Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mechanische schijf remmen, ervaring? - Forum Wereldfietser

Mechanische schijf remmen, ervaring?

Zijn er goede ervaringen met mechanische schijfremmen op een (goede) trekkingfiets?
Die worden niet veel gemaakt/toegepast meen ik.

In theorie zou het een nadeel wegnemen van hydraulische schijfremmen (niet te onderhouden 'in het veld') en het/de voordelen van schijfremmen geven.

Ik wil meer remkracht, plus minder onderhoud in de zin van remblokslijtage en velgslijtage.

Ik zag deze optie (Avid Ball Bearing 7 Road S) als een van de weinige: http://www.bike-components.de/products/ ... emse-.html
De Avid BB7 heb ik op mijn ligfiets en trekkingfiets. Het zijn prima remmen, qua remkracht denk ik wel vergelijkbaar met hydraulische velgremmen. Voordeel is dat je er heel goed mee kunt doseren, en dat ze het ook in de blubber goed doen. Maar als er eenmaal rommel tussenzit slijten ze ook snel. En nadeel is het hogere gewicht t.o.v. velgremmen.

Voordeel van de BB7 t.o.v. hydraulische schijfremmen is dat er meer ruimte tussen schijf en remschoenen zit, dus de schijf kan nog een tik hebben voordat ie aanloopt.

Over dat onderhoud zou ik me niet teveel illusies maken: i.p.v. remblokslijtage en velgslijtage heb je remschoenslijtage en remschijfslijtage :-)
eindgebruiker schreef:Voordeel van de BB7 t.o.v. hydraulische schijfremmen is dat er meer ruimte tussen schijf en remschoenen zit, dus de schijf kan nog een tik hebben voordat ie aanloopt.
OK, ja dat aanlopen (ook zonder srieuze tik) was wel een 'punt van aandacht' bij mijn eigen korte ervaring met hydraulicsche schijfremmen op een MTB, dus da's positief van deze Avid remmen dan.
eindgebruiker schreef:Over dat onderhoud zou ik me niet teveel illusies maken: i.p.v. remblokslijtage en velgslijtage heb je remschoenslijtage en remschijfslijtage :-)
Tja goed punt, mogelijk wel wat eenvoudiger onderhoud (iig de schijven t.o.v. de velgen dan)? Hoe vaak moet een schijf vervangen worden maw na hoeveel km?
fietsert schreef:Zijn er goede ervaringen met mechanische schijfremmen op een (goede) trekkingfiets?
Die worden niet veel gemaakt/toegepast meen ik.
ik heb Avid BB7 mechanische schijfremmen op mijn ligfiets. (voor en achter) Mij bevalt dat tot nu toe (20.000 km in NL en Scandinavie) goed.

Op mijn bukfiets heb ik een setje Magura HS33 hydraulische velgremmen die ook uitstekend bevallen.

Persoonlijk vind ik beide remsystemen qua onderhoud niet heel veel verschillen. Ik vind de Magura's nog wat soepeler en prettiger aanvoelen bij inknijpen van de remhendel dan de mechanische Avid schijfrem. (maar misschien heeft dat met mijn kabel (routing) te maken op mijn ligfiets)

Wat ik prettig van de schijfrem vind is dat mijn velgen heel blijven. Wat ik tot nu toe lastig aan de schijfrem vind is dat ik niet snel kan zien hoe ver de remschoentjes versleten zijn. Tot nu toe haal ik ze er periodiek uit en meet ze met de schuifmaat. Maar een zelfgemaakte voeler o.i.d. zal veel sneller en handiger zijn denk ik.

Beide remsystemen bevallen in ieder geval veel beter dan de goedlopere mechanische velgremmen die ik voorheen gebruikte.
Ook op mijn ligfiets zitten Avid BB7 mechanische schijfremmen. Prima remmen met redelijk hoge remkracht, goedkoop, goed doseerbaar en heel erg simpel af te stellen.
Op de tandem hebben we Magura Louise hydraulische schijven. Meer remkracht, nog beter doseerbaar en eigenlijk helemaal niets aan af te stellen.
Inderdaad moet je bij schijfremmen heel goed kijken om te zien hoever de blokjes zijn. Maar een paar reserveblokjes kost niet de wereld en ze passen in elke gereedschapstas. Schijven gaan bij ons best lang mee, maar de genoemde fietsen gaan zelden off-road.
Nadeel van schijven tov velgremmen is het hogere gewicht, en dan ook nog eens in draaiende delen, en de hogere spaakbelasting.

Over velgremmen, mechanisch of hydraulisch, is op het wereldfietserforum al veel geschreven. Mijn ervaringen mat Magura HS11 en HS33 zijn niet anders dan van anderen, prima remmen die de velgen links en rechts altijd gelijkmatig belasten waardoor uiteindelijk minder slijtage. Ik blijf me echter verbazen over de complexe montage en afstelling, dat moet eenvoudiger kunnen.

Frank
ik heb vroeger op mijn mountainbike mechanische schijven gehad.
Ik vond de remkracht tegen vallen en de slijtage vond ik redelijk hoog (kunststof laag op rem) .
Later vervangen door hydrolische.

Mijn broer heeft een batavus gehad met mechanische schijven, deze bleven piepen en kraken.

Ik heb nu enkele jaren hs33 en heb er nooit problemen mee .

Het zal ook afhangen waar je gaat fietsen en in welke periodes.
gpsguido schreef:ik heb vroeger op mijn mountainbike mechanische schijven gehad.
Ik vond de remkracht tegen vallen en de slijtage vond ik redelijk hoog (kunststof laag op rem) .
Later vervangen door hydrolische.

Mijn broer heeft een batavus gehad met mechanische schijven, deze bleven piepen en kraken.
...
Het zal ook afhangen waar je gaat fietsen en in welke periodes.
Wie weet speelt het merk en het type van schijfrem ook een rol?!

Renaat
gpsguido schreef:ik heb vroeger op mijn mountainbike mechanische schijven gehad.
Ik vond de remkracht tegen vallen en de slijtage vond ik redelijk hoog (kunststof laag op rem) .
Later vervangen door hydrolische.

Mijn broer heeft een batavus gehad met mechanische schijven, deze bleven piepen en kraken.

Ik heb nu enkele jaren hs33 en heb er nooit problemen mee .

Het zal ook afhangen waar je gaat fietsen en in welke periodes.
Voor wat het waard is: er is in elk geval één goede mechanische schijfrem: de Avid BB7. Geen gepiep en gekraak, prima remvermogen, remblokjes aan twee zijden instelbaar en vrij goedkoop. De 'raceversie' BBRoad is uitstekend te combineren met rem-/schakelhendels zoals STI en Ergopower. Eigen ervaring gedurende zeven jaar: op een toertandem geven deze remmen met 203 mm-schijven ruim voldoende remkracht onder alle omstandigheden.
shimano hydraulische remmen zijn vanaf de slx 2013/2014 groep echt goed. uitstekend af te stellen, minerale olie, clearance en uitstekende doseerbaarheid van de remkracht. Daarbij hangt het een en ander wel af van het inremmen én de soort remblokken die je gebruikt...
tov de avid elixer remmen (2010) een enorme vooruitgang. de Icetech techniek zal vast zorgen voor extra koeling maar in NL (volgens mij) niet echt noodzakelijk..
geen ervaring met mechanische schijfremmen dus geen vergelijkingsmateriaal..
kenben schreef:shimano hydraulische remmen zijn vanaf de slx 2013/2014 groep echt goed. uitstekend af te stellen, minerale olie, clearance en uitstekende doseerbaarheid van de remkracht. Daarbij hangt het een en ander wel af van het inremmen én de soort remblokken die je gebruikt...
tov de avid elixer remmen (2010) een enorme vooruitgang. de Icetech techniek zal vast zorgen voor extra koeling maar in NL (volgens mij) niet echt noodzakelijk..
geen ervaring met mechanische schijfremmen dus geen vergelijkingsmateriaal..
Leuk, maar er wordt hier specifiek gevraagd naar ervaringen met mechanische schijfremmen... :?:

Ik heb BB7's op mijn Salsa Fargo zitten (op STI's), ik ben daar onlangs ook wat mee gaan mtb'en, wat mij betreft is het superieur aan v-brakes, zeker mechanische; vooral wat betreft doseerbaarheid en kracht.
Na 2 jaar met BB7 gereden te hebben ben ik op hydraulisch overgeschakeld.
Redenen hiervoor, zodra het gaat vriezen is de kans groot dat doordat er 1 waterdruppel in de remkabel bevriest je totaal geen rem meer hebt, ook warm stallen en daarna de vrieskou in verhelpt dit niet.
Afstellen van de remschoen luistert erg nauw, te veel ruimte zorgt ervoor dat de remmen niet snel genoeg pakken en je de remgrepen verder in moet duwen dan mogelijk is. 2 maal per jaar de remmen demonteren om de boel schoon te maken en opnieuw in te vetten.
Rommel tussen de schijf en de remblokken zorgt voor wat aanloopgeluid is echter niet storend of vertragend tijdens het fietsen, na een regenbuitje zijn ze weer schoon.
Voordeel van mechanisch tegenover hydraulisch, geen geknoei met olie, en de remkabel is dezelfde als die van een gewone rem dus overal te krijgen, wat remkracht en doseerbaarheid betreft: op een vakantiefiets ontloopt dat elkaar weinig.
Op een Mountainbike in een snelle technische afdaling is hydraulisch denk ik toch net even beter.
Pman schreef:Op een Mountainbike in een snelle technische afdaling is hydraulisch denk ik toch net even beter.
Precies: daarvoor hebben wij de Hope V4 op de MTB-tandem zitten, dat is weer een héél andere niveau van remkracht :D
Bij schijfremmen bepaalt de grootte van de rotor in belangrijke mate de remkracht. Ik heb recent de voorste v-brake van mijn Yuba mundo (vrachtfiets) vervangen door een Avid BB5 met 180 mm rotor. Dat remt beter dan de crappy v-brake die er ervoor zat, maar aggresief zou ik het remgedrag nog steeds niet noemen. Als de fiets zwaar geladen is (ik rijd af en toe met twee of drie volwassenen achterop) dan zou ik nog wel wat meer kracht kunnen gebruiken.

Enkele jaren geleden reden we in nieuwzeeland op een canondale tandem met mechanische schijfremmen. Ik had toen de indruk dat afhankelijk van de temperatuur deze wat moesten bijgeregeld worden om helemaal geen geluid te geven. De rotor van het voorwiel was opvallend groot, (230mm ofzo? ik ken er niet veel van). Alleszins ook in heel steile afdalingen met twee volwassenen en een bob trailer gaf dat het gevoel om nog wat marge te hebben.
Pman schreef:Na 2 jaar met BB7 gereden te hebben ben ik op hydraulisch overgeschakeld.
Redenen hiervoor, zodra het gaat vriezen is de kans groot dat doordat er 1 waterdruppel in de remkabel bevriest je totaal geen rem meer hebt, ook warm stallen en daarna de vrieskou in verhelpt dit niet.
Maar zijn mechanische schijfremsystemen gevoeliger voor mal-functioneren a.g.v. winterse omstandigheden t.o.v. mechanische v-brakes? Waar moet ik dan meer precies aan denken hierbij?
Of doel je puur op het verschil in de remkabel van mechanisch t.o hydraulisch schijfremmen hierbij? (hydraulische leidingen hebben geen last van vorst/ijs i.d.d.)
Voor wie het niet weet, ik rijdt ook op een trike (een ligfiets op 3 wielen) door het ontwerp (onderstuur dus de remgrepen worden anders gemonteerd) bestaat de mogelijkheid dat er zich regenwater of condens tussen de binnen en buitenkabel weet te werken. Aangezien water uitzet als het bevriest is 1 druppel al voldoende om er voor te zorgen dat er niet meer geremt kan worden. Na het monteren vorige winter heb ik geen last van niet kunnen remmen gehad, het enige punt waar water nog roet in het eten zou kunnen gooien is bij de zuigers waar de remblokken tegen de remschijf aangeduwd worden, dit is nog niet gebeurt ondanks de temperaturen van afgelopen winter (bij dagelijks gebruik). De kans dat je op een "gewone" fiets water tussen de binnen en buitenkabel krijgt is verwaarloosbaar tenzij je de hogedrukspuit nog wel eens op de verkeerde onderdelen wil richten.

Op mijn andere fietsen zitten HS-33 en XT V-brakes gemonteerd en die doen ook gewoon hun werk naar behoren. Op de trike is het alleen op het achterwiel mogelijk een velgrem te monteren, remmen doe je echter met de voorwielen, (remmen doe je op een gewone fiets als het goed is ook op het voorwiel)
Wat ik wel wil weten is of die (mechanische) schijfremmen beter remmen met nat weer dan magura's? Omdat je met velgremmen bij nat weer niet "direct" kan remmen omdat er dan zoveel water op de velg zit.
De Sjelle schreef:Wat ik wel wil weten is of die (mechanische) schijfremmen beter remmen met nat weer dan magura's? Omdat je met velgremmen bij nat weer niet "direct" kan remmen omdat er dan zoveel water op de velg zit.
Ja, ook als de schijf nat is remt het beter dan magura's.
Op mijn racefiets zitten velgremmen (Campagnolo Centaur)

Op mijn vakantie fiets zitten mechanische schijfremmen. 140 mm schijven (voor en achter) van AiRotor en de remmen zijn Tektro Lyra.

De vakantie fiets weegt 11,5 kg en de wielrenfiets 7,6 kg. De velgremmen van de racefiets remmer behoorlijk beter dan de schijfremmen van de vakantie fiets. En de schijfremmen staan nu echt optimaal afgesteld.
bergbeklimmer schreef:Op mijn racefiets zitten velgremmen (Campagnolo Centaur)

Op mijn vakantie fiets zitten mechanische schijfremmen. 140 mm schijven (voor en achter) van AiRotor en de remmen zijn Tektro Lyra.

De vakantie fiets weegt 11,5 kg en de wielrenfiets 7,6 kg. De velgremmen van de racefiets remmer behoorlijk beter dan de schijfremmen van de vakantie fiets. En de schijfremmen staan nu echt optimaal afgesteld.
Als ik zo snel even zoek op die Tektro's kun je die maar beter niet kopen, een ramp om af te stellen en remmen is maar zozo. 140mm is ook wel wat aan de kleine kant.
EnriceV schreef:Bij schijfremmen bepaalt de grootte van de rotor in belangrijke mate de remkracht. Ik heb recent de voorste v-brake van mijn Yuba mundo (vrachtfiets) vervangen door een Avid BB5 met 180 mm rotor. Dat remt beter dan de crappy v-brake die er ervoor zat, maar aggresief zou ik het remgedrag nog steeds niet noemen. Als de fiets zwaar geladen is (ik rijd af en toe met twee of drie volwassenen achterop) dan zou ik nog wel wat meer kracht kunnen gebruiken.
Eenvoudig op te lossen: schijf van 203 mm erop als die nog binnen de vork past. Daarvoor heb je wel een andere adapter nodig om de remklauw verder naar buiten te krijgen, maar die dingen kosten ook niet bepaald de wereld.
EnriceV schreef:Enkele jaren geleden reden we in nieuwzeeland op een canondale tandem met mechanische schijfremmen. Ik had toen de indruk dat afhankelijk van de temperatuur deze wat moesten bijgeregeld worden om helemaal geen geluid te geven. De rotor van het voorwiel was opvallend groot, (230mm ofzo? ik ken er niet veel van). Alleszins ook in heel steile afdalingen met twee volwassenen en een bob trailer gaf dat het gevoel om nog wat marge te hebben.
Dat was kennelijk een Cannondale Road Tandem, die heeft de Avid BB Road schijfremmen met 203 mm-schijven voor en achter. Daar hebben we acht jaar tot volle tevredenheid mee gereden en geremd. Kenmerkend voor de Avid is de 'enkelzijdige' werking: het buitenste remblok drukt de schijf tegen het binnenste remblok aan. Ik vind het prettig als een rem snel aangrijpt dus zat mijn binnenblok heel dicht op de schijf. Bij warm worden moet je die instelling inderdaad soms wat aanpassen. Bij de BB5 is het binnenblok niet (eenvoudig) verstelbaar, bij de BB7/BBRoad wel.