Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand ervaring met Ergon GP5 BioKurk handvat resp. shifter? - Forum Wereldfietser

Iemand ervaring met Ergon GP5 BioKurk handvat resp. shifter?

Hallo,

Mijn Koga is voorzien van Ergon GP3 en zou deze graag willen vervangen door Ergon GP5 BioKurk.
Is er misschien iemand die al ervaring heeft met deze handvaten?

Bij voorbaat hartelijk dank,

Hartelijke groet,
Frits
Ik raad meestal losse bar-ends aan met Ergon (evt. biokurk) handvatten.

Ik vind namelijk de bovenste greep van de GP5 wat klein voor mijn handen (en ik heb geen kolenschoppen:-) Dus ga even voelen bij de winkel waar je hem koopt.

NB aanvankelijk was het voordeel van de Biokurk uitvoering dat ze minder snel gingen kleven, maar an de huidige 'normale' Ergon handvatten hebben ze de rubbercompound aangepast en komt dat euvel nog maar zeer zelden voor.
En het bio-gedeelte dat is verder marketing hoor.

Oh ja, als de Ergons te breed zijn (ik weet nl. niet of je 1 of 2 draaishifters hebt, of helemaal niets) dan kun je ze altijd wat afzagen met een heel fijn zaagje; daar zie je bijna niets van. Maar je moet het wel in een keer goed doen
Aanvankelijk was ik best tevreden met m'n biokurk grepen. Dat extra steuntje is lekker en het materiaal voelt goed. Na verloop van tijd echter werden ze kleverig, de plak drong uiteindelijk zelfs door de inmiddels aangeschafte handschoenen. Nadat de buitenste laag eenmaal was opgelost bleek dat er alleen kurk zit aan het oppervlak, enkele millimeters daar onder is er slechts kunststof.

Behalve die kleverige bende begonnen ook de niet-kurk delen langzaam af te scheuren van de delen die wel met kurk zijn ingestrooid.
Tijd voor iets nieuws.

Ik ben wel verbaasd en teleurgesteld dat zulke betrekkelijk dure grepen kunnen oplossen door zweet, of zonnebrand, of wat dan ook. Terwijl veel grepen van net iets meer dan 10 euro daar in het geheel geen last (meer) van hebben.

Voor alle duidelijkheid, ik kocht de grepen ruim een jaar geleden. Dat plakkerige gedoe begon na enkele maanden.Wellicht is de samenstelling inmiddels veranderd en kreeg ik oude voorraad. Het is niet te controleren, er staat geen datum op.

Frank
Ik heb ze nu, denk ik, een jaar of drie. Ze slijten behoorlijk maar ik heb (nog) niet de plakervaringen van Frank. Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
In het gebruik vind ik ze wel prettig. Persoonlijk vind ik het wat fijner aanvoelen dan rubber. Ik heb ze uit ideële overwegingen gekocht toen, maar voor dit geld had het wel wat meer slijtvast mogen zijn.
Tja, BIO-kurk... Kurk in natuurlijk altijd bio in de zin dat het gewoon een stuk schors van de kurkeik is. Die bomen worden niet bespoten of anderszins mishandeld voor hun kurkproductie, alleen eens in de twaalf tot vijftien jaar van hun schors ontdaan. Daar kunnen ze goed tegen en de schors groeit gewoon weer aan. Verder zijn vooral de oudere exemplaren (ze worden met gemak een paar eeuwen oud) complete ecosystemen op zich en vormen ze met zijn allen belangrijke biotopen voor allerlei vogels, insecten en zoogdieren in het zuidwesten van Europa. Vooral veel kurk blijven gebruiken dus, want anders worden de bomen gekapt voor brandhout en grootschalige graanteelt...
Ik heb ze gehad. Na drie maanden begonnen ze te scheuren. Dat Bio.... das pure marketing lijkt mij. Ik heb nu weer de rubberen, als ze plakken.... Gewoon even schoonmaken met een lekker soppe van groene zeep, is ook nog goed voor het milieu ook :lol: