Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Digitale fotografie en kwaliteit benodigd voor presentaties - Forum Wereldfietser

Digitale fotografie en kwaliteit benodigd voor presentaties

Hallo,

Wie heeft er ervaring met de kwaliteit van digitale foto's (# Mpixels) en de kwaliteit die dit uiteindelijk oplevert als je dit met een beamer op een scherm laat zien.

Momenteel neem ik foto's met 6.3 Mpixels (3.1 Mb per file), maar ik vraag me af of dit voldoende is, of dat het juist minder zou kunnen.

Wie heeft hier wat ervaring mee

Alvast bedankt.

Bas

Een beamer kan meestal maximaal 1024x768 pixels weergeven. Een foto hoeft dus ook geen hogere resolutie te hebben. De beamer kan dat toch niet weergeven.
Het is wel aan te bevelen foto's in een hogere resolutie te nemen (maximale van de digitale camera) om ze later met een beeldberwerkingsprogramma om te zetten in een lagere resolutie. Details blijven dan scherper/mooier.
Het beeld van de beamer is te vergelijken met die van een tv. Ook die hebben naar verhouding tot het beeldformaat een lage resolutie, maar het is ook niet de bedoeling om daar met je neus boven op te zitten, zoals bij een computer monitor.

Je moet wel even opletten dat die maximale resolutie van je camera niet digitaal is. Ik kan namelijk ook aan 6 Mpixel foto's nemen maar dan worden er softwarematig pixels aan toegevoegd en gaat de kwaliteit uiteraard achteruit. Daarom schiet ik mijn plaatjes altijd aan standaard 3 Mpixel. Dat is zeker groot genoeg voor te projecteren en zelf heb ik nog nooit groter nodig gehad. Bovendien kan je er dan heel wat meer opslaan op je geheugenkaartje.

GeertDD schreef:Je moet wel even opletten dat die maximale resolutie van je camera niet digitaal is. Ik kan namelijk ook aan 6 Mpixel foto's nemen maar dan worden er softwarematig pixels aan toegevoegd
?? Leg uit. Dat snap ik niet.

Marco Meijerink schreef:
GeertDD schreef:Je moet wel even opletten dat die maximale resolutie van je camera niet digitaal is. Ik kan namelijk ook aan 6 Mpixel foto's nemen maar dan worden er softwarematig pixels aan toegevoegd
?? Leg uit. Dat snap ik niet.
Geert bedoelt waarschijnlijk dat het om echte pixels van de sensor moet gaan en niet om ge?nterpoleerde pixels. Bij de meeste camera's bestaat deze optie gelukkig niet.
Voor camera's geldt hetzelfde als voor fietsen: beter een goedkoop model van een goed merk dan een fraai ogend (en toch duurder) model van een minder merk.
En als je zeker weet dat je de foto's uitsluitend via de beamer gaat bekijken dan kun je inderdaad de resolutie alvast in de camera halveren, maar dan kun je er dus geen goede afdrukken meer van maken en valt er aan de foto ook weinig meer te bewerken.
Groeten,
Leon

Heeft inderdaad met interpolatie te maken. Een 3 mega pixel camera wordt dan eigenlijk verkocht als bijv een 6 mp camera... wat uiteraard eigenlijk gewoon niet zo is!

Ik heb nog nooit gehoord dat camera's tussen pixels interpoleren en zo een grotere hoeveelheid megapixels vijnzen...

In elk geval: mijn advies is gewoon op de maximale resolutie fotograferen (ik gok dat het dan 3072 x 2048 pixels zijn) en dan zelf de grootte terugzetten naar bijvoorbeeld 768 x 512 met behulp van een programma als photoshop oid. Je maakt in dat geval dan niet gebruikt van het volledige beeldscherm (1024x768), maar je deelt wel het aantal pixels door een geheel getal (4) en dan hoeft er dus minder geinterpoleerd te worden.

En inderdaad hoeft de resolutie niet zo hoog te zijn. Wel als je gaat afdrukken, maar niet voor afbeelden op een scherm.