpen.

maar ik blijf op dit forum op de loer liggen voor ideeën en reviews van collega's
Robw
Allen,

Ik heb heel goede ervaringen met iPhone 5 (duur), Viewranger (gratis versie), New Trent 12000mAH power bank ($30, kan iPhone 7 keer opladen) & Biologic waterdichte houder (25 euro via marktplaats).....

Wel oefenen voor gebruik......

Groet,

Henny
.... o ja: accu van de iPhine gaat ongeveer 5 uur mee.....

Groet,

Henny
Gauvain schreef:Allen,

Ik heb heel goede ervaringen met iPhone 5 (duur)....

Groet,

Henny
Aha! Net eentje als cadeau gekregen! :D
Kan je me een beetje wegwijs maken welke ap ik daar moet voor gebruiken of waar ik daar meer info van kan vinden? :)
De Sjelle schreef:
Gauvain schreef:Allen,

Ik heb heel goede ervaringen met iPhone 5 (duur)....

Groet,

Henny
Aha! Net eentje als cadeau gekregen! :D
Kan je me een beetje wegwijs maken welke ap ik daar moet voor gebruiken of waar ik daar meer info van kan vinden? :)
Persoonlijk gebruik ik op mijn smartphone MapsWithMe. Deze is beschikbaar voor zowel android als iOS. Heeft geen navigatie overigens, dus je moet wel zelf een beetje kaart kunnen lezen.

Met name voor Europa zijn de meeste landen erg volledig, veel data wat betreft winkels, hotels, etc. opgenomen. Voor bestemming als Afrika, grote gebieden in Azië en bijv. zuid-Amerika heb je echter niet veel meer dan wat terrein ter beschikking. Dus in die gebieden is het minder praktisch.

De gehele kaartenset van alle landen is goed voor ruim 10GB tegenwoordig. Kunt het dus nog met gemak op een 16GB SD kaartje kwijt indien je geen enkel land wilt missen.
Matthie9001 schreef:Ik mis nog de Samsung Galaxy S4 Active, Lenovo S750 en (alweer wat ouder) Caterpillar CAT B15. Dedicated GPSen zijn natuurlijk een beetje 2012.
Ik heb zelf (althans, voor mijn vriendin) voor dit doel een Lenovo S750 aangeschaft. Moet wel nog fatsoenlijk als GPS getest worden, maar als GSM voldoet hij meer dan prima :-) Gebruik deze icm Osmand.
Mapswithme vond ik een aatal keer in Engeland ook al handig. Dan wel thuis zo slim zijn geweest om de kaart alvast te downloaden richting je iPhone... anders ben je een fortuin kwijt aan dataverkeer.

Overigens ben ik nu in het gelukkige bezit van een ipad air... 't is dat het ding zo groot is maar die doet knap lang met één lading en dán heb je pas een serieus scherm bij je:)!
stef.l schreef:
De Sjelle schreef:
Gauvain schreef:Allen,

Ik heb heel goede ervaringen met iPhone 5 (duur)....

Groet,

Henny
Aha! Net eentje als cadeau gekregen! :D
Kan je me een beetje wegwijs maken welke ap ik daar moet voor gebruiken of waar ik daar meer info van kan vinden? :)
Persoonlijk gebruik ik op mijn smartphone MapsWithMe. Deze is beschikbaar voor zowel android als iOS. Heeft geen navigatie overigens, dus je moet wel zelf een beetje kaart kunnen lezen.

Met name voor Europa zijn de meeste landen erg volledig, veel data wat betreft winkels, hotels, etc. opgenomen. Voor bestemming als Afrika, grote gebieden in Azië en bijv. zuid-Amerika heb je echter niet veel meer dan wat terrein ter beschikking. Dus in die gebieden is het minder praktisch.

De gehele kaartenset van alle landen is goed voor ruim 10GB tegenwoordig. Kunt het dus nog met gemak op een 16GB SD kaartje kwijt indien je geen enkel land wilt missen.
Een iphone heeft geen geheugenslot... Dus je moet een nog duurdere iphone hebben. ;-)
Allen,

Ieder maakt zijn eigen keuze. Mijn visie is dat een smartphone een slimmere aanschaf is dan een apparaat als een Garmin. Ik fiets veel & loop nog meer hard langs s'heren wegen en gebruikte tot voor kort ook Garmin voor zowel fietsen als hardlopen.

Mijn keuze voor de smartphone baseer ik op mijn ervaring. Deze is dat een smartphone de stap heeft gezet van een mogelijke oplossing naar een goed alternatief. Vele app's, maar ook de overweging om The Plug te laten installeren de revue laten passeren. Ik heb gekozen in plaats van The Plug om voor $30 een power pack aan te schaffen. Motivatie: prijs, de mogelijkheid om een tablet ook op te kunnen laden met de power pack en de ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden op het gebied van ICT & de randapparatuur. Gaat nog veel veranderen.

Op het gebied van registreren van wat ik fietst of loop (vastleggen van tracks) of navigatie van geïmporteerde reizen (navigeren via routes) werkt het goed op de iPhone. Advies is wel: oefenen vooraf....... en vragen aan elkaar hoe het werkt.... :-)

Welke reis ik ook zou ondernemen: ik zou nimmer meer een apparaat kopen, wat de kosten ook zijn, dat alleen een functie heeft als navigatiesysteem.

Groet,


Henny
jorge_regula schreef:
Matthie9001 schreef:Ik mis nog de Samsung Galaxy S4 Active, Lenovo S750 en (alweer wat ouder) Caterpillar CAT B15. Dedicated GPSen zijn natuurlijk een beetje 2012.
Ik heb zelf (althans, voor mijn vriendin) voor dit doel een Lenovo S750 aangeschaft. Moet wel nog fatsoenlijk als GPS getest worden, maar als GSM voldoet hij meer dan prima :-) Gebruik deze icm Osmand.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen want deze telefoon heb ik ook op het oog als opvolger van de Motorola Defy (die heeft inmiddels jaren trouw dienst gedaan op diverse lange tochten door europa/wereld als robuust navigatiemiddel ondanks alle negatieve berichten op dit forum en van zogenaamde "experts" (allemaal conservatievelingen :lol: ) dat een smartphone niet geschikt zou zijn).

Ik ben vooral benieuwd naar je ervaringen m.b.t. de touchscreen bediening tijdens regen, de accuduur en de kwaliteit van de gps (snelheid fix zonder internet); ik vraag mij verder af of hij niet wat aan de grote kant is?
Ik kan Locus (Pro) trouwens nog aanraden als alternatief navigatie app voor android, werkt goed en heeft veel functionaliteit.