Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe slaapzak - Forum Wereldfietser

Nieuwe slaapzak

Ik heb absoluut geen verstand van slaapzakken maar ik wil nu eens een goede gaan kopen. Wanneer ik de keuzehulp van de slaapzakstore doorloop komt o.a. deze naar voren.

http://www.slaapzakstore.nl/product/275 ... xl-lr.html

Is dit wat voor fietsvakantie's in de omgeving van nederland tussen mei en september?
Lijkt me prima. Hij is wel (erg) lang. Hoewel in eerste instantie 650 gram dons veel lijkt, is dat voor een dergelijke lengte slaapzak misschien niet verkeerd. En het is uiteraard dons, wat op een bepaalde manier wordt verkregen (daar zal iemand anders wel naar gaan verwijzen). De rits zit aan de linkerkant, waardoor 'ie makkelijk te openen is met de rechterhand. (Als je dat met links wilt doen moet je met je linkerhand naar boven je linkerschouder en dan met kracht richting je voeten trekken.)
Mountain Equipment staat volgens mij bekend als een producent van kwalitatief goede producten met een lange levensduur en dit is een (voor die lengte) relatief licht model voor een normale prijs.
Ik ben ook 198 lang. Niet te warm?
Dat is persoonlijk en afhankelijk van omstandigheden. Donzen slaapzakken hebben een temperatuurbereik van circa 30 graden, bij kunststof modellen is dat zo'n 20 graden. Als je de minimumtemperatuur kunt inschatten waarbij deze nog te gebruiken is voor je, kun je zo ongeveer de maximumtemperatuur ook inschatten.
Ik heb ook een donzen slaapzak van die warmteklasse. Als het warm is ligt hij alleen losjes over me. Als in voor of najaar een klein laagje nachtvorst op de tent ligt ben ik blij met de warmte van het dons. Ik denk dat je keuze wel klopt.
Leon
Heb je al aan een quilt gedacht, bijv. van Cumulus (goed en goedkoop)? Heel handig als je een hekel hebt aan de capuchon omdat je bijv. veel draait of geen rugslaper bent.
Isolatiewaarde van een slaapzak zit voor 35% in de isolatie van het matje. Dus wat voor matje heb je/wil je hebben.
Verder is van belang of je een liner/lakenzak wilt gebruiken, of je thermisch ondergoed wilt gaan gebruiken, wat voor kussen je hebt, etc.

Ik vind een mummy slaapzak erg vervelend want veel te benauwend (claustrofobie....) en de capuchon is voor mij onbruikbaar. En ik kan goed tegen kou dus de opgegeven temperaturen zijn voor mij realistisch, iets wat voor veel andere mensen niet zo is.
JaapG schreef:quilt cumulus
Nooit van gehoord, opgezocht: zoiets wordt mijn volgende slaapzak! Ik gebruik de capuchon nl. ook nooit (muts) en merk dat de samengeplette laag dons onder me maar weinig isoleert en dus ballast is. En ik draai en draai.
Afbeelding
Leon
Hallo Sjacka,

Ik vind het lastig te zeggen of dit een goede koop is, daarvoor weet ik onvoldoende van je persoonlijke voorkeuren af. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik een vergelijkbare slaapzak heb, namelijk de Helium 400. In die slaapzak kampeer ik zelfs met - 8 (al heb ik dan wel een muts op en een thermoshirt en thermobroek in de slaapzak).

Omdat je aangeeft met name tussen mei en september te kamperen, kan het zijn dat de slaapzak die jij op het oog hebt warm aanvoelt. Maar dat is dus een persoonlijke voorkeur en dat hangt er vanaf of je een koukleum is. Voor de rest ben ik helemaal happy met mijn donzen slaapzak en hoop er nog veel plezier aan te hebben.

Paul
Als je alleen tussen mei en september kampeert in West-Europa dan lijkt ie me in ieder geval van juni-augustus aan de warme kant. Ik zou voor de Helium 400 gaan, zeker als je er een liner bij gebruikt, wat ook al een paar graden scheelt. Maar ik ben niet bepaald een koukleum.
Mountain Equipment heb ik goede ervaringen mee (geen slaapzak maar tent en kleding). Volgens mij prima kwaliteit en het zegt ook wel wat dat het in het alpinisme een gewaardeerd merk is.

Succes!
Dirk