Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips ivm fietsroutes van AWOL in noord Thailand - Forum Wereldfietser

tips ivm fietsroutes van AWOL in noord Thailand

Hallo iedereen,

In november gaan we een fietsreis maken in het noorden van Thailand.
We denken van te boeken bij de org. AWOL. Wat betreft de route hebben we een tijdje getwijfeld tussen ofwel :
1. Thailand noord
http://www.awol.nl/route_internet/noord ... ailand.htm
2. Thailand oost-noord
http://www.awol.nl/route_internet/thai_ ... _noord.htm
3. Thailand + Laos
http://www.awol.nl/route_internet/noord ... d_laos.htm

Hoogstwaarschijnlijk kiezen we de route van oost naar noord Thailand. Deze lijkt me het leukste om te fietsen, vermits deze voornamelijk over rustige wegen gaat, en vermoedelijk dieper doordringt in het platteland van Thailand.

Laos was eerst een ook optie, maar dit gaan we houden voor een volgende keer.

Wie heeft er ervaringen met deze routes van AWOL, met in het bijzonder de route oost noord ?
Wat waren de ervaringen met AWOL zelf ?

Als er nog iemand tips of suggesties heeft, dan hoor ik het natuurlijk graag !

Groeten,

Koen

Beste Koen,

Zie het nieuwste nummer van het blad Azie Magazine, nr 104, februari/maart 2005!

zou dit te koop zijn in België ?

Groeten,

koen

Azie Magazine is op de Asia Fair in Wemmel (bij Brussel) op 26 en 27 februari a.s. Zie www.belasia.be
Ik ben daar ook voor twee dialezingen fietsen in Azie: deze keer geen Thailand, maar Taiwan en Sri lanka.
Wat betreft de route Thailand van Oost naar Noord: in een van de uithoeken van Thailand kom je door het dorp Ban Ahi. Daar heeft de Belg Eric een leuke homestay aan een romantisch riviertje. Aan de overzijde van het stroompje is Laos!

Hoi Koen,

In januari/februari 2003 hebben wij de route Noord-Thailand/Laos gedaan via AWOL.
Wij hebben goede ervaringen met AWOL; hebben vorig jaar nogmaals Thailand gedaan (dan Phuket- Bangkok).

Tja, de noord-oost route kennen we niet.
Maar Noord Thailand-Laos is ons zeer goed bevallen!

Wat is trouwens de reden om Laos nu te laten schieten?

In ieder geval succes met je keuze.

Astrid

Hoi Koen,

Eten: op zich geen probleem geweest:
ik eet vegetarisch en meestal heb je dan nog minder keus, maar dat viel reuze mee. Luang Prabang vonden wij een heel leuk stadje (ook leuk om buiten de ge-eikte "hoofdstraat) rond te fietsen. Eten was heerlijk (er was een heerlijk indiaas restaurant bijv haha, dus daarvoor zijn we naar Luang Prabang gegaan).
In Vang Vieng (toeristisch, vonden wij niet de moeite waard om lang te blijven hangen) en Vientiane heb je dan ook weer ruime keus (tegen onze voornemens in, hebben we in Vang Vieng pizza gegeten). Maar wees gerust, onderweg in de kleinere plaatsjes ook noodles.

Qua talen konden we prima uit de voeten. Luang Prabang is toeristisch (dus wordt er ook wel engels gesproken), verder vond ik het leuk om mijn steenkolenfrans uit te testen op deze ex-franse kolonie.
In Vientiane hebben we bij een klooster zeker 2 uur met een novice (jonge monnik) gesproken, die het heerlijk vond om zijn engels te oefenen. Vervolgens nog een flinke tijd mail- contact met hem gehad. Verder onderweg groepen scholieren die ook hun engels enthousiast op ons uittesten.

De bootroute:
voor ons was het ff ongemakkelijk toen we de paspoorten moesten inleveren en niet direct terugkregen (tja, en dat met de wetenschap dat je dat moet voorkomen). Maar goed, na 15 minuten was alles alsnog in orde en hadden we ze keurig terug.

Pak Beng vonden we de enige plaats in Laos die minder geslaagd was: we hadden niet het aanbevolen hotel gereserveerd, dus dat was vol. En kwamen we in een guesthouse, waar we wel wat geknaag hoorden..... Het eten was goed, niet alleen voor de muizen, ook voor ons

verder overnachting prima in Laos. Ergens op de route, boven op een berg, hadden we een tamelijk eenvoudig guesthouse. Maar zeer gastvrije mensen die voor ons water gingen opwarmen om ons te wassen. Was eenvoudig, doch schoon.

Qua tijd:
wij hadden dacht ik voor de gehele route inclusief vliegreis 27 dagen.
Als je niet teveel rustdagen inplant is 21 dagen vermoedelijk haalbaar en anders gooi je onderweg de fietsen in pick-up of op bus.
(hebben wij in Laos gedaan, toen we al het klimmen ff beu waren).
Ook kan je tijd winnen door de snelle boot naar Luang Prabang te nemen ipv 2 dagen, 1 dag (maar schijnt handig te zijn dat je dan kan zwemmen; gaat wel eens wat mis...)

Udon Thani (eindbestemming) is geen interessante plaats om je rustdagen te plannen. Wij zijn daar 3 nachten geweest (hadden planning ruim genomen). Was voor mij wel prettig, want helaas werd ik toen alsnog ziek (iets verkeerd gegeten): maar gelukkig zaten we in een heerlijk hotel met bad, douche, enz.

Andere routes:
Ja van Phuket naar Bangkok. Ook die route was de moeite waard: meer zee en tropisch regenwoud. Noorden/Laos was meer cultuur: volkeren/bhoedisme.
De vraag is natuurlijk wel wat er nu nog van de accomodaties over is (aan het begin van de route, die aan de west-kant loopt), maar neem
aan dat AWOL dat wel weet.

Succes met je keuze nogmaals en mochten er nieuwe vragen opborrelen, dan horen we het wel.

Groet
Rinnert & Astrid