Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fuelfles of goedkope fles? - Forum Wereldfietser

Fuelfles of goedkope fles?

Voor bij mijn benzinebrander heb ik momenteel nog geen brandstoffles. In de brander
gaat vrij veel wat ik nu dus steeds thuis gewoon vul voordat ik korte tripjes maak.
Binnenkort wil ik langer weg en dus een fuelfles nodig.
Je hebt nu van de bekende merken de echte brandstofflessen. Ik heb echter het halve huis nog vol liggen met de goedkope imitatie "Sig" flessen. (je kent ze wel, van die 1 euro alu-flessen)
Wat is nu precies het verschil tussen de echte brandstofflessen en de drinkflessen?
De brandstofflessen zijn vrij duur en als ik gewoon zo'n goedkope fles kan gebruiken zonder veel nadelige gevolgen zou het zonde zijn een brandstoffles te kopen. (die fles blijft er toch niet mooi uitzien onderweg).
Mijn ervaring is dat die goedkopere flessen nogal wat kwetsbaarder zijn dan een echte brandstoffles. Ik had wel eens lekkages aan de onderzijde na een val precies op de overgang van bodem naar zijkant. Als het echt moet zou ik meer vertrouwen op een lege Colemanfuel-fles. Mooi of lelijk lijkt me niet erg, maar veiligheid telt wel.
Als de goedkope fles geen inwendige coating bevat zal dit geen problemen opleveren, echter de bijhorende doppen zijn niet bestand tegen benzine (weekmakers).
Mijn benzine fles voor aan de brander is de kleinste maat, 300 cl.
Voor langere tochten doe ik benzine in Colaflessen van een halve liter.
Die zijn mechanisch ongelofelijk sterk en chemisch is geen probleem.
De dop is perfect wbt afdichting en de verkrijgbaarheid is grandioos.
Amberes schreef:Als de goedkope fles geen inwendige coating bevat zal dit geen problemen opleveren, echter de bijhorende doppen zijn niet bestand tegen benzine (weekmakers).
Dat is inderdaad de officiële lezing waarvan ik vermoed dat hij ook klopt.
Ik zou het wel leuk vinden om het eens te proberen. LT als jij zoveel van die flessen hebt, probeer je het dan voor ons? Benzine erin, platleggen zodat de binnezijde van de dop nat blijft van de benzine, af en toe open en dicht maken en een week later bekijken. (Wel buiten platleggen want als het fout gaat gaat het lekken)
Ik ben benieuwd.
Leon
En in een bakje leggen, anders heb je een bodemveronteiniging in de achtertuin...
Amberes schreef:Als de goedkope fles geen inwendige coating bevat zal dit geen problemen opleveren, echter de bijhorende doppen zijn niet bestand tegen benzine (weekmakers).
Ik heb eens de ervaring met een goedkopere roestvrijstalen fles gehad dat de pakking niet geschikt bleek te zijn. De pakking zoog de benzine als het ware op, werd steeds groter, en werkte zichzelf tussen dop en fles uit.
Sindsdien neem ik geen risico meer, zo duur is een brandstoffles nu ook weer niet.
Leon, iets langer dan een weekje:

Hier staat, of liever ligt, al sinds een klein jaar een goedkope versie van de "Siggfles" gevuld in de garage. Geen lekken te bespeuren, ook bij overdreven schudderij. "Toevallig" ook al enkele keren onzacht de grond verkend. Volgende uitstap gaat deze gewoon weer mee op pad (aan het frame weliswaar). Ok, dit is één test met één fles, maar wel een geslaagde.

Enkel een maatje groter was handig geweest, 1liter brandstof geraakt er niet in...

Tip: beplakt met doodshoofd en een glas met twee strepen door


Edit: mocht het nuttig zijn wil ik ze gerust eens openslijpen om de binnenkant te kunnen bekijken (misschien eerst een tijdje vullen met een ietwat sterker bijtend middel? andere testopstelling?). Wat te denken van dit: een goedkope fles en dopje van het betere merk gecombineerd?
Ik snap niet helemáál wat je wil: wil je de fles ook gebruiken om de brander aan te koppelen? Of alleen om extra benzine te vervoeren? Ik vroeg een keer bij de Perry naar brandstofflessen voor alleen het vervoer, om dat ik vraagtekens had bij de sterkte van de colemanfuelfles. Pakt de verkoper zo'n fles en gooit hem stevig op de grond.

Mijn vraag was beantwoord. Ik had geen andere fles nodig.