Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De sfeer en moderatie - Forum Wereldfietser

De sfeer en moderatie

In een ander onderwerp kwam ter sprake dat Marten G. niet meer post, na een opmerking van de moderatie over de toon van een bericht van hem.
Daar postte ik onderstaand bericht, met de vraag aan de moderator om het evt. te verplaatsen als er een betere plek was.
Ik kreeg een PB, en nav die PB heb ik er een nieuw topic van gemaakt. Ik weet niet of het mogelijk is om het eens te worden...
=====
1. Wat ontzettend jammer dat Marten hier niet meer post. Zijn uitgebreide kennis en ongezouten mening werd in ieder geval door mij gewaardeerd.

2. Het op een site signaleren van een mooie fiets en dat hier melden is geen reclame. Ook niet als er op een site 10 verschillende mooie fietsen worden gespot en dat wordt gemeld. Wel als dezelfde fiets tien keer wordt gemeld, maar dat is hier niet aan de hand.

3. Zoals op ieder forum blijkt het ook hier nauwelijks mogelijk om elkaar aan te spreken. Meningsverschillen, discussie, en dat alles zonder ruzie, blijkt via fora een moeizaam gebeuren. Jammer dat we daardoor de mensen met uitgebreide kennis, afwijkende en uitgesproken meningen kwijt dreigen te raken.

Waarom kunnen mensen toch niet met elkaar afspreken dat je het niet altijd eens bent, en zonder ruzie met elkaar van mening verschillen? Waarom mag onzin geen onzin meer heten?
Als het waar is dat Marten niet meer post ivm een opmerking van de moderator over de toon van een bericht zegt dat veel over Marten en hoeft het modereren m.i niet ter discussie gebracht worden.
Blijkbaar was er bij Marten een grens bereikt. Hij vertrekt heus niet zomaar op basis van één verkeerd gevallen opmerking.

Ik heb hem diverse malen onder vuur zien liggen door mensen die de zaak vééél te serieus namen en zijn kennis en ervaring niet kenden, niet respecteerden of onderschatten.

Zonde...

En zo heb ik al veel meer mensen met bakken ervaring en kennis zien vertrekken als gevolg van oeverloos geneuzel, disrespectvol gedrag en een rigide tunnelvisie van een select groepje reageerders. Heel jammer, want er is een héle grote groep lezers die niet reageert, maar wel hun voordeel probeert te doen met de verschillende meningen. Het publiek heeft wel meningsverschillen nodig, maar geen winnaars of verliezers, want een ieder bepaalt voor zichzelf wat wel of niet goed lijkt.
Een ander betreurenswaardig feit:

Ik verwijs veel klanten van mij, veelal beginnende vakantiefietsers, door naar de WF vereniging, omdat ik denk dat ze daar veel plezier aan kunnen beleven en veel van op kunnen steken.

Ik krijg dan echter vaak te horen dat ze geen zin in deelname aan de vereniging hebben, omdat het forum ze enorm afschrikt en de negatieve sfeer ze niet aanstaat. "Met die azijnpissers wil ik niet bij het kampvuur zitten," zei laatst iemand.
Christophorus schreef:Blijkbaar was er bij Marten een grens bereikt. Hij vertrekt heus niet zomaar op basis van één verkeerd gevallen opmerking.
.
Dat kan ik mij ook niet voorstellen maar 1e z n van TS suggereert dat Marten niet meer komt na opmerking van een moderator.
We moeten met ons allen niet vergeten dat dit forum een heel belangrijk online uithangbord voor de vereniging is! Fietsen is leuk en dat moeten we uitstralen!

... Zei een niet-lid...
Christophorus,
Even een tip voor je klanten die afgeschrikt worden door azijnpissers en zuurpruimen op het forum. Die klanten moeten juíst meegaan met de Wereldfietsers. Die azijnpissers zitten zuur te spuien op het forum en hebben geen tijd om gezellig mee te fietsen. En dan blijkt soms ook nog wel eens dat zo'n pisser face to face best te pruimen valt. Hoeveel leden hebben we ook al weer? En hoeveel schrijven er meestal op het forum? Even de zaak relativeren hoor. Loes
Je hebt helemaal gelijk, Loes! Dat probeer ik ook altijd uit te leggen, maarja... Die verdraaide eerste indruk ook altijd...

En dan dit:
Beginners die hier een vraag stellen over een eerste vakantiefiets krijgen op dit forum helaas veel te weinig zinnig advies of worden afgeschrikt door de felle discussie die er vervolgens ontstaat onder het clubje stamgasten.

En dan gaan de onervaren beginners naar een fietsenmaker die nog meer onzinnige adviezen geeft, met een miskoop als gevolg. Of ze hebben het geluk dat ze een goede fietsenwinkel met ervaring treffen en dan showen ze met trots hun eerste echte vakantiefiets op dit forum en dan krijgen ze alsnog een berg kritiek over de fiets over zich heen, omdat ze niets anders dan een VSF of Surly hadden moeten kopen...

Nog een tekenend iets:
Op dit moment krijg ik (wederom) meerdere PB's van mensen die het met me eens zijn, maar het zelf niet meer durven te zeggen of er de moeite niet meer voor willen nemen. Dit gebeurt steeds vaker bij diverse discussies. Jammer dat veel mensen zich hier niet veilig of gerespecteerd genoeg meer voelen en hun reacties daarom achterwege laten.
Ik ken een forum waar het eigenlijk altijd wel goed gaat: www.mountainbike.nl/forum. Een schat aan informatie en een vriendelijke benadering, waar iedereen kan leren van elkaar. Ik kom er graag.
Wel beste mensen,volkomen gelijk hebben jullie want ik heb het aan de lijve ondervonden door dit jaar 2 nieuwe Koga fietsen met Rohloffnaaf te kopen op 3maand tijd eer ik de juiste had,men had mij wel beter mogen inlichten in de winkel maar ik wijs verder niemand met de vinger. Zonde van het geld maar ja.Wat het forum betreft,ik heb er al veel nuttige info van opgedaan en leer nog telkens bij en wil de mensen bedanken die voor dit alles zorgen en verder geen zever verkopen.
Deze vraag is off-topic, maar wat was er mis met de Koga's, Gustaaf?

- Edit: ik heb het al gevonden! -
Ik heb even behoefte aan een positivo-bericht:
Ik werk in een grote zorginstelling in het Zuiden des Lands, en ben gevraagd om in een klankbordgroep te zitten voor de nieuwe internetsite van onze organisatie. Alle klankbordleden moesten laten zien wat zij de beste internetsite vonden. En natuurlijk heb ik daar de WF-site laten zien. Redenen:
-levendig
-je vindt er superspecifieke informatie voor een specifieke doelgroep
-je kan het zo gek niet bedenken of je vindt er (supersnel) antwoorden; als ik wil weten of ik morgen in de bus van Lutjebroek naar Vladivostok een fiets mee kan nemen heb ik over vijf minuten antwoord...
Chapeau! (ook voor diegenen die het in de lucht houden van dit forum mogelijk maken)
Christophorus schreef:En zo heb ik al veel meer mensen met bakken ervaring en kennis zien vertrekken als gevolg van oeverloos geneuzel, disrespectvol gedrag en een rigide tunnelvisie van een select groepje reageerders. Heel jammer, want er is een héle grote groep lezers die niet reageert, .......
.... of niet meer reageren.
Ikzelf heb veel geleerd van dit forum, volg het nog met regelmaat en leer en geniet nog steeds van de vele ervaringen van anderen. Wel betrap ik mijzelf op het vaker afhaken bij topics die worden overgenomen en beheerst door schrijvers waarbij ik de indruk krijg dat zij hun gelijk willen halen en waarbij de toonzetting in het vervolg van een topic niet plezieriger wordt. De discussie gaat dan vaak ook niet meer over de oorspronkelijke vraag. Jammer!
Mijn neiging om te reageren of aan de discussie deel te nemen of mijn ervaring door te geven neemt af, geen zin hebbende om ook een schietschijf te gaan worden van enkelen

Marten heb ik leren kennen als iemand met een onovertroffen kennis van alles wat met de fiets heeft te maken, altijd bereid is zijn kennis te delen, in de praktijk dag en nacht voor je klaar staat als je een probleem met je fiets hebt, en op een niet te evenaren wijze zinnen kan formuleren die vaak de kern van het probleem duidelijk maken. En een man met humor. Zijn zinnen bezorgden mij vaak een glimlach op mijn gezicht en gelijk iets om over na te denken of in de praktijk te proberen. Zijn praktische kennis is enorm. Marten is gewoon Marten. Marten is ook iemand die niet snel iets opgeeft. Dat hij nu niet meer deelneemt aan dit forum is een groot gemis en komt volgens mij voort uit de bekende druppel.

Ook Wim is minder actief en zo zijn er nog een paar.

Heel jammer dit alles. Als eenvoudige fietser op leeftijd hoop ik toch ooit eens die Wereldfietser te worden. Volgens mij zijn de huidige Wereldfietsers ook zo begonnen. En wat is er niet mooier dan onze ervaringen en ons enthousiasme met velen te delen en van elkaar te leren. Zolang het maar met enig respect gebeurt.

En Marten moet gewoon weer terug, moet hij zich wel welkom voelen.

Met groet,

Arno
@Christophorus, dank voor je verduidelijking. Ik had allang geïnterpreteerd dat jij de mening van je klanten deelde. Zo zie maar weer hoe tekst bij mij over kan komen. Loes
Inderdaad. Helaas deel ik de mening van mijn klanten. Gelukkig hoor ik ook van klanten dat de vereniging zelf heel leuk is en totaal anders qua sfeer dan het forum.
Misschien is dit topic geschikter om in het clubhuis te bespreken.
@Eric, ik denk dat je daar een goed idee hebt. Om een levensechte tafel lijkt me nog beter maar niet direct uitvoerbaar. Mijn woonkamer met tafel staat ter beschikking mocht er behoefte zijn! Loes
Eric op de Fiets schreef:Misschien is dit topic geschikter om in het clubhuis te bespreken.
Daar kunnen de niet-leden weer niet meepraten.

:idea: trouwens misschien geen verkeerd idee, tijdens weekenden zijn het leden die mee zijn en uit ervaring kan ik zeggen dat ik die heel gezellig vind!
Als moderator wil ik ook wel even een duit in het zakje doen. Als we het dan over azijnpissers hebben, dan zijn er hier ook genoeg die dat over de moderators doen. Ikzelf heb eigenlijk steeds minder zin om hier nog tijd in te stoppen. Hoe we het ook doen, het is nooit goed. De hele tijd wordt het voorbeeld van Marten aangehaald. Terwijl al meerdere malen uitgelegd is wat de achtergrond ervan is. Ook ik respecteer Marten zeer en zijn kennis nog meer maar voor iedereen gelden hier dezelfde regels.
Daarnaast wordt er gereageerd als we ingrijpen. Dan wordt er moord en brand en vrijheid van meningsuiting geschreeuwd. En als we niet ingrijpen, dan is het ook weer niet goed. Je wilt niet weten hoeveel klachten er over anderen binnen komen. Terwijl diezelfde mensen zich ook niet aan de regels houden.

Ik heb al eerder verwezen naar het stukje wat ik eind vorig jaar geplaatst hebben. Als we allemaal zo met het forum omgaan, dan komt het goed. Maar veel mensen lezen het niet en als ze het lezen, acteren ze er niet naar.
Als iedereen een beetje meer begrip en respect voor elkaar heeft en niet zulke lange tenen dan scheelt het een hoop discussie.

Hans -nu even als moderator-
Christophorus schreef:Je hebt helemaal gelijk, Loes! Dat probeer ik ook altijd uit
Beginners die hier een vraag stellen over een eerste vakantiefiets krijgen op dit forum helaas veel te weinig zinnig advies of worden afgeschrikt door de felle discussie die er vervolgens ontstaat onder het clubje stamgasten.
Ik ben hier nog niet erg lang lid maar dit valt me inderdaad op. Er is altijd persoon A die al opzetjes neerzetten zodat persoon B er commentaar op gaat geven waardoor er een hele discussie gaat ontstaan over dat onderwerp terwijl niemand daar op zit te wachten. Deze persoon A en B hangen dan af van het onderwerp.

Daarnaast lijken er nogal fan-boy achtige fans van bepaalde merken/ materialen aanwezig te zijn die erg ver gaan in het verdedigen van hun type. Al snel verloopt dit dan als het eerder door mij genoemde gedrag.

Dit is gewoon erg jammer. Mijn ervaring is echter wel dat er vaak een aantal mensen weg gaan en de rust dan weerkeert. Dat dit af en toe geliefde mensen zijn is niet leuk maar komt iedereen wel weer overheen.
Ik zit op een aantal fora en ben daar erg actief (Sommige zelfs de meest actieve poster) en heb dit al vele keren zien gebeuren. Dat leden het nu zien en over nadenken is al een grote stap.