Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Schwalbe op de weg? Niet in een 16 mtr gebied! - Forum Wereldfietser

Welke Schwalbe op de weg? Niet in een 16 mtr gebied!

Hallo allemaal,

Op mijn Koga WorldTraveller 29" (model 2014) worden fabrieksmatig Vredestein banden, type Perfect Trek 47-622, maat 28 x 1.75, gemonteerd. Onlangs is gebleken dat ik deze band bij een beetje natte sneeuw, op asfalt, waarschijnlijk niet kan vertrouwen en overweeg deze te vervangen voor Schwalbe banden Supreme of Marathon. Beide zijn te verkrijgen in de maat 50-622, echter zijn deze 3 mm breder. De Schwalbe Marathon Plus (wel in 47-622) en Marathon Plus Tour zijn beide onplatbaar.
Nu heeft mijn goddelijk lichaam een gewicht van om en nabij 100 kg. Indien ik daar het normale pakgewicht bij ga tellen en maak 85% tochten op verharde bergachtige wegen en het restant waarschijnlijk op van alles wat niet verhard is. Wat is dan jullie advies, ervaren wereldfietsers, welke band te nemen?

Bij voorbaat hartelijk dank,

hartelijke groet,
Frits

Marathon Plus in zowel 47-622 als 50-622
Afbeelding

Marathon Plus Tour uitsluitend in 50-622
Afbeelding
Ventie schreef:welke band te nemen?
Afbeelding
47mm mondial (of oude xr's)
Breder is beter!
sjefke schreef:Breder is beter!
Maar met deze zogenaamde twentyniner van koga niet echt mogelijk
Klinkt als guerilla-marketing.
AB schreef:
sjefke schreef:Breder is beter!
Maar met deze zogenaamde twentyniner van koga niet echt mogelijk
Indien juist, dan maakt dat maar weer eens duidelijk wat voor een holle frase dat zg. "twentyniner" is. Dat, Koga, sorry voor dat santos :oops: , aan dat wazige marketing gedoe meedoet is veelzeggend. Met veel schijn hou je klanten aan de lijn!
Mijn ervaring is dat ik weinig behoefte heb aan meer profiel, zelfs als relatief veel over onverharde wegen rijd. Dus ik zou de marathon plus kiezen.
Omdat kennelijk maar weinigen het fatsoen hebben om te proberen een serieus gefundeerd antwoord te geven het volgende.
Zowel de Plus als de Mondial staan bekend als zeer sterke banden die evenwel het nadeel hebben dat ze bepaald niet soepel lopen; zeg maar gerust stroef.
Als je op expeditie gaat in een ander werelddeel met 85% rotsachtige wegen met doorns of elke dag door een stad en industregebied fietst die vergeven is van de rommel op straat is dat toch een goede keuze. Voor jou lijkt me het overdreven en is een iets lichter uitgevoerde lekbescherming te verkiezen.
Zelf fiets ik al decennia op de oudere uitvoering van de Marathon standaard en die zijn voor mij in Zuid-Limburg met zijn doornige struiken langs de onverharde wegen, rommel in de stad (carnaval...) en troep langs de Belgische gewestwegen altijd een goed compromis geweest.
De huidige marathon met de groene antileklaag zou wat stroever lopen, jammer. Waarschijnlijk is een band als de dureme het best voor je, maar daar heb ik geen ervaring mee (Frank van Rijn wel) en de zijn vrij duur.
Zo breed mogelijk voor je fiets lijkt me wel een goed idee ivm de belastbaarheid.
Leon
Ik verbaas me een beetje dat koga op zo'n fiets een band monteerd waarop een beetje sneeuw ellende geeft. Aan de andere kant zoveel wereldfietsers rijden er niet met temperaturen rond 0. Ik rij zelf al jaren blij rond met conti travelcontacts (veel woonwerk in nl en soms de piste van marrokko). Er is hier genoeg geschreven over over banden.

De 1 zweert bij een soepele band en de ander wil nooit lek.

@sjekfe het gaat over een koga..
Ventie en Leon, de Dureme is door Schwalbe uit het assortiment gehaald.
Behoudens de Marathon Plus zijn alleen de Mondial en de Marathon GreenQuard er in de uitvoering 47-622.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor de Urban Road of de Tour Plus versie, beiden met een lekbeschermingslevel van 5. Dat geldt ook voor de Marathon Mondial en de GreenQuard banden.
Mondial fietst wat zwaarder dan de GreenQuard.
Met de Urban series heb ik geen ervaring mee.
De GreenQuard zou meer in jouw lijn liggen denk ik.
Frits
Het probleem is dat er weinig brede 28 inch banden zijn. Er zijn wat 50 mm modellen zoals de Big Apple en de nieuwe Almotion, maar blijkbaar past dat niet in je frame (wat niet slim is van de frame ontwerper). Weet je zeker dat het niet gaat passen? De meeste banden zijn in werkelijkheid een aantal mm's smaller dan op papier. De keus in 47 mm is helemaal klein, met vrijwel alleen hopeloze pantserbanden. Van Schwalbe is de Marathon Greenguard nog het minst erg, maar ik vond het toch een heel lompe band. Wel is er in 47-622 de Conti Topcontact II: http://www.conti-online.com/www/fahrrad ... II_de.html Ik denk dat dat mijn keus zou zijn (al had ik althans liever iets lichters en snellers). De enige echte winterband is natuurlijk de Topcontact Winter II, maar die is er niet zo breed (wel in 26 inch).
Wim
Wim schreef: De enige echte winterband is natuurlijk de Topcontact Winter II
Wim, heb je wel eens de Nokian/Suomi winter Rollspeed geprobeerd? Een populaire winterband (zonder spikes) in Scandinavie. De Conti's Topcontact worden hier vaak smalend herfstbanden genoemd.
Zelf rij ik alleen maar met spikes dus heb er geen ervaring mee.
Nee die heb ik nooit geprobeerd. Zo'n grof profiel lijkt me meer iets voor Finse condities, maar overkill voor Nederland (die Conti winterband is inderdaad een band voor de Finse herst). Die paar dagen per jaar dat zoiets hier misschen nut heeft blijf ik lekker binnen. Maar hij is er inderdaad in 47-622, en je zou hem als voorband kunnen monteren. Dat is voor de grip het belangrijkste, en de hogere rolweerstand doet er voor minder toe dan achter.
Wim