Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rusland - Forum Wereldfietser

Rusland

Hallo,

Ik ben Stefan, wil in begin zomer 2015 door Rusland fietsen. Nu had ik gehoord van collega's dat zij precies willen weten waar je bent en waar je overnacht. Kan iemand dat beamen of is het niet zo streng als dat ik denk?

Als dit wel is dan moet ik al komend jaar een strak plan uitzetten voor Rusland. Misschien ook zelfs wel voor letland, Estland en Litouwen.

Ik zie graag een reactie tegemoet,

Groeten,

Stefan
Dat kan ik niet beamen. Als je eenmaal een visum hebt dan ga je lekker fietsen en slapen waar je wilt. In sommige stadjes wil er nog weleens een overijverige dienstklopper per se dat het hotel je registreert. Behalve dat het extra geld en tijd kost is het een mooi voorbeeld van 'red tape'.

Besteed je voorbereidingstijd aan leukere dingen dan het vastpinnen van een rigide dag tot dag route. Je kunt je tijd beter inzetten voor het vinden van rustige route. Russen rijden als maniaken als het asfalt goed is. Voor de Baltische staten hoef je al helemaal niet druk te maken. Dat is gewon EU. Als je nog door Kalingrad wil, moet je wel een multientry visum voor Rusland hebben.

veel plezier met voorbereiden.
Hallo Stefan,

Zoals gezegd, als je eenmaal een visum hebt is het beslist niet noodzakelijk om je telkens ergens te laten controleren. Uit nieuwsgierigheid zul je wel eens door een diender worden gecontroleerd. Echter is dat zelden!!
Met een (geldig) visum kun je op gemak rustig heel Rusland bereizen. Wellicht komen wij elkaar tegen. Oh ja, hoe oostelijker men komt, hoe vriendelijker de Russen zijn.
Prachtig land met ontzettend lieve mensen.

Heel veel succes met de voorbereiding.

Frits
Dat is wel prettig om te weten inderdaad. Ik hou ook niet zo van plannen want het kan altijd tegen zitten of dat je je niet goed voelt. De Baltische staten had ik inderdaad ook minder strengheid van verwacht dan Rusland.

Bedankt voor je reactie! Ik zal me voorbereiding niet aanpassen aan andere vakanties!
Drie jaar geleden heb ik de trein door Rusland gepakt naar China. Daarbij heb je eenzelfde probleem omdat je niet in hotels slaapt. Je hebt een uitnodiging nodig bij een hotel waar je "geboekt" hebt. Maar er zijn genoeg shady bureautjes die dit voor je regelen, je betaalt dan wat geld en ze sturen de papieren naar je op, verder hoef je dan niet daadwerkelijk het hotel te bezoeken. Destijds betaalde ik volgens mij iets van 40 euro voor de goede papieren, plus 40 euro of zo voor het visum. Het Russisch consulaat in Den Haag is echt een stukje Rusland binnen Nederland, compleet met heerlijk aftandse inrichting en nors kijkende mevrouw achter de balie :D

Je moet wel genoeg tijd inbouwen voor de visum-aanvraag, ze zijn best traag. En een online-dienst is ook handig, dat scheelt je toch weer 2 tripjes naar Den Haag.
gijsvs schreef:.......Maar er zijn genoeg shady bureautjes die dit voor je regelen, je betaalt dan wat geld en ze sturen de papieren naar je op, verder hoef je dan niet daadwerkelijk het hotel te bezoeken. ......
Een beetje raar om een visumbureau als 'shady' af te doen. Het zijn gewoon legale organisaties die je kunnen helpen bij visumaanvragen. Ze weten hoe de hazen huppen. Veel bedrijven waarvan de werknemers over de wereld worden overgestuurd maken gebruik van ze. Zeker als je veel visa in een kort tijdbestek moet regelen zijn ze erg handig. Voor mijn laatste ruslandreis heb ik ook via hen het visum geregeld.

Sjirk
SjirkM schreef:
gijsvs schreef:.......Maar er zijn genoeg shady bureautjes die dit voor je regelen, je betaalt dan wat geld en ze sturen de papieren naar je op, verder hoef je dan niet daadwerkelijk het hotel te bezoeken. ......
Een beetje raar om een visumbureau als 'shady' af te doen. Het zijn gewoon legale organisaties die je kunnen helpen bij visumaanvragen. Ze weten hoe de hazen huppen. Veel bedrijven waarvan de werknemers over de wereld worden overgestuurd maken gebruik van ze. Zeker als je veel visa in een kort tijdbestek moet regelen zijn ze erg handig. Voor mijn laatste ruslandreis heb ik ook via hen het visum geregeld.

Sjirk
Er is op zich niets shady aan een visumbureau zelf, dat bedoelde ik ook niet. Ik doelde op hotelletjes in Moskou die de papieren voor je invullen, zodat je je visum-uitnodiging hebt zonder dat je daadwerkelijk in het hotel verblijft. Stel je eens voor dat Nederlandse hotels dat zouden doen...

Anyway, dit verhaal is off-topic ;)
ok, snap 'm.

On topic is dat een visumbureau in NL je makkelijk een visum kan bezorgen zonder poespas. Waarna je alles kunt doen wat je maar wilt. Je betaalt er wel voor.
Hartstikke bedankt voor al jullie tips enzo! Ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden wat jullie vertellen :)