door
rhuizen » za 11 jan, 2014 10:36
Hoi,
Door de jaren heen heb ik me bezig gehouden met zeilen (bekend met
http://www.grib.us) en fietsen. Er zijn bij mij heel wat weetjes, hoe te reageren bij het weerbeeld.
De basis bronnen zoals de lokale krant of tv zijn het beste.
Voor mijn fiets en zeil ervaringen het ik een horloge met barometer. Op het moment dat deze binnen een uur 4 punten zakt, kan er een weersverandering zijn. vaak uit dat zich in regen of slecht weer. Dit sluit aan bij het verhaal over bergen met gidsen.
Het weerbeeld in de bergen is tijdens het zeilen (Griekenland) anders, daar heb je namelijk te maken met val wind wat over de toppen van de bergen komt. Hierdoor komt vaak het weersvoorspelling niet overeen. Toen en nu gebruik ik de app windfinder, deze kwam bij mijn fietstocht vrij vaak overeen. Alleen in Griekenland (zeilen) konden we er soms geen touw aan vast knopen. Bij het zeilen maken veel schepen gebruik van de marifoon voor het lokale weerbericht. Wat ook in het Engels wordt uitgezonden.
Weerkaartjes kunnen lezen is een leuke bijkomstigheid als je een beetje weet hebt van de modellen. Bijvoorbeeld het weer in Nederland, de wind raast vaak over het land vanuit het zuidwesten. Wat ontstaat door een lagedrukgebied bij Engeland. Zelf heb ik geen cursus daar in gedaan.
Het beste is om 's morgens je tent open te ritsen en even naar buiten te kijken. Komt er een donkere wolk aan dan wil jij je tent niet nat inpakken en ben je snel weg.
Wat ik ook wel eens gehad heb: Me tentje stond (was alleen op fietsvakantie zomer 2013) en zat even te relaxen in de zon. In de verte kwam er een donkere wolk aan zetten. Iedereen om me heen was nog aan het genieten van de zon. Ze vonden het vreemd dat ik al me spullen op een droge plek aan het leggen was. Het was zover de eerste dikke druppel viel niemand was geen kwaad bewust. Een stortbui volgde.
Mijn grootste tip is kijk naar buiten.
Gr
Raoul