Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groter rotorblad voor - Forum Wereldfietser

Groter rotorblad voor

De fiets die ik wil aanschaffen (Kona Rove) heeft voor en achter mechanische schijfremmen 140 mm groot. Omdat ik de fiets ook wil gebruiken voor tochten in bergen met lichte bepakking (max. 10 kg) overweeg ik de voorste rotor te vervangen door een grotere voor meer remkracht. Ik begreep dat dit eenvoudig kan m.b.v. adaptor en grotere rotor.

Ik denk daarbij aan rotor van 160 mm of zelfs 180 mm, dus alleen voor te vervangen omdat dit de belangrijkste rem is. De achterrem houd ik dan op 140 mm.

Vraag is of je bij dergelijke ongelijke grootte remschijven het gevaar loopt op ongelukken (over de kop?). Of valt dit allemaal wel mee?

Dank alvast voor de input,
Joris
Op MTBs is een schijf van 180 of 185 mm vóór heel normaal. Je krijgt er significant meer remkracht door. Als je ermee de bergen ingaat, zou je jezelf even moeten laten wennen aan de grotere remcapaciteit.

Let er wel op dat niet elke vork zomaar een grotere diameter aankan, dat kan de fabrikant je vertellen. Maar 180 kan over het algemeen wel. Let er óók op dat je een andere adapter nodig hebt.
180mm (voor)/160mm (achter) remschijven is idd heel normaal op de huidige atb's. Wel is dit icm met hydraulische schijfremmen. Dit geeft in het algemeen (ruim) voldoende remkracht. Bij hydraulische kan de hitte in de olie een probleem worden bok lange afdalingen waar veel geremd dient te worden. Wat je natuurlijk niet hebt met mechanische.
Mechanische schijf heeft minder remkracht en wellicht dat je kunt overwegen om 205/180mm op je fiets te zetten.

Succes.
Okee, dank je wel voor de input. Ik kies denk ik voor een remschijf vóór van 180 mm, en wil achter de remschijf van 140 mm handhaven.
O.b.v. de antwoorden is me nog niet helemaal duidelijk of een dergelijk verschil in remschijf/remkracht het risico geeft om over de kop te gaan. Voor de zekerheid dan ook (better safe than sorry), heeft iemand daar (onderbouwde) ideëen over?
Volgens mij is het zo dat met elke fatsoenlijke rem, mits hard genoeg geremd, over de kop kan worden geslagen. Zeker bergaf en met ondoordacht lomp voor remmen. Dat lukt me zelfs wel met mijn simpele tektro zijoptrekremmetjes op mijn racefiets.

Een vakantiefiets heeft het minder-over-de-kop-voordeel van meer bagagegewicht achterop en een meer rechtop/achterop (dus gewicht) zittende berijder, dus een kleinere kans van over de kop slaan. Maar als je maar lomp genoeg doet lukt dat echt ook wel.

De oorspronkelijke remmen van de Kona zijn zeker zo goed als mijn tektro remmetjes en dus zeker in staat om je over de kop te laten slaan. Ik zou met nog betere en/of ongelijke remmen geen zorgen maken want het komt aan op de remtechniek: lomp en verkeerd remmen gaat altijd fout. De grootte van de rotor heeft daar niet zo heel veel mee te maken, deze leidt alleen maar tot een beter warmtegedrag (mits je goed remt). In het allerergste geval, mits je optimaal remt (en dat doet niemand), leiden de ongelijke rotors tot een iets langere remweg die nog altijd korter is dan die met 2 gelijke kleine rotors.

Waar ik me wel zorgen over zou maken is of de vork van mijn fiets de grote en tov velgremmen afwijkende remkrachten van een grote rotor kan hebben. Kona kan je er alles over vertellen.
Ik zou me juist zorgen maken als je met een rem -niet- over de kop kan gaan. Dat betekent namelijk dat je niet kunt spelen met remmen tot het moment dat het achterwiel net niet van de grond komt. Oftewel: je kan dan niet acuut remmen. Dat lijkt me zeker zo gevaarlijk als andersom.
Robertjan schreef:Ik zou me juist zorgen maken als je met een rem -niet- over de kop kan gaan. Dat betekent namelijk dat je niet kunt spelen met remmen tot het moment dat het achterwiel net niet van de grond komt. Oftewel: je kan dan niet acuut remmen. Dat lijkt me zeker zo gevaarlijk als andersom.
Dat valt nogal mee. gedurende de 50.000 km dat ik vroeger een fiets had met verchroomde velgen en eenvoudige remmen had ik nog nooit gehoord van over de kop gaan door remkracht. Het devies bij paniek was simpel: beide remmen tot aan de aanslag en dan je concentratie gebruiken om te sturen. Ik heb nooit iets geraakt wegens te weinig remkracht. Wel kwam ik wel eens een aantal meters verderop in de berm terecht.
Ik ben nu wel blij met betere remmen, dat toch.
Leon
Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat verschillende grootte schijfremmen voor/achter op zich niet het risico van over de kop slaan met zich meebrengen. Met beleid remmen is het motto.

N.a.v. de opmerkingen heb ik nog wel bij Kona voorgelegd of schijf van 180 mm vóór (i.p.v. standaard 140 mm) een probleem vormt voor de betreffende vork. Daarop kreeg ik inmiddels navolgende antwoord (ter lering voor de geinteresseerden):

Hi, I have tested larger rotors and anything bigger than 160mm is not desirable.

When you flex the fork the bigger the rotor the more scrub you get and with the larger sizes it’s too noisy and annoying.


Misschien dat dit antwoord van Kona min of meer ook van toepassing is op andere vorken, m.i. in ieder geval wel goed voor de gedachtenvorming.

Mijn conclusie: ik kies voor schijf van 160 mm voor en handhaaf de schijf achter op 140 mm.

Dank voor alle reacties!
Dank voor de terugkoppeling, een weloverwogen keuze op deze manier. Succes!
Ook bedankt voor je info. Veel succes met de Kona.
Wat me niet duidelijk wordt uit het antwoord van Kona is:
  • of dat antwoord is toegespitst op het gebruik met 15kg bagage;
  • of het geldt voor mechanische of hydraulische schijfremmen of allebei (ik neem aan hydraulisch, aangezien dat het meeste voorkomt bij offroad sportfietsen);
  • of de vork wel grotere rotors aan -kan- (maar gezien de woordkeuze voor desirable ga ik ervan uit dat het wel kan).
Zonder deze duidelijkheid zou ik persoonlijk nog geen conclusie willen verbinden aan het antwoord.
Volgens mij heeft de Kona Rove mechanische schijfremmen. Maar in feite doet het er niet toe, bij beide wil je je wiel kunnen blokkeren en dus dezelfde kracht kunnen uitoefenen, toch?

Ik moet wel nageven dat het wel een beetje een "populair" antwoord van Kona is. Is dit echt Kona zelf, of een Facebookpagina ofzo? Noisy and annoying is ook vrij subjectief.
In het Engels zoals gebezigd door Engelsen betekent desirable dat je vooral niet iets anders moet doen. Kampioen van de understatement.