Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moderne led verlichting op 2,4Watts naafdynamo - Forum Wereldfietser

Moderne led verlichting op 2,4Watts naafdynamo

Hoi Allemaal,

De donkere tijd is weer komende/aanwezig en ik vind mijn huidige verlichting eerlijk gezegd een beetje tegenvallen.

Ik vraag me alleen een beetje af of ik met een fatsoenlijk (led)voorlicht en een fatsoenlijk (led)achterlicht kan wegkomen in combinatie met een 2,4 naafdynamo. Ik weet dat oorspronkelijk je 3watt nodig had voor een voor en achterlicht (2,4watt voorlicht en 0,4watt achterlicht), maar hoop stiekem dat met de huidige led verlichting een 2,4watt naafdynamo ook voldoende vermogen kan leveren.

De reden voor deze vraag is voor de handliggend, ik heb een fiets met een naafdynamo. Alleen is dit slechts een 2,4watt naafdynamo.
Op:
http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... q-cyo.html
en dan de
LUMOTEC IQ Cyo plus
geeft:
60 LUX
Elektronische Standlichtfunktion
Modell für Seitenläuferdynamo
Art. 175QDI
€ 83,90 UVP

En zo zullen er ook nog wel anderen zijn denk ik. Zelf heb ik de naafdynamo variant ervan (al wat bij mij de levensduur wat beperkt maar daarover later meer in het juiste draadje).

Eventueel kun je achter ook een batterij variant monteren om een paar tienden watt extra voor voor te hebben.
Martin_123 schreef:Eventueel kun je achter ook een batterij variant monteren om een paar tienden watt extra voor voor te hebben.
Ik schat in dat dit nu net niet de bedoeling was.
Ook schat ik dat je het verschil nauwelijks zult kunnen zien.
Leon
@Martin
De keuze qua verlichting is wat mij betreft punt twee. Het gaat mij meer om de algemene vraag of de huidige (led)verlichting voldoende zal hebben aan een 2,4watt naafdynamo in plaats van een 3watt, wanneer ik er zowel een voorlicht als een achterlicht op wil voeden.

Leon had de vraag dus denk ik wel begrepen, maar heeft iemand er al praktijk ervaring mee? Anders moet ik binnenkort gewoon de gok maar wagen en even testen. Ik heb namelijk zowel een 3watt als een 2,4watt naafdynamo in een wiel zitten.
Oeps :oops: foutje.
Helemaal niet erg Martin, ik had het wellicht ook wat helderder kunnen formuleren. Ik vind het vaak moeilijk hoe ik mijn gedachten "goed/helder" op papier moet zetten.
Wel, op mijn oude Trek 7320 zit een 2,4W naafdynamo (Shimano HB-NX22) die een Philips SafeRide led koplamp en een BuM Toplight achterlicht aanstuurt. Die dynamo heeft daar geen enkel probleem mee.
Voordien (tot een goeie maand geleden) was dat vooraan een BuM halogeenlamp en het verschil in lichtintensiteit is fenomenaal.