Ik rij sinds juli dit jaar op een fiets met een Alfine 11 naaf en nu na 2400km is mijn achterwiel voor de 2e keer opgestuurd naar Shimano.
De 1e keer schakelde de naaf, als ik even mijn trappers stil hield, af en toe naar een lichter verzet, bij Shimano is er toen een nieuw binnenwerk in gezet.
De 2e keer sloeg de naaf, om de 100-200km, op willekeurige momenten, dus niet tijdens het schakelen, zomaar een paar tandjes over.
Dus nu wordt er wederom een nieuw binnenwerk gemonteerd.
Zijn er fietsers die dezelfde ervaringen hebben?
Bij Shimano doen ze daar geen uitspraken over.
Daarnaast heb ik bij 1000km de olie vervangen, wat mij bevreemde was de donkere kleur van de olie, iets wat ik niet verwacht bij een "versnellingsbak"
Het lijkt erop alsof een rubberafdichting wordt opgelost want het zijn geen metaal deeltjes.
Ik heb gehoord dat bij een Rohlof naaf de olie er na 5000km nog als nieuw uit komt.
De 1e keer schakelde de naaf, als ik even mijn trappers stil hield, af en toe naar een lichter verzet, bij Shimano is er toen een nieuw binnenwerk in gezet.
De 2e keer sloeg de naaf, om de 100-200km, op willekeurige momenten, dus niet tijdens het schakelen, zomaar een paar tandjes over.
Dus nu wordt er wederom een nieuw binnenwerk gemonteerd.
Zijn er fietsers die dezelfde ervaringen hebben?
Bij Shimano doen ze daar geen uitspraken over.
Daarnaast heb ik bij 1000km de olie vervangen, wat mij bevreemde was de donkere kleur van de olie, iets wat ik niet verwacht bij een "versnellingsbak"
Het lijkt erop alsof een rubberafdichting wordt opgelost want het zijn geen metaal deeltjes.
Ik heb gehoord dat bij een Rohlof naaf de olie er na 5000km nog als nieuw uit komt.