door
Roeland » wo 23 okt, 2013 14:00
Ik ben jou niet, dus wat dat betreft moet je misschien niet al te veel waarde hechten aan mijn woorden, maar ik heb afgelopen zomer ook in Zuid-Amerika gefietst en ik zou je aanraden om de klim niet te onderschatten. Ik neem aan dat je al wel goed weet hoe je reageert op hoogte?
Voor mezelf zou ik dit pas doen na minstens een week acclimatiseren rond 3500-4000m. Maar ik acclimatiseer geloof ik vrij traag.
Ik ben ooit na een paar weken jungle (max. 1000m) 3 dagen naar 4300m gefietst (500 naar 2200; pauzedag; 2200-4300). En ik voelde me zo buitengewoon beroerd daarboven dat ik eigenlijk af had moeten dalen, maar ik te duizelig was om dat te durven. (ondertussen was het ook donker). Ik heb toen bijna de hele nacht buiten adem wakker gelegen. De volgende dag ging het wel iets beter en gelukkig kon ik afdalen naar 4000m. En dat zou ik je graag besparen.
Qua hoogtemeters is dit misschien de hoogste, maar wat mij betreft tellen hoogtemeters op hoogte wel wat zwaarder. Rond zeeniveau klim ik makkelijk 500m/uur met bagage, maar rond de 5000m had ik al moeite met 150m/uur.
Toen ik daar was was het park gesloten wegens vulkanische activiteit. Houd daar dus rekening mee.
Er is daar overigens langs de zuidkant van de berg ook een mooie, maar lastige onverharde weg. Langs Toche of iets dergelijks. Dat is tussen Ibague en Salento. Die andere wegen zijn vrij druk, dus wat minder mooi fietsbaar.