Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meteo, weer of geen weer? - Forum Wereldfietser

Meteo, weer of geen weer?

Wind speelt ons als fietsers een belangrijke rol.
Voor de interpretatie bij voor weersvoorspellingen hiervan wordt bij het zeilen vaak ook zogenoemde gribfiles gebruikt.

Ik heb zelf geen smartphone maar ik kan me voor stellen dat daar inmiddels handige apps voor zijn.

Een andere mogelijkheid om zelf wat meer verstand van het weer op te doen is mogelijk deze cursus: http://www.weercursus.nl/basiscursus.html
Zolang ik geen zeil op mijn fiets heb waarbij ik urenlang in dezelfde richting wil drijven mag dit gewoon naar commercieel nieuws. Websites met regionale weerinformatie lijken me heel wat handiger dan een tweedaagse cursus voor zeezeilers :roll:
Roald schreef:Een andere mogelijkheid om zelf wat meer verstand van het weer op te doen is mogelijk deze cursus: http://www.weercursus.nl/basiscursus.html
Dat zal voor in Nederland best een goede cursus zijn. Op dit forum echter is de wereld het speelveld en veel Nederlandse weerwijsheden (en dan bedoel ik wijsheden die kloppen) zijn in verre buitenlanden vaak anders omdat andere landen in andere klimaatzones liggen, de wind uit andere richtingen komt en daar andere betekenissen bijhoren en het reliëf (de bergen) er anders is.
Daarom wordt er aan bergwandelaars in hooggebergtes ook altijd aangeraden een lokale gids te nemen, want een dag die er zo leuk uitziet kan in sommige landen in korte tijd heel anders worden zoder dat er volgens de Nederlandse weerwijsheden een aankondiging van was.
Leon
Weerpatronen kunnen herkennen. Een weerkaart kunnen lezen. Ik heb het altijd nuttig gevonden. Juist in landen waar het weerbericht bestaat een zonnetje, wolkje en regenbuitje, meestal gebaseerd op het weer in een grote plaats waar je net niet door heen komt.

Het is erg handig om het verschil te weten tussen een warmte en koude front. Nog beter is het verschil te herkennen tussen een warmteonweer en een frontonweer.

Of een cursus bedoelt voor zeilers de beste bron is voor extra kennis weet ik niet, een cursus die meer gericht op de bergen lijkt me beter. We fietsen nu eenmaal meer in de bergen dan op zee ;-)

Sjirk
Zie het als een voorzetje, wie iets beters weet, kan het toevoegen.

Net even op de site van de nkbv gekeken, weerkunde zit wel in het selectie menu maar geen concreet aanbod bij de workshops.
Met google kun je al een aardig eind komen:
https://www.google.nl/search?q=weerkenn ... ywPew4KQBQ

Voor wat betreft de NKBV-workshops: vroeger had mijn regio (Oost-Brabant)een cursus bergwandelen: vijf avonden waarvan er een werd besteed aan het weer in de bergen (naast onder meer kompasgebruik, EHBO, kleding). Dat was best aardig, maar ik weet niet of dat nog steeds gebeurt.

Misschien zouden we eens een Wereldfietserweekeind met een dergelijke thematiek kunnen opzetten?
Hoi,

Door de jaren heen heb ik me bezig gehouden met zeilen (bekend met http://www.grib.us) en fietsen. Er zijn bij mij heel wat weetjes, hoe te reageren bij het weerbeeld.

De basis bronnen zoals de lokale krant of tv zijn het beste.

Voor mijn fiets en zeil ervaringen het ik een horloge met barometer. Op het moment dat deze binnen een uur 4 punten zakt, kan er een weersverandering zijn. vaak uit dat zich in regen of slecht weer. Dit sluit aan bij het verhaal over bergen met gidsen.

Het weerbeeld in de bergen is tijdens het zeilen (Griekenland) anders, daar heb je namelijk te maken met val wind wat over de toppen van de bergen komt. Hierdoor komt vaak het weersvoorspelling niet overeen. Toen en nu gebruik ik de app windfinder, deze kwam bij mijn fietstocht vrij vaak overeen. Alleen in Griekenland (zeilen) konden we er soms geen touw aan vast knopen. Bij het zeilen maken veel schepen gebruik van de marifoon voor het lokale weerbericht. Wat ook in het Engels wordt uitgezonden.

Weerkaartjes kunnen lezen is een leuke bijkomstigheid als je een beetje weet hebt van de modellen. Bijvoorbeeld het weer in Nederland, de wind raast vaak over het land vanuit het zuidwesten. Wat ontstaat door een lagedrukgebied bij Engeland. Zelf heb ik geen cursus daar in gedaan.

Het beste is om 's morgens je tent open te ritsen en even naar buiten te kijken. Komt er een donkere wolk aan dan wil jij je tent niet nat inpakken en ben je snel weg.

Wat ik ook wel eens gehad heb: Me tentje stond (was alleen op fietsvakantie zomer 2013) en zat even te relaxen in de zon. In de verte kwam er een donkere wolk aan zetten. Iedereen om me heen was nog aan het genieten van de zon. Ze vonden het vreemd dat ik al me spullen op een droge plek aan het leggen was. Het was zover de eerste dikke druppel viel niemand was geen kwaad bewust. Een stortbui volgde.

Mijn grootste tip is kijk naar buiten.

Gr
Raoul
rhuizen schreef:Mijn grootste tip is kijk naar buiten.
8)

Tip 2: stel vast in welke richting de wolken bewegen en kijk naar de horizon in die richting voor een indicatie van wat komen gaat.

Leon
Dit is dan toch wel weer een toffe,

Je kunt draaien en inzoomen ook op landgebieden, locatie klikken. klik je links onder kun je nog een wat extras vinden. (kijk ook onder "about")

Earth Wind map: http://earth.nullschool.net/#current/wi ... ,38.44,277