Waarom zijn bij (vakantie)fietsen eigenlijk (bijna) altijd de velgen en banden vóór en achter identiek?
Hoe langer ik er als leek over denk, hoe minder logisch het mij voorkomt.
Bij goedkopere fietsen kan ik me er nog veel bij voorstellen, het zal de kostprijs drukken, maar bij dure fietsen zou je optimale afstemming verwachten.
Verschil vóór en achter dat je wel tegenkomt is het aantal spaken, bij derailleurfietsen afwijkende spaken rechtsachter en minder druk in voorband.
Maar waarom ook niet de velg en band optimaliseren voor de verschillende gewichten die er op drukken, de aandrijfkrachten, de wegligging, de verschillen in slijtage etc.?
Discussies ver achter de komma op dit forum, maken mij nog meer benieuwd waarom bovenstaande aanpassing nergens gesteld/beantwoord wordt. Wat zie ik over het hoofd?
uitzondering,: http://cdn.speld.nl/wp-content/uploads/ ... erwiel.jpg
Hoe langer ik er als leek over denk, hoe minder logisch het mij voorkomt.
Bij goedkopere fietsen kan ik me er nog veel bij voorstellen, het zal de kostprijs drukken, maar bij dure fietsen zou je optimale afstemming verwachten.
Verschil vóór en achter dat je wel tegenkomt is het aantal spaken, bij derailleurfietsen afwijkende spaken rechtsachter en minder druk in voorband.
Maar waarom ook niet de velg en band optimaliseren voor de verschillende gewichten die er op drukken, de aandrijfkrachten, de wegligging, de verschillen in slijtage etc.?
Discussies ver achter de komma op dit forum, maken mij nog meer benieuwd waarom bovenstaande aanpassing nergens gesteld/beantwoord wordt. Wat zie ik over het hoofd?
uitzondering,: http://cdn.speld.nl/wp-content/uploads/ ... erwiel.jpg
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)