Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor lekkere warme sokken nodig - Forum Wereldfietser

Advies voor lekkere warme sokken nodig

Tbv route voorbereiding (Paastocht) was ik vanmorgen bezig met een tochtje uit te stippelen. Echter bij thuiskomst had ik koude voeten. Omdat ik koude voeten niet eerder heb ervaren ben ik nu op zoek naar informatie voor goede sokken.
Wie kan mij een goed merk noemen cq. adviseren, waarbij ik mijn voeten, óók bij een buitentemperatuur van ca. 6-7 graden redelijk warm kan houden?

Bij voorbaat hartelijk dank,

hartelijke groet,
Frits
Bij de Lidl waren pas fijne sokken in de aanbieding. Gebruik ze ook voor te werken. Lekker warm.

Weet alleen niet of deze nog steeds in de aanbieding zijn.
Misschien wel belangrijk om te melden waar de sokken in moeten.
Het advies zal waarschijnlijk heel anders zijn voor strakke wielrenschoenen dan voor lossere wandel/ normale schoenen.

Ik zou zelf denk ik kijken naar overschoenen. Dit dekt mooi af terwijl je wel je eigen comfortabele sokken aan kan houden met juiste pasvorm in de schoen.
Ben je zeker dat sokken het probleem zullen oplossen? Alle beetjes kunnen helpen, maar sokken zijn zeker geen wondermiddel bij koude voeten.

- Zitten je schoenen niet te strak (zeker bij de aanschaf van dikkere sokken kan dit een probleem vormen).
- Fiets je met schoenplaatjes? (Andere schoenen, inlegzooltjes, ... kunnen efficiënter zijn.)
- Al gedacht aan overschoenen?
- Als je vroeger bij koude omstandigheden geen koude voeten had, wat is er dan veranderd? (Of fietste je vroeger enkel bij 'warm' weer?)
- Wil je de winter door kunnen fietsen? Want als je bij 6-7 graden al koude voeten hebt, dan zullen dikke sokken niet volstaan bij vriesweer.
- Heb je als eens gezocht op dit forum op koude voeten, fietsen in de winter, ... (Zoekfuncties zijn heel handige instrumenten.)
- http://www.icebike.org/

Renaat
Lennart-Tampico schreef:Het advies zal waarschijnlijk heel anders zijn voor strakke wielrenschoenen
het advies voor de strakke wielrenschoenen waar je in de zomer mee fietst is per definite om die in de winter fijn in de kast te laten. Als je daar dikke sokken in aantrekt knel je waarschijnlijk alles af en krijg je koude voeten.
Leon
Als je warme voeten wil hebben dan kun je het beste drie dingen kopen:
- Winterschoenen.
- Overschoenen
- warme sokken

Waarbij aangetekend dat de eerste twee beter werken dan de sokken. Alleen warme sokken helpt echt niet.
Ik raad altijd Sealskinz sokken aan.
Eric Schuijt schreef:Ik raad altijd Sealskinz sokken aan.
Zijn die waterafstotend? Of worden ze aan de buitenkant kletsnat? Met andere woorden, ook met sealskinz krijg je koude voeten, hoe droog ze aan de binnenkant ook zijn.
Bij droge kou gebruik ik dikkere sokken in mijn wielerschoenen, aangevuld met neopreen overschoenen ter isolatie aan de buitenzijde. Je gaat dan nog steeds zweten van binnen, wat ook weer koud kan worden als je ergens een cafe binnengaat en een half uur later weer verder fietst.

Bij natte kou gebruik ik overschoenen van bike gore, van dat dunne zogenaamd ademde plastic, wat water tegenhoud en dus niet absorbeert. Zo blijft je isolerende laag daarachter droog.

Ik heb vanavond overigens bij 2 graden in dunne sokjes en wielerschoenen gefietst (met lange kniestukken dus nog met een stukje blote huid), dat was eigenlijk net te koud voor een ritje van twee uur. Bij regen was het zeker te koud geweest.

Algemene tip: houdt je drie lichaamsuiteinden warm (hoofd, voeten en handen), evntueel aangevuld met extra isolatie op je bovenlichaam. Krijg je het te warm dan kun je je lichaamstemperatuur (meer dan je soms verwacht) reguleren door handschoenen en/of muts uit te doen. In de winter neem ik altijd een tasje mee met regenkleding, reserve droge thermoshirt en een donsjackje, aangevuld met wollen muts, gewone handschoenen, regendichte mittenhandschoenen en waterdichte overschoenen. Zo houdt je het altijd warm mocht je een hongerklop/inzinking krijgen als je wordt overvallen door een koude bui. Kou vreet energie, neem in de winter dus ook altijd wat geld mee, voor een lekker warme snack tussendoor of een lekker bakje thee.
Eric Schuijt schreef:Ik raad altijd Sealskinz sokken aan.
Kan werken voor sommige mensen. Maar zoals andere al hadden aangegeven zijn enkel sokken vaak geen oplossing. Mensen die neigen naar hard zweten (er zijn mensen die zelf behoorlijk zweten aan hun voeten als ze het niet bepaald warm hebben) die krijgen in zo'n sokken kletsnatte voeten, en dat is de perfecte manier om uiteindelijk ook erg koude voeten te krijgen.

Renaat
hoi,
Ik heb iemand wel eens gehoord over waterdichte sokken. Dat lijkt me ook wel wat. In de winter fiets ik op mijn trekkingfiets sowieso met bergschoenen, dat helpt al een heel stuk, of met een soort sneeuwschoenen van Bever.
Groet, Petra.
Dikke Wollen Falke Walkie sokken http://www.falke.com/nl/heren/sokken-ko ... alkie.html
Met Shimano goretex winter schoenen met eventueel overschoenen en een aluminium laagje onder de binnenzool
Een muts op en handschoenen aan om warmteverlies te voorkomen.
Leon schreef:
Lennart-Tampico schreef:Het advies zal waarschijnlijk heel anders zijn voor strakke wielrenschoenen
het advies voor de strakke wielrenschoenen waar je in de zomer mee fietst is per definite om die in de winter fijn in de kast te laten. Als je daar dikke sokken in aantrekt knel je waarschijnlijk alles af en krijg je koude voeten.
Leon
Ja, daarom :) Dan kunnen er beter overschoenen gebruikt worden.
Petra137 schreef:hoi,
Ik heb iemand wel eens gehoord over waterdichte sokken.
Dat zijn bij voorbeeld die Sealskinz sokken waar Eric al naar verwees.

Renaat
Ook ik gebruik bij koud wees Sealskinz sokken, vooral omdat deze naast waterdicht ook winddicht zijn.
Sorry, ik ben er al uit. Deze vraag heb ik hier te vroeg gesteld. Sorry daarvoor.
Ik heb nl. nieuwe schoenen, Spezialized TrailTraction, en die ventileren blijkbaar beter dan mijn oude. Aangezien het vandaag miezerig regende, een lage temperatuur en het op de Dwingeloose heide flink waaide kon ik koude voeten verwachten omdat deze schoen aan bovenzijde goed ventileert. Het ligt dus niet aan mijn sokken, ik had vandaag gewoon mijn overschoenen moeten gebruiken.

Nogmaals sorry. Ik had even beter moeten nadenken voordat ik de vraag hier stel.

Desalniettemin hartelijk dank voor alle informatie!!

Hartelijke groet,
Frits
Sealskinz! Verreweg de beste oplossing voor natte en koude omstandigheden. Vorig jaar in Zwitserland had ik tijdens sneeuwbuien nog geen koude voeten. Rij met SPD schoenen met veel gaatjes/gaas in de schoen, dus weinig bescherming tegen de wind. De truc van Sealskinz is dat ze winddicht en tot op zekere hoogte ook waterdicht zijn. M'n voeten blijven droog en warm. Als het richting 0 graden gaat dan draag ik er hele dunne thermosokken onder. M'n neopreen overschoenen liggen al 2 jaar in de kast. Het mooiste van Sealskinz sokken is dat ze niet gaan stinken. Ik hang ze aan een touwtje te drogen aan het plafond in de tent, zonder bedwelmd te worden door stank. Ik was deze sokken nooit tijdens fietstochten....
Robbert10 schreef:Sealskinz! Verreweg de beste oplossing voor natte en koude omstandigheden. Vorig jaar in Zwitserland had ik tijdens sneeuwbuien nog geen koude voeten. Rij met SPD schoenen met veel gaatjes/gaas in de schoen, dus weinig bescherming tegen de wind. De truc van Sealskinz is dat ze winddicht en tot op zekere hoogte ook waterdicht zijn. M'n voeten blijven droog en warm. Als het richting 0 graden gaat dan draag ik er hele dunne thermosokken onder. M'n neopreen overschoenen liggen al 2 jaar in de kast. Het mooiste van Sealskinz sokken is dat ze niet gaan stinken. Ik hang ze aan een touwtje te drogen aan het plafond in de tent, zonder bedwelmd te worden door stank. Ik was deze sokken nooit tijdens fietstochten....
Ik heb zelf nog geen goede ervaringen met sealskinz. Heb ooit eens urenlang in de ijskoude herfstregen gefietst met sealskinz handschoenen. Die handschoenen werden kletsnat en dus ijskoud. Een waterwerende niet absorberende laag hoort aan de buitenkant van je laagopbouw te zitten en niet direct op de huid. Althans zo heb ik het een beetje bij bouwfysica geleerd. Bij droog koud weer zijn die sealskinz handschoenen prima, winddicht, hoewel het wel een beetje van binnen zweet. Bij regen gaan de mittens er overheen.

Waar zijn die sealskinz sokken eigenlijk voor bedoeld? Is dat om redelijk gemakkelijk door waterstromen te waden waarna ze weer snel kunnen opdrogen, zonder dat daarbij je huid van je voeten nat wordt en dus voorkomt dat je tijdelijk veel energie verliest? Of zijn sealskinz ook bedoeld om urenlang in de ijsregen te lopen/fietsen?
AB schreef:Waar zijn die sealskinz sokken eigenlijk voor bedoeld? Is dat om redelijk gemakkelijk door waterstromen te waden waarna ze weer snel kunnen opdrogen, zonder dat daarbij je huid van je voeten nat wordt en dus voorkomt dat je tijdelijk veel energie verliest? Of zijn sealskinz ook bedoeld om urenlang in de ijsregen te lopen/fietsen?
Voor wat betreft het eerste is mijn ervaring dat wat aangemerkt is als "totally waterproof" alles behalve dat is als je echt door een waterstroom ermee wilt stappen. Ze zijn met name droog bij langdurig spatwater e.d. zoals regen, smeltende sneeuw, etc.

Overigens naast het feit dat de sokken al niet voldoende waterdicht zijn om door een waterstroom te lopen, zijn sokken veelal ook niet hoog genoeg, zijn je schoenen niet waterdicht, etc. Product als Neos overshoes zijn dan een betere keus.
De reden dat Sealskinz sokken goed werken bij mij is misschien ook dat ik weinig zweet, en er dus weinig vocht vanuit m'n voeten in de sokken komt. Omdat ik weinig zweet hoef ik ook weinig te drinken. Ik krijg tijdens een dag fietsen (100km of meer) bijna nooit m'n bidons leeg (1,75L water). Vaak zit er nog wel een halve liter in. Tijdens koud weer vervang ik 1 bidon door een thermobidon met warme thee. Dat helpt heel goed tegen koude voeten. En ik draag altijd een muts/petje zodat ook m'n voeten warm blijven.
AB schreef:Ik heb zelf nog geen goede ervaringen met sealskinz. Heb ooit eens urenlang in de ijskoude herfstregen gefietst met sealskinz handschoenen. Die handschoenen werden kletsnat en dus ijskoud. Een waterwerende niet absorberende laag hoort aan de buitenkant van je laagopbouw te zitten en niet direct op de huid.
+1