Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga randonneur of worldtraveller 29 - Forum Wereldfietser

koga randonneur of worldtraveller 29

Hallo,

Even een kleine schets hoe ik ben en wat ik wil.

Na een paar jaar met verschillende koersfietsen gereden te hebben, geef ik op en ga voor een steviger alternatief.
Kader breuk + gebroken naven en spaken, in Vlaanderen hebben we dan ook erbarmelijke wegen en fietspaden.
Vervolgens besloten om een toer/trekfiets te kopen (heb nog een crossfiets).

Welk van beide randonneur of worldtraveller 29 is het stijfst?
Waarom Koga, lokaal verkrijgbaar.

Ik ben van de stevige soort (sportief) +- 110 kg.
1m84 met een binnenbeenlengte van 92cm.

51 cm bij de worldtraveller 29?
60 cm bij de Randonneur?

Alle advies is meer dan welkom.
De randonneur is staal en eerder soepel, de globetraveller is alu en eerder stijf. Spaak en naaf breuken lijken me te wijten ofwel aan dingen die niet ontworpen zijn voor wat ze gebruikt worden of een weinig soepele rijstijl.

Gezien je graag alles stevig hebt zou ik Koga links laten liggen. (niet dat ze niet stevig zijn, maar de koga fietsen zijn geen echte pakfietsen en dat is net wat je wil) Voor hetzelfde geld kan je een avaghon S28 kopen, de gekruiste achtervork maakt het geheel stijver en zou weleens het effect kunnen geven dat je zoekt. Opbouw van de fiets kan je net als bij Koga zelf bijsturen.

Koop je een fiets waarvan de wielen mogelijk niet ideaal gespaakt zijn, laat je wil dan even naspannen bij een wielbouwer met ervaring anders rij je het zo weer stuk. Wil je ook qua wielen stevigheid boven alles, overweeg dan een 48 spaaks wiel (bv. van Vittorio)
Heb een soepele rijstijl :wink: , hoogteverschillen in betonplaten van fietspaden van +- 8 cm zijn in West Vlaanderen niet speciaal we zwijgen dan nog over de putten ben dan ook van sport motorfiets overgestapt op reis enduro.

Van Avaghon weet ik geen dealers zijn in de regio.
Avaghon zit in Rotterdam, ze hebben geen dealers. Als je een goede fietsenmaker hebt dan kan die natuurlijk het onderhoud doen.

In Gistel zit nog een framebouwer: De Jonckheere te vinden via http://www.frame-works.eu/geometry.html. Op hun site staat dat ze enkel aan dealers leveren, maar voor een tandem frame heb ik ooit een offerte van hen gekregen (en dat was niet eens zo duur) dus je kan altijd eens proberen.

In Gent zit Vlerick die ook mooie fietsen maken die wat zouden moeten aan kunnen.

VSF fahrradmanufactur biedt ook goede kwaliteit tegen een fractie van de prijs van Koga (bon, niet echt een fractie, maar toch significant goedkoper) en zal ongetwijfeld een dealer in W-Vl hebben. (hmm, enkel in Gent of in Lille, geen idee of dat in de buurt is)

Met de koga frames is op zich niets mis, net als met de rest van hun fietsen, maar hier op het forum leeft de indruk dat ze nogal hoog geprijsd zijn voor wat je krijgt.
Stel dat ik zou voor een Koga zou gaan (dealer op 10 km van de deur) welke heeft dan de voorkeur en is de maat zoals ik voorstel correct?

Vsf fahrrad is een mooi voorstel maar dichtste dealer op +- 65 km (niet echt lokaal), niet dat dit te ver is maar ik gun het iemand uit de streek.

Jonckheere moet ik nog bekijken.

Giant stond ook in m'n lijst maar kan ik lokaal ook niet meer verkrijgen om dat de lokale dealer er mee stopt omwille van de garantie problemen.

Alvast dank om te helpen bij de zoektocht :)
netje schreef:Na een paar jaar met verschillende koersfietsen gereden te hebben, geef ik op en ga voor een steviger alternatief.
Kader breuk + gebroken naven en spaken, in Vlaanderen hebben we dan ook erbarmelijke wegen en fietspaden.
Vervolgens besloten om een toer/trekfiets te kopen (heb nog een crossfiets).
Welk van beide randonneur of worldtraveller 29 is het stijfst?
Waarom Koga, lokaal verkrijgbaar.
Als je niet met 20 kg vakantiebagage gaat fietsen is een stijve fiets die voor veel bagage gemaakt is een nadeel.
100 kilo is ook niet héél veel als je geen bagege meeneemt, al heb je wel een stevig achterwiel nodig op die wegdekken bij jou in de buurt.
Zorg dus dat het achterwiel van die koga goed gebouwd is en de spaken goed strak staan en strak blijven staan. Of die fietsenmaker dat kan? Geen idee. Als het mis gaat met dat wiel koop je bij Avaghon gewoon een ander wiel dat zeker niet stuk gaat, dat frustreert een stuk minder dan een heel fietseizoen gebrokoen spaken en ruzie met je fietsenmaker. (dat hebben we hier maar al veel te vaak gehoord)
Leon
De wordtraveller 29 met Schwalbe Big Apples zal het meest beantwoorden aan je vraag als we bij Koga blijven.
- kader is stijver dan de randonneur
- Banden kunnen goed dik, hoe dikker de band hoe beter de schokdemping, hoe minder kans op schade bij grote klappen
(- dikke banden zijn niet trager, tenzij je veel boven de 30 per uur rijd).
Is de maat 51 dan correct gezien mijn gestalte?
Belangrijk aan een frame is de afstand zadel stuur, zeker bij sloping frames is dit belangrijker dan de hoogte van het frame. Vermits je een andere houding zal hebben dan op de racefiets, zou ik je aanraden eerst een houding te zoeken die je ligt.

Het zadel staat min of meer vast, dus wat je wil weten hoeveel afstand je comfortabel vindt tot aan het stuur. Veel mensen hier op het forum zitten graag rechtop en kiezen dus een relatief klein frame, ik lig graag naar voor en heb dus liever een langer frame. Voor 1.84 meter zou ik een bovenbuis lengte van 55 à 60 cm gokken. Dan zit je dus inderdaad bij die 51, maar een testrit zegt veel meer.

(als ik het goed zie op de koga site, dan is het globetraveller frame ook nog steeds beschikbaar maar enkel via de Signature. Dat is geen sloping frame wat ik persoonlijk handiger vind omdat je die beter kan tegenhouden met je benen als je stilstaat.)
EnriceV: Een Koga is niet stevig?
Waarom denk je dat ze levenslange garantie geven op het frame?? :lol:

Ik heb net een maand gefietst in zuid-Korea op een WT29 met Pinion. Geen problemen met de stevigheid gehad hoor. Andere fietsers die ik tegenkwam hadden met hun minder stijve fiets wat meer problemen met de afdalingen. :lol:
Eric Schuijt schreef:EnriceV: Een Koga is niet stevig?
Waarom denk je dat ze levenslange garantie geven op het frame?? :lol:

Ik heb net een maand gefietst in zuid-Korea op een WT29 met Pinion. Geen problemen met de stevigheid gehad hoor. Andere fietsers die ik tegenkwam hadden met hun minder stijve fiets wat meer problemen met de afdalingen. :lol:
Dan de belangrijkste (off-topic) vraag natuurlijk, hoe beviel de Pinion? Verslag volgt op de vakantiefietser.nl zeker :P
Ik heb 13 maanden gefietst (alaska-colombia) op een koga globetraveller (de 28er) (met rohloff). Begon met 30 kilo bagage en 135 lichaamsgewicht en eindigde met 20 kilo bagage en 85 kilo lichaam. Onderweg geen spaak gebroken of enig ander probleem op een paar lekke banden na. Geweldig sterke fiets!
Eric Schuijt schreef:EnriceV: Een Koga is niet stevig?
Waarom denk je dat ze levenslange garantie geven op het frame?? :lol:

Ik heb net een maand gefietst in zuid-Korea op een WT29 met Pinion. Geen problemen met de stevigheid gehad hoor. Andere fietsers die ik tegenkwam hadden met hun minder stijve fiets wat meer problemen met de afdalingen. :lol:
Ze verkopen een fiets en niet alleen een frame. De Koga frames bevatten geen specifieke keuzes waardoor ze steviger zijn dan andere goede frames. De korte balhoofdbuis van de WT29 bijvoorbeeld belast het balhoofdstel zwaarder dan een klassiekere lange balhoofdbuis. Dus klassificeer ik Koga frames onder goed-normaal en niet onder goed-bombproof.
Als ik mij even de vrijheid mag veroorloven om wat vergelijkingen te maken met de auto wereld, dan noem ik Koga's eerder Mercedessen en niet (oude) Volvo's.
Wat vinden jullie van de Gaastra 4.11?
Alfine 11 speed goed (of goed genoeg, rohloff versie vind ik te duur :oops: )?

In testen zie ik staan dat de zitpositie redelijk rechtop is maar dat kan toch eventueel verandert worden adhv de stuurpen te wijzigen.

Is ook redelijk lokaal leverbaar.
Het vliegt nu wel een beetje alle kanten op. Dan kun je ook naar een Santos Travelmaster 2.9 gaan kijken.
Waarom zou je stijfst willen hebben? Stevig kan ik inkomen, maar stijf? Erg stijf rijdt oncomfortabel, en is niet vanzelfssprekend sneller.
Willem
Rob Haanstra schreef:Ik heb 13 maanden gefietst (alaska-colombia) op een koga globetraveller (de 28er) (met rohloff). Begon met 30 kilo bagage en 135 lichaamsgewicht en eindigde met 20 kilo bagage en 85 kilo lichaam. Onderweg geen spaak gebroken of enig ander probleem op een paar lekke banden na. Geweldig sterke fiets!
wow, daar zit een vast een mooi verhaal achter, wat een transformatie zul je doorgemaakt hebben, 50kg afvallen, super!!.
Travelmaster, ik voeg een 3de fiets toe aan het lijstje (vliegt alle kanten op) een merk dat ik over het hoofd gezien had en ook lokaal leverbaar.

Santos is 45 min rijden en doet dus niet mee.

Dit terzijde wat is het algemeen gedachte goed ivm Alfine naaf?
Heb je genoeg aan de 11 versnellingen, betrouwbaar, ...?
Graag jullie ervaringen en advies.
Alfine 11 speed heeft nog geen goede reputatie qua betrouwbaarheid. Verder is het bereik te weinig voor een vakantiefiets met bagage, en nodeloos veel voor op het vlakke land. Dus mijn advies zou zijn een scherp geprijsde Rohloff fiets te kiezen (Avaghon Series, VFW) of een goede fiets met derailleur. Als je op reis bent is een goede fiets overigens belangrijker dan een fietsenmaker dicht bij huis.
Wim
Ok, laat ik het wat anders formulere dat: het komt op mij over dat het alle kanten op vliegt. Het begint met één merk, dan komt VSF erbij, dan Jonckheere en vervolgens Gaastra.

Toch?

Ter overweging dan: wat vind je belangrijker, een fiets die elke dag lekker fietst, of een fiets waarbij je de dealer in de buurt een goede dag gunt. Zo vaak kom je als het goed is niet bij een dealer. Waarmee ik niet wil zeggen dat een dealer die op een behapbare afstand zit niet belangrijk is.