door
AB » ma 25 nov, 2013 21:32
Eric Schuijt schreef:Ik raad altijd Sealskinz sokken aan.
Zijn die waterafstotend? Of worden ze aan de buitenkant kletsnat? Met andere woorden, ook met sealskinz krijg je koude voeten, hoe droog ze aan de binnenkant ook zijn.
Bij droge kou gebruik ik dikkere sokken in mijn wielerschoenen, aangevuld met neopreen overschoenen ter isolatie aan de buitenzijde. Je gaat dan nog steeds zweten van binnen, wat ook weer koud kan worden als je ergens een cafe binnengaat en een half uur later weer verder fietst.
Bij natte kou gebruik ik overschoenen van
bike gore, van dat dunne zogenaamd ademde plastic, wat water tegenhoud en dus niet absorbeert. Zo blijft je isolerende laag daarachter droog.
Ik heb vanavond overigens bij 2 graden in dunne sokjes en wielerschoenen gefietst (met lange kniestukken dus nog met een stukje blote huid), dat was eigenlijk net te koud voor een ritje van twee uur. Bij regen was het zeker te koud geweest.
Algemene tip: houdt je drie lichaamsuiteinden warm (hoofd, voeten en handen), evntueel aangevuld met extra isolatie op je bovenlichaam. Krijg je het te warm dan kun je je lichaamstemperatuur (meer dan je soms verwacht) reguleren door handschoenen en/of muts uit te doen. In de winter neem ik altijd een tasje mee met regenkleding, reserve droge thermoshirt en een donsjackje, aangevuld met wollen muts, gewone handschoenen, regendichte mittenhandschoenen en waterdichte overschoenen. Zo houdt je het altijd warm mocht je een hongerklop/inzinking krijgen als je wordt overvallen door een koude bui. Kou vreet energie, neem in de winter dus ook altijd wat geld mee, voor een lekker warme snack tussendoor of een lekker bakje thee.