Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gevraagd: achterwiel voor Giant Expedition - Forum Wereldfietser

Gevraagd: achterwiel voor Giant Expedition

Gevraagd: achterwiel voor Giant Expedition. De huidige begint te scheuren bij de spaaknippels. Suggesties voor een nieuwe -niet al te dure- zijn ook welkom.
Is het een Giant Expedition met 28" wielen en schijfremmen? Ik heb een Giant S-XC2 achterwiel over, in zeer goede staat (3000 km mee gefietst) en voor een schappelijk prijs. Stuur bij belangstelling een PB.
ah, ik had al 't gevoel dat ik wat onvolledig was. 28 inch inderdaad maar velgremmen.
Het valt mij op dat de wielen van de expedition van Giant regelmatig voorkomen op dit forum met problemen.
Ook ik moest mijn achterwiel na 900 km laten vernieuwen eerst gebroken spaken na reparatie spaken te strak gespannen dat de velg scheurde.
heb het verlies genomen en na een jaar overgestapt op Santos travelmaster.
Klaas
Deze fiets is zeker 10x zo oud ;-)
Voor een kapot achterwiel hoef je geen andere fiets te kopen. Machinaal gespaakte wielen zijn nog steeds minder sterk dan goede handgespaakte wielen. Sinds ik handgespaakte wielen gebruik (vroeger Thorn, nu m-gineering) heb ik geen spaakbreuk meer gehad. Wie een goedkoop wiel of een iets minder dure fiets koopt met machinaal gespaakte wielen moet dus in de prijsafweging het risico opnemen dat je na een tijdje toch een met de hand gespaakt wiel moet laten bouwen. Want als er eenmaal een spaak gebroken is is de kans groot dat de rest ook zal volgen.
Eigenlijk geldt dit alleen voor achterwielen. Een voorwiel wordt zoveel minder belast dat het wel heel dol moet worden wil dat sneuvelen.
Wim
Ik denk dat ik maar voor nieuw ga:

http://www.rose.nl/artikel/atb-wielset- ... /aid:14158

Een set is ongeveer net zo duur als 1 los achterwiel, dus daarom direct een set. Is wel aardig dat voor en achter dan ook matcht. Is ook verkrijgbaar met XT/LX/Deore naaf, maar dit lijkt me prettiger aangezien cup-conus naven afstellen niet mijn specialiteit is :roll: Bovendien kost deze losse achternaaf 80 euro(!)
Mijn advies zou zijn een handgespaakt wiel van een echte wielbouwer zoals m-gineering (maar er zijn er meer) met LX naven. Dat geeft op termijn vast de minste sores. Over die Rose wielen hoor je net teveel klachten (de wielbouwer is het belangrijkste onderdeel van het wiel) en de Shimano LX naaf is de degelijkste budget naaf.
Wim
Ik heb meerdere rose wielen. 2 in mijn tourfiets (rose met rohloff en riem) met 35 kg aan bepakking (waarvan 30 kg op het achterwiel) door schotland gefietst zonder enig probleem. Daarnaast heb ik een racefiets van rose, met rose wielen, ook zonder problemen.
Ik ben het ermee eens dat goed gespaakte wielen van belang zijn en dat waarschijnlijk handgespaakte wielen mogelijk beter zouden kunnen zijn. Ik heb hier geen bewijs voor en dus deel ik alleen mijn ervaring! Als wetenschapper houd ik het graag bij feiten. Dus graag zie ik de 'net te veel' klachten in een tabel uitgewerkt.

Rose geeft 10 jaar garantie op spaakbreuk dus ik het zie het probleem niet. Oja, alles kan stuk!
De freejack heeft een alu body, zeker niet mijn eerste keus ivm invreten cassette (hoewel ik er een heb op mijn racefiets). Is trouwens een Miche naaf, kwalitatief wel ok hoewel primair een racenaaf (daarom ook de alu body ivm gewichtsvoordeel) met bijbehorende redelijke maar niet optimale afdichting etc.
Als je voor echt degelijk wilt gaan is LX (niet XT) de keuze (goede afdichting, stevige as, degelijke body). Zelfde prijsrange bij Rose ongeveer (iets goedkoper) als jouw keuze. En cup/conus went snel en is helemaal niet zo heel erg lastig.

En ja, de losse naaf is €80 maar niemand die hem koopt (altijd icm een wiel...), ze hadden hem ook 10x zo duur kunnen maken......of 100x zo duur.......of......