Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga signature 29 - Forum Wereldfietser

Koga signature 29

Hallo,

Ik ben bezig met het samenstellen van een koga signature. Hierbij viel het mij op dat je een volledige groep van shimano moet kiezen en niet het ene onderdeel LX en het andere XT kan kiezen. Is dit altijd zo geweest?
Nu zou ik voor LX kiezen omdat ik op het forum al veel gelezen heb over problemen met met XT naven. Als ik LX kies in de software, is dat dan LX of SLX zoals op de wordtraveller 29? Bestaat de mogelijkheid om SLX te krijgen op een koga signature?

Alvast bedankt!
brokmaker schreef:Is dit altijd zo geweest?!
Ja, voorzover ik weet is de signature website altijd zo geweest dat je een hele groep moest selecteren.
brokmaker schreef:Als ik LX kies in de software, is dat dan LX of SLX zoals op de wordtraveller 29?
SLX is een aparte lijn en is dus niet LX. SLX mikt meer op mountain bikes, LX meer op touring. Wat concreet de verschillen zijn weet ik niet, de reden dat mensen hier voor LX kiezen is dat de assen bij XT van aluminium en niet van staal gemaakt zijn en dat dit veel minder duurzaam is. In de techdocs van shimano vind ik niet zo snel of slx ook een stalen as heeft.
brokmaker schreef:Bestaat de mogelijkheid om SLX te krijgen op een koga signature?!
Als het niet in de webmodule beschikbaar is, dan niet. Voorzover ik kan vinden positioneert Shimano beide groepen op hetzelfde niveau, SLX zal er wat spacier uitzien omdat mtb'ers daarop kicken. Verder geeft Shimano aan dat de veer van de SLX iets strakker is waardoor LX makkelijker schakelt en SLX iets minder vuil gevoelig is. Beide hebben geen "clutch" of koppeling, wat het nieuwe snufje is :-).
Helaas koop je dan dus ook de LX cranks met kwetsbaar buitenboord lager.
Wim
Wat zouden jullie dan aanbevelen, LX of XT?
Ik vind het wel raar dat de standaard worldtraveller 29 wel combinaties van groepen heeft en dat je dit niet kan kiezen in de signature...
XT is om de redenen die gegeven zijn (brakke naven) slechter dan LX. Zowel LX als XT cranks hebben die rotte buitenboord lagers. De beste betaalbare oplossing is dus LX naven en traditionele cranks met vierkante as zoals de Sugino XD. Dat is niet speciaal duur, maar helaas vindt de inkoopafdeling van Koga dat te lastig. En ze zullen wel korting krijgen als ze duizend complete groepen tegelijk kopen of zo.
Een ander punt om op te letten is dat Koga dit wel een 29-er noemt maar dat er blijkbaar niet breder dan 47 mm banden op past. Dat is een heel vervelende beperking want de keus in 47 mm banden is niet groot.
Wim
Ik zou me niet zoveel aantrekken van wat de Koga-site toelaat aan combinaties en de fiets kopen bij een rijwielzaak die bereidt is de (niet goedkope) fiets aan jouw wensen aan te passen.
Wim schreef:XT is om de redenen die gegeven zijn (brakke naven) slechter dan LX. Zowel LX als XT cranks hebben die rotte buitenboord lagers. De beste betaalbare oplossing is dus LX naven en traditionele cranks met vierkante as zoals de Sugino XD. Dat is niet speciaal duur, maar helaas vindt de inkoopafdeling van Koga dat te lastig. En ze zullen wel korting krijgen als ze duizend complete groepen tegelijk kopen of zo.
Een ander punt om op te letten is dat Koga dit wel een 29-er noemt maar dat er blijkbaar niet breder dan 47 mm banden op past. Dat is een heel vervelende beperking want de keus in 47 mm banden is niet groot.
Wim
Dus de nieuwe Schwalbe Almotion zullen hier niet op passen, of heb ik het mis?
De 'standaard' Koga WT29 is met SLX uitgerust. Dat is budgettair wellicht een betere keuze.

Afbeelding
Eric Schuijt schreef:De 'standaard' Koga WT29 is met SLX uitgerust. Dat is budgettair wellicht een betere keuze.

Afbeelding
Alleen jammer dat je geen gewoon zwart frame kan krijgen... En die heeft toch die slechte xt naven...?
Bij zoveel van dergelijke overwegingen is wellicht een andere fiets dan een Koga, beter voor je geschikt? Bijvoorbeeld een Santos Travelmaster, een Snel, een Avaghon, een Vittorio, een Blacksmith (oke, die is waarschijnlijk overdreven), een M-Gineering, een Thorn, etc.
Of een Jan Jansen Yak: € 500 goedkoper en 2 kg lichter. De fabriek is zo klein dat individuele aanpassingen nog mogelijk zijn.

http://www.janjanssen.nl/configurator.php
Blijkbaar wil Koga een extra graantje meepikken.
De standaard WT 29 werd afgelopen jaar goed verkocht .....en ja hoor....een jaartje later is dit frame ook in het Signature programma van Koga verkrijgbaar.
Prijs van een KS-TR 28 frame is 774 euro.
Prijs was een KS-TR 29 frame is 995 euro.
De kostprijs van dit frame is vast niet zoveel hoger. Het nieuwe frame is dan zogenaamd weer een trend. ( en hup , een prijsverhoging van 29 % )
Vor zulke prijzen koop je zowat een luxe maatframe.
Wim
Wim, een luxe maatframe krijg je nooit zo mooi als een Koga WT29 frame. Kijk maar eens goed en let ook eens op het lakwerk; Wauw, zo mooi en subtiel. En een stekkerloze voorvork voor je SON of Firmtec kan al helemaal niet.

Het Koga Signature WT29 (pinion) frame waar ik nu op rijd is een van de mooiste frames waar ik op heb gereden. Zeg maar vergelijkbaar met 'het ijkpunt' de idworx Easy Rohler. En ook zijn broer de Santos Travel Lite.

Deze 'standaard' frames zitten zo goed in elkaar; ik heb nog nooit een maatbouw frame gezien dat daar aan kan tippen (en ik heb er toch best wel wat bij ons verkocht...)

Hallo Jumbo :lol: : de Signature frames zijn toch niet los te koop? Of heb ik iets gemist gedurende mijn laatste tocht door Zuid-Korea?
Ik weet niet of de frames los te koop zijn. Ik zag de keuze-mogelijkheid voor een KS-TR 29 afgelopen week op de Koga Signature-site.

Eric, ik kijk regelmatig op jouw site , in de hoop een verslag te lezen over de Koga WT 29 met Pinion . Je zult dit verslag vast bewaren voor de Zuid Korea lezingen op 14-1 en 28-1. Ik kan er helaas niet bij zijn.

Het lijkt haast geen toeval dat Koga de frames 29 % duurder heeft gemaakt ( WT29 :wink: ).

Eric , kun je nu al inschatten of er meer klanten kiezen voor de dit nieuwe frame tov de KS-TR 28 ??
Misschien dat ik het nieuwe frame binnenkort een keer kan bewonderen en de verschillen kan zien tov de KS-TR 28.
Ik was nogal verrast , toen ik op jouw site de "gelukkige klanten" zag met een WT29 met Rohloff en riem. Blijkbaar was de fiets al langer te bestellen dan afgelopen week.
Hoi Jumbo; de foto's die je hebt gezien waren van fietsen die ik begin dit jaar al heb verkocht. De klanten vonden de 'standaard' WT29 al zo mooi dat ze besloten om te wachten op de Signature. Dat duurde ongeveer 9 maanden, maar dan waren ze wel de eersten met een WT29 in het zwart met R&R. Ik vond het heel erg leuk dat ze zo enthousiast waren dat ze bereid waren te wachten, want meestal is de levertijd drie tot vier weken.

Ik heb ondertussen inderdaad op een WT29 Pinion gefietst die nog niet te koop is. Maar hij komt er wel aan!
Ik hoop de komende weken tijd te hebben om de filmpjes af te monteren (gelukkig doet Carla het meeste werk). Want in deze periode van het jaar heb ik het ook druk: jaar-inventarisatie, nieuw kassasysteem, nieuwe webshop, winkel opknappen, gastenkamer-voor-klanten-van-buiten-Amsterdam, magazijn bouwen enzovoort.

De WT29 is gewoon een heel erg mooi frame, en daardoor spreekt hij klanten meer aan dan de KS-TR28, welke er meer uitziet als een 'gewoon' frame.
Ik hoop dat Koga ook een aantal verbeterpunten heeft uitgevoerd :
-bij de remkabel naar achteren een bevestiging links tegen voorbouw.
-roestbestendige verstelling achterpadden
-meer ruimte tussen band en spatbord bij 50 mm banden.
-keuze mogelijkheid banden. ( oa schwalbe almotion )
-Son edelux 2
-mogelijkheid aanbieden voor de betere CDC riem

Peter
Jouw dealer kan dat natuurlijk altijd regelen:-)
Heb een 8 jaar oude mountainbike die volledig xt is afgemonteerd.
Nooit problemen met de as of crank gehad.
Enkel tandbladen, pion en ketting vervangen. Tandblad van aluminium is nogal aan slijtage onderhevig is mijn mening.
Ik denk niet dat veel mensen de ervaring met xt hebben dat het na een maand of 2 al stuk gaat. Waarschijnlijk pas na zeer intensief, ruw gebruik of veeeeeel kilometers. Dus gaat je as eraan zet je er een nieuw sterk wiel in. Dat zal heus niet binnen een jaar zijn. Zoek roloff en je krijgt ook negatieve ervaringen.
Ga je een jaar weg naar onherbergzame gebieden in Azie, China en Tibet is het misschien niet de ideale groep maar dat weten de doorgewinterde avonturiers beter. Ga je twee keer 3 weken fietsen in Europa is naar mijn mening XT top spul. Ik heb net een nieuwe besteld die volledig xt is afgemonteerd. Zonder enige twijfel fiets ik naar Spanje in mei.
@azucar,
Het gaat juist om het nieuwe XT. De al oudere (8 jaar) versies zijn veel beter dan de XT groep van vandaag de dag.