Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nog steeds NAT en KOUD - Forum Wereldfietser

nog steeds NAT en KOUD

Hoi allen,
Weet dat het al (vele) keren ter sprake is gekomen, maar wil toch nog maar weer even dit onderwep aansnijden. Ben nl al een tijd bezig om uit te zoeken welke kleding nu ECHT goed is in regen en kou, maar ondanks alle pogingen met soms belachelijk duur spul, word ik nog steeds nat (vooral van binnenuit) wat niet het ergste is, maar ook koud, en dat wordt toch echt vervelend!
Ben zelfs ook een paar dagen eerder thuis gekomen na mijn eerste fietstocht daardoor, dat was nl net die ene zaterdag 14-09 toen het de hele dag regende met forse wind (net als vandaag), en na 100 km in die combinatie had ik het toen echt wel gehad.
Zo ook vandaag krap 40 km gefietst, geen droge draad meer aan het lijf, maar ook weer koud...
De spullen die ik (afwisselend) gebruik zijn de volgende:
- altijd Icebreaker basislaag
- Sealskinz handschoenen (zijknat en dus koud na 1 uur in de regen)
- Goretex Active Shell jacket van Gore (vooral nat van binnenuit)
- Vulpine Original Rainjacket (epic cotton, na een tijd toch zowel van buiten als van binnenuit nat)
- Klättermusen Einride2 jacket (eta cotton, is gewoon niet waterdicht, wel extreem winddicht overigens)
- Lidl softshell jacket (1x gedragen, werd toen echt twee dagen ziek van verkoudheid, dus "iets" duurder spul helpt toch wel wat)
- Haglöfs softshell jacket (DWR helpt nauwelijk, regen gaat er dwars doorheen, en toch ook weer klam van binnenuit)
- Neoshell broek (maar daar zijn de naden niet getaped, moet ik misschien zelf eens doen met Sealgrip, kijken hoe het dan gaat)
- Vaude overschoenen

Ben niet iemand die veel zweet, maar toch altijd die klammigheid van binnenuit, waardoor ik het koud krijg. Eigelijk vind ik het heel leuk om in flinke regen enzo te fietsen, maar op deze manier neemt dat genoegen wel heel snel af, daarom een paar vragen:
- heeft iedereen dat nou ook, toch dat klam worden van binnen uit
- doe ik toch iets helemaal fout in zin van verkeerde combinaties ofzo
- ben ik een watje en moet ik gewoon niet zeiken
- is het nu zo verschrikkelijk lastig voor de producenten om hier iets echt goeds op te verzinnen
- al die mooie praatjes van alle makers van dure kleding klopt dus gewoon geen hout van (?) en iedereen laat zich daar steeds weer door belazeren

Ik heb niet zo'n zin om maar steeds weer (veelteveel) geld te besteden aan weer nieuwe spullen, maar er is nog één systeem wat ik niet geprobeerd heb die van BuffaloSystems, heeft iemand daar echt mee gefietst in stromende regen en kou, oftewel praktijkervaring??
Of zijn er nog andere gouden tips??

Jeroen
Op dit soort dagen blijf ik gewoon binnen. Hier kun je je gewoon niet tegen kleden. 8 graden, harde wind en constante plens regen. Daar is echt geen high-tec materiaal tegen bestand.

Binnen brandt de kachel en staan de speculaas brokken naast de pot thee.

Niet dat je hier iets aan hebt maar ik ben bang dat je missie nogal onhaalbaar is.
Scheelt het al een stuk als je kunststof onderkleding gebruikt?
Toch is het gemakkelijker droog te blijven bij nat + koud (5 graden) dan bij nat + warm (18 graden). Wat nodig is, is een buitenste laag die waterdicht is, maar zoveel mogelijk dampdoorlatend met daaronder niet warmte-isolatie, maar niet te veel en ook ruimte voor de lucht om te circuleren en zo mogelijk openingen om lucht af te voeren.
Omdat je handschoenen aan hebt, een capuchon op en een regenbroek aan, heb je minder warmte-isolatie op je body nodig dan je op basis van de temperatuur zou denken.

Niet dat ik bij de regen die er nu in het westen van het land valt naar buiten ga...

Leon
Van buffalosystems kan ik niets zeggen, maar misschien heb je wel teveel kleding aan en geen zweetshirt als 1e laag wat zorgt voor een snellere afvoer van vocht naar de 2e laag en je langer een droog gevoel geeft. Zelfs met temperaturen van 5 graden 's morgens lig ik nog in een T-shirtje en goretex jasje warm op de fiets, echt hard (max 25km/u) gaat het daarbij niet dus mogelijk dat dat ook scheelt in de produktie van transpiratie, ik merk wel dat het hoofd onder het petje aardig wat vocht afgeeft.

Peter die nu niet echt graag nat wordt van de regen.
Je moet je er bij neerleggen dat je nat wordt. Ik gebruik nooit een regenbroek, gewoon een korte of lange fietsbroek, die helemaal nat wordt, maar ook weer snel droogt als de regen ophoudt. Bij niet al te lage temperaturen bevalt dit goed. Omdat het bovenste deel van je lichaam sneller afkoelt doe ik wel een regenjasje aan, bv. een Goretex.
Ik zoek bij voorkeur geen streken met dubieus klimaat op om te fietsen.

Overigens vandaag gefietst in de zon met 25 graden... (Spanje)
Dit dillemma is voor mij ook al tijden een groot vraagteken. Ademende regenkleding helpt niet want al het zweet condenseert aan de buitenlaag voordat het uit je lagenstelsel verdampt. Ademende kleding helpt vooral bij koud droog weer met een lage luchtvochtigheid. In die zin kun je beter temperaturen onder nul hebben met sneeuw, dan temperaturen net boven nul met regen.

Misschien twee oplossingen:

Je voldoende warm aankleden met thermoshirt, een wollen trui en regenkleding en dan gewoon langzaam fietsen opdat je net voldoende warm blijft en niet teveel zweet. Condens in een wollen trui is niet zo erg.

of

Je helemaal zeiknat laten regenen met uitzondering van je vitale delen van je bovenlichaam en dan dwars door de kou heen fietsen met hoge inspanning zodat je niet koud wordt. Vergelijk het met door het ijs zakken tijdens het schaatsen, dan ben je ook zeiknat en koud en heb je geen andere keus dan je van binnenuit op te warmen door je enorm in te spannen. Hoe lang je dat volhoudt is dan de vraag natuurlijk.


Het is gewoon rotweer, die regen, wind, natte wegen, opspattend water en immer te kleine spatborden.
Wat in mijn ervaring vooral belangrijk is: niet te warm kleden. Liever bij vertrek iets te koud dan na 10 minuten nat van het zweet. Al rijdend extra's kunnen aan/uitdoen is altijd handig.

Ik draag zelf ook bij slecht weer meestal een dunne wollen basislaag met daarover een lichte regenjas met wanneer nodig tussenin nog een dunne wollen trui. Aan de nek een merino Buff (die makkelijk tijdens het rijden uitgedaan wordt om meer ventilatie toe te laten). Bij echt rot weer bij voorkeur een regenjas met kap die over mijn hoofd met muts getrokken wordt (die muts is opnieuw makkelijk aan/uit te doen tijdens het rijden), nadeel is dat die kap het zicht belemmert dus als het enigszins meevalt een regenjas zonder kap in combinatie met een muts/helm (MTB-helmen met klepje zijn aangenaam in de regen vind ik).
Een regenbroek draag ik zelden. Mijn voorkeur gaat naar een snel drogende broek en een paar lederen schoenen (moet ze een dezer nog eens behandelen tegen de regen) bij zeer slecht weer draag ik mijn Vaude overschoenen. Vandaag opnieuw gemerkt: mijn lange spatborden met flap vooraan werken uitstekend om de schoenen te sparen van vuil opspattend water.
Al bij al tevreden van dat systeem en ik pendel meestal zo'n 30km per dag. Alleen voor mijn vingers heb ik nog geen oplossing waar ik echt tevreden van ben: de windblocker fleece handschoenen worden koud tijdens aanhoudende regen...
Ik heb vooral ervaring met het fietsen naar school iedere dag in weer of geen weer.
Ik gebruik gewoon zo'n goedkoop regenpak. Dit is dus dat niet ademende zweetspul. Ik draag dan:

- Regenjas
- Regenbroek
- Bergschoenen (met minimaal 3 lagen impregneer)
- Waterdichte pet

Ik zorg er echter altijd voor dat ik mijn tempo iets omlaag hou en me eigenlijk te koud kleed. In de tas achterop (de rug of drager) heb ik dan een warmere laag voor op locatie mee. Het is anders het zweet dat je nat maakt en koud. Zolang je maar door kunt fietsen is de temperatuur prima en je bent gegarandeerd droog door de regenkleding. In de winter gebruik ik dan een thermolaag eronder. Aan de handen skihandschoenen of meerdere lagen (fietshandschoenen + dunne normale handschoenen). Rond de hals een Buff.

Bij sneeuw (waar je ook goed nat en koud van kan worden) Vervang ik de regenjas door een winterjas. Ook gaat de commandomuts op en gaat de Buff over mijn neus. Samen met een Thermolaag en een trui heb ik hier zonder problemen met -12, windkracht 5 en zware sneeuw meer rondgereden hier in de polder.

Oh en mijn beste tip misschien wel: Laat je lichaam wennen aan de kou. Probeer niet altijd extreem warm op pad te zijn de eerste weken van de herfst en winter. Als je je lichaam in die periode laat wennen aan de kou dan heb je er als het echt koud is minder last van.
Mocht je het Buffalo systeem overwegen, dan zijn volgens mij de meest voor de hand liggende modellen het O3 Shirt voor de warmere temperaturen en het Big Face Shirt voor als het koud is. Deze laatste zou ik dan combineren met de Expedition Hood. Uiteraard heeft Buffalo ook wanten voor als het koud wordt.

Helaas is dit alles niet in opvallende fietskleuren beschikbaar. :cry:

Zelf heb ik overigens een Marmot DriClime Windshirt, welke goed bevalt qua werking. Alleen de afwerking laat wat te wensen over (ruime kraag, elastiek van de mouwuiteinden zijn binnen 10 jaar uitgelubberd na het opstropen tot over de ellebogen, geen zakje waar 'ie zelf in past om mee te nemen bij warm weer).
Je krijgt het koud door je eigen transpiratievocht. Transperatie heeft tot doel je lichaam om te koelen en is daar succesvol in. Je transpireert omdat je lichaam te warm wordt. Veel medelanders zijn te dik en hebben een te hoge BMI. Als je BMI goed is zul je minder transpireren omdat je lichaam niet snel te warm wordt. Bepaal je BMI eens en kijk hoeveel je af moet vallen voordat je BMI te laag wordt.
Als je niet te warm wordt zweet je niet en hoef je geen kleding te dragen om het ongemak van de ongewenste transpiratie op te lossen. http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-g ... meter.aspx voor het bepalen van je BMI. Bepaal eens je minimale gewicht bij een gezonde BMI. Hoeveel mag je daar voor afvallen? Met mijn 182cm mag ik 62 kilo wegen voor een gezonde BMI. Misschien is dit de gouden tip wel :D
Niet alleen de BMI is bepalend. Vele fietsers rijden zich het snot voor de ogen. Staan stijf van de cortisol en eten verkeerd. Loze calorieen. Het gaat er niet om hoeveel je eet, maar wat jou voedt. Alle gel-sleurpende fietsers krijgen langzaam een leververvetting en minder ruimte voor de opslag van glycogeen. Als ze even tegen wind moeten trappen, zweten ze als een beer.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Een zelden zwetende vakantiefietser, die in een gesloten regenpak niet klam of koud wordt.

Piet.
Ook jong geweest en dit ervan geleerd. :D

De juiste kleding is een utopie er zijn teveel parameters die van invloed zijn, daar kan een fabriek nooit aan voldoen. Je eigen ervaring, bij dit type weer deze lagen en verandert het weer de lagen aanpassen. :wink:
om je kleding weerbestendig te maken, is er een speciaal goedje, dat steeds minder makkelijk verkrijgbaar schijnt te zijn...

het heet "doorzettingsvermogen"... :wink:
PietV schreef:Niet alleen de BMI is bepalend. Vele fietsers rijden zich het snot voor de ogen. Staan stijf van de cortisol en eten verkeerd. Loze calorieen. Het gaat er niet om hoeveel je eet, maar wat jou voedt. Alle gel-sleurpende fietsers krijgen langzaam een leververvetting en minder ruimte voor de opslag van glycogeen. Als ze even tegen wind moeten trappen, zweten ze als een beer.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Een zelden zwetende vakantiefietser, die in een gesloten regenpak niet klam of koud wordt.

Piet.
Nu is mijn BMI precies goed en ben ook geen gel-slurper maar drijf altijd snel uit een regenpak, ondingen zijn het.

En Piet, het is toch echt:
fiets lekker snel en zonder zorgen
want dan kom je er vandaag en niet pas morgen!

en ik hou juist wel van gekken, vooral van fietsende gekken :wink:
ik denk dat die berekening niet erg klopt van die bmi website......of anders ben ik veel te dik da kan ook.....34.....
johnny-vs schreef:ik denk dat die berekening niet erg klopt van die bmi website......of anders ben ik veel te dik da kan ook.....34.....
die site klopt wel, de vraag is of we niet allen veel te dik zijn geworden.
Mijn opmerking gaat over transpireren in relatie tot een hoge BMI. Als je niet transpireert heb geen vocht doorlatende kleding nodig of onderkleding die de huid droog houd van transpiratievocht.
BMI schijnt overigens niet de waarheid te zijn. je kan beter gewoon een vetpercentage meting doen. tusse de 9 en 18 is goed geloof ik
Voor mannen in de leeftijd van 17 tot en met 29 jaar geldt een gezond vetpercentage van 10% tot 15%. Voor vrouwen in dezelfde leeftijd is dat een percentage tussen de 20% en 25%. Voor mannen tussen de 30 tot en met 39 jaar is een vetpercentage van 15% tot 17,5% gezond. Voor vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep is dat 25% tot 27,5%. Voor mannen boven de 40 jaar geldt een gemiddeld gezond vetpercentage van 20%, voor vrouwen boven de 40 jaar 30%.
aldus http://www.vetpercentage.com/wat-is-een ... ercentage/

maar on topic, ik heb zaterdag nog een rondje gefietst. Was bijzonder fris maar gelukkig geen regen gehad (ook niet op gekleed, trainingsbroek over fietsbroek, tshirt en longsleeve en een hoody/trui van fleece en stof (zo'n productietrui, niets spannends))

ik denk dat een zweet afvoerend shirt onder een waterdichte jas prima is, eventueel een longsleeve voor je armen.
Gezien het aantal reacties ben ik niet de enige waar dit probleem speelt, iedereen erg bedankt, uit de veelheid van reacties is wel het een en ander te distilleren. Begon dit onderwerp gisteren uit pure frustratie omdat ik me zo ongemakkelijk voelde na dat ritje, maar begrijp nu dat ik niet zozeer een watje maar meer een halve zool ben om op zo'n dag als gisteren als het halve Ijsselmeer naar beneden komt (volgens de Volkskrant) toch te willen fietsen! We wonen helaas niet allemaal hoog en droog in Groningen.
Maar goed, dan maar een halve zool, want in principe vind ik het toch echt leuk om met dat soort weer eropuit te gaan, ik moet kennelijk de gevolgen maar dragen, dat is ok, maar ik begrijp ik dat er toch een aantal zaken zijn die ik nog kan proberen om het wat prettiger te hebben:
- BMI en dunner worden hoort daar niet bij, volgens de site hoort bij mijn leeftijd (53, zo jong ben ik dus ook niet meer) en lengte (1,82) een gewicht tussen 62 en 82 kilo. Aangezien ik al jaren krap 65 weeg lijkt mij dat niet het probleem, er mag eerder iets bij dan andersom :D . Zoals ik ook al schreef ben ik in het geheel geen overmatige zweter.
- vetpercentage weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat zich dat in dezelfde regionen ophoudt als de BMI index, en dus niet echt een bron van zorg
- eetpatroon veranderen zal denk ik ook niet veel opleveren, ik prijs mij gelukkig met de gedachte dat ik uitstekend eet, altijd vers, genoeg groenten, goed brood etcetc. In ieder geval nooit iets "ergers" gegeten dan een sportbar met noten ofzoiets, geen gels, cortisol (whatever that may be) enzo
- doorzettingsvermogen, ja natuurlijk, maar dat is erg subjectief en vooral hoe lang en hoe ver ga je door en wanneer gaat dit over in gewoon onverstandig zijn? Dat laatste probeer ik dus te voorkomen (oa door het zoeken naar de juiste kleding).
- rustiger fietsen, ik vind zelf dat ik niet zo heel hard fiets, maar tijdens het Posbankrondje tijdens de Harskamperdennen merkte ik dat ik toch meestal aardig in de "kopgroep" reed (gezellig met doorzetter Roald :o), op mijn eigen tochtjes zit ik meestal tussen de 23-25 km/uur, dus daar kan misschien wel wat af, dat zal ik ook eens proberen, want inderdaad je hoeft niet persé ergens te zijn op een bepaalde tijd
- ik gebruik nu meestal de 200 merino baselayer, zal ook eens de 150 proberen, inderdaad heb je altijd de neiging om jezelf "lekker warm" in te pakken, maar ik merk dat dat inderdaad vaak gewoon tè warm is, de hoeveelheid warmte die je produceert verbaast mij nog steeds, vooral wat er langs nek en hals omhoog stijgt!
- kunststof baselayer, niet heel veel ervaring mee, was juist zo blij met de niet-kunststof merino, ooit wel eens die van Lidl geprobeerd, maar dat was werkelijk afschuwelijke zooi, gelijk in de prullenbak (of kringloop geloof ik), ik heb nog iets van ultima maar dat is meteen weer met windblokker en dus snel teveel van het goede, maar zal het eens een keer proberen met spul van craft ofzo
- Buffalo heeft wel degelijk speciale fietskleding in fel geel:
http://www.buffalosystems.co.uk/product ... cle-shirt/
http://www.buffalosystems.co.uk/products/cycle-shirt/
en daar was ik dus erg benieuwd naar, waarom had jij die andere gekozen Robertjan?

Jeroen
jeroenh schreef:de hoeveelheid warmte die je produceert verbaast mij nog steeds, vooral wat er langs nek en hals omhoog stijgt!
Dat hoeft je niet te verbazen.
Als je fietst met jouw snelheid moet je iets van 125 Watt aan de pedalen afleveren.
Met een rendement van een geoefend fietser van ruwweg 20% krijg je als warmte-afval dus onvermijdelijk de andere 80%. Dat is dus 500 Watt die je extra krijgt bovenop der warmte die je al produceert door er te zijn: een aardig kacheltje.
Voor een deel worden die 500 W door de bovenbeenspieren gegenereerd, dus dat is de reden waarom die na een tjidje zo lekker warm aanvoelen. Een ander deel wordt door de andere delen van het lichaam opgewekt dat zich inspant: het hart, de borstkasspieren. Ook de organen zijn actiever.
Niet raar dat je het warm krijgt.
Leon