Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke band voor meerdaagse (2-3d) off roadtochtjes? - Forum Wereldfietser

Welke band voor meerdaagse (2-3d) off roadtochtjes?

Nu heb ik in de opruiming bij Marten een mooi achterdragertje op de kop getikt voor op de MTB voor meerdaagse tochtjes off-road.

Vraag is, heb ik echt wel dikke noppen nodig in het Hollandse/Belgische bossen?

Daarnaast zijn Ardennen en Eiffel een ander verhaal met een meer rotsige ondergrond?

Welke band gebruiken jullie off-road met lichtgewicht bepakking?
Op de Brabantse zandgronden wil je een zo breed mogelijk band met wat noppen die je niet zo hard oppompt. Met een smalle harde gladde band zak je dan hopeloos weg, dat effect ken je vast wel.
Zodra je ten zuiden van de zand bent is het verhaal anders. Als de bodem droog is maakt het allemaal niet zo uit; ik fiets met dezelfde 37mm-banden door de bossen als waarmee ik op asfaltvakantie ga en door de stad fiets. Breder fietst op onverhard altijd lekkerder, als je op asfalt tempo wilt maken is niet al te breed weer beter.
Als de klei, löss of leem nat is word het anders. Dan heb je een noppenachtig profiel nodig. Voorop om op koers te blijven, achter om grip te houden. Breed is dan ook weer fijn.
Leon
Ik gebruik meestal Specialized Fast Trak banden, die zijn behoorlijk allround en snel. Veel mtb-ers in Nederland zweren bij de combinatie Schwalbe NN-RR.
Roald schreef:Vraag is, heb ik echt wel dikke noppen nodig in het Hollandse/Belgische bossen?
Beetje afhankelijk van de omgeving en de tijd van het jaar, maar zeker geen dikke noppen. (Maar wat versta jij onder dikke noppen?) Een meerdaagse biketocht kan je prima doen met achter een fijn profiel, Conti Raceking oid, en voor een iets grover profiel Conti X-king. Maar zulke tochten op zanderige ondergrond kan je ook prima op een Big Apple achter rijden. (Ik noem hier Conti, maar uiteraard hebben Maxxis, Schwalbe en de rest ook prima alternatieven.)
Roald schreef:Daarnaast zijn Ardennen en Eiffel een ander verhaal met een meer rotsige ondergrond?
Ja. Op rotsige ondergrond, zeker als het wat vochtig is wil je een noppenband die zich goed kan vormen aan de ondergrond. Ook kan je beter voor een wat stevigere compound gaan, voor een betere lekbescherming.

Globaal kies ik een zo breed mogelijkband met lage druk, veel grip en relatief lage rolweerstand off road. Modderconditites kan een brede band wat nadelig zijn, omdat je wat kan gaan zweven over de modder i.p.v. dat de band door de modder op de harde ondergrond rolt.
Oke, bedankt voor de reacties.