Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat type stuur gebruiken jullie? - Forum Wereldfietser

Wat type stuur gebruiken jullie?

Voor onze fietsreis zijn we onze fietsen aan het samenstellen zoals jullie ondertussen al wel gelezen hebben. Nu was de vraag wat voor sturen jullie gebruikten voor je fietsen.

Ik vind het dali stuur van koga wel interessant of zijn mtb sturen beter?

Alle info is welkom
't Is maar waar je van houdt.
Ik heb al een aantal jaren op mijn Koga een vlinderstuur zitten. Bevalt me wel om lekker je houding te variëren. Toch denk ik dat mijn volgende fiets een recht stuur met bar-ends zal krijgen. Ik vind toch dat ik zo op te verschillende wijzen op de fiets zit, het is net alsof ik daardoor gek genoeg toch eerder spierpijn krijg.

Of zal het toch gewoon de leeftijd zijn?
Bedenk dat een vlinderstuur (tenminste bij bijna alle vlindersturen) een aanmerkelijk kortere zitpositie oplevert dan een recht of racestuur. Doordat de 'bocht' naar je toeloopt komt het stuur een stuk dichterbij. Voor dezelfde zitpositie heb je dus een langer frame nodig.
Het is dus niet alleen de positie van je handen die van belang is maar ook de lengte van je bovenbuis.
Ten aller tijde een race stuur! :wink:

Afbeelding
NITTO STUURBOCHT

Henk

kunst en fietswerk
niet te allen tijde, want op stadsfiets en MTB niet.

Reisfiets: Nitto Noodlebar, niet te versmaden!
ten alle tijde een racebocht, ook op stadsfiets (nouja heb een bullhorn op m'n fixie) en met name ook op een mtb
Ha, ook hier een racebocht, een Velo Orange "Chris' Rando bar". Dan zijn zo'n beetje alle racebochtgebruikers op het forum geweest geloof ik... Toeval, of happen die sneller als ze hun stuurkeuze mogen verdedigen?
JaapG schreef:Bedenk dat een vlinderstuur (tenminste bij bijna alle vlindersturen) een aanmerkelijk kortere zitpositie oplevert dan een recht of racestuur. Doordat de 'bocht' naar je toeloopt komt het stuur een stuk dichterbij. Voor dezelfde zitpositie heb je dus een langer frame nodig.
Het is dus niet alleen de positie van je handen die van belang is maar ook de lengte van je bovenbuis.
Of de lengte van je stuurpen, natuurlijk.
stuurpen
Dag Lidje, heb zelf Dalistuur gehad. Ziet er mooi uit en leer is comfortabel. Nadelen vond ik de beperktere handpositie dan vlinderstuur. Bovendien moet je er rekening meehouden dat op Dali- en vlindersturen de remgrepen/shifters op een vaste positie zitten. Bij een mtg stuur kan je door je stuur op maat te (laten) zagen de positie van de remgrepen aanpassen aan je schouderbreedte. Dat kan akelige nekkramp voorkomen.
Ik heb nu een racestuur. Fijn maar in de praktijk gebruik ik niet meer handposities dan op een MTBstuur met bar-ends, omdat ik zelden met mijn handen in "beugels" fiets. Als je een racestuur kiest is niet alleen de breedte van het stuur van belang voor comfort, maar ook hoe laag de beugels zijn ("drop") en hoe ver de remmen op de beugel zitten ("reach)".
Succes met kiezen
Groeten Nins
Het grote nadeel van het leer (we hadden een voorloper van het dali-stuur) is dat als het nat wordt het leer ontzettend af gaat geven. Bovendien ging het ook losser rond het stuur zitten, ook niet echt geweldig prettig. Gevolg was dat ik altijd een vuilniszak om mijn stuur bond als de fiets buiten moest overnachten.
Nog iets: mijn partner klaagde erover dat de afstand tussen bocht en rem/schakelgrepen te kort was waardoor ze haar handen niet goed kon positioneren. Probeer dat dus eerst even uit tijdens een wat langere proefrit.
Tegenwoordig rijden we met bijna rechte sturen met barends. Met volle tevredenheid.
Ik heb het niet maar als ik nu nog moest beslissen werd het een Salsa Woodchipper.
http://salsacycles.com/components/categ ... oodchipper
Ligt eraan op welke fiets.
Randonneur: racestuur met Brooks leren stuurlint (geeft niet af en blijft goed zitten), al zou een model als een Woodchipper waarschijnlijk handiger zijn i.v.m. de ergonomischere positie.
'Tractor' (meer geschikt om ook offroad te gaan): gebogen (vanwege ergonomie) stuur met barends. Momenteel met kurken stuurlint en derailleurshifters, maar in de toekomst zou ik ergonomischere handvatten willen (van Ergon, zonder stuurlint) met Rohloffshifter.
Recht stuur met 8 graden 'sweep', dus licht naar beneden gebogen einden, voor een prettiger houding, met ergon GC3 (lange, gebogen bar-ends) en natuurlijk een ligstuurtje... Af en toe heerlijk ontspannen over je stuur hangen en bij tegenwind veel minder luchtweerstand.
Al jaren gewoon een recht stuur met barends, bevalt prima. Ik hoef niet aerodynamisch te zijn en kijk het liefst gemakkelijk vooruit cq in het rond. Met forse tegenwind buig ik natuurlijk wel voorover, dat gaat vanzelf.
@ LHT JoostIk heb het niet maar als ik nu nog moest beslissen werd het een Salsa Woodchipper.
Ik heb nog zo'n SALSA stuur liggen voor je, heb wel iets van de uiteinden afgezaagd ivm Crosscommandeurs.

Henk

kunst en fietswerk
Een fiets is geen fiets als er geen krom stuur op zit.

Voor lange ritten zit in mijn ogen toch echt niets zo prettig al de sportieve zit van en racefiets en een koersstuur. Ik heb met een recht stuur lange tochten gemaakt en ik vond het waardeloos.
bergbeklimmer schreef:Een fiets is geen fiets als er geen krom stuur op zit.
Wat een lulkoek.
Alien schreef:
bergbeklimmer schreef:Een fiets is geen fiets als er geen krom stuur op zit.
Wat een lulkoek.
+1
Een aantal mensen op dit forum zijn niet erg rijk bedeeld met inlevingsvermogen.
Ik ga voor het vlinderstuur. Horizontaal gemonteerd geeft mij dat de meeste handposities, inclusief een uitgestrekte aerodynamische positie (ik kan niet meer 'diep' zitten dus een racebocht heeft voor mij geen zin). En een beetje trillingsdempingcomfort als ik hem bij het eind vasthoud.
Ik heb expres een vlinderstuur uitgezocht dat relatief smal is, en een frame dat lang is. En mijn stuur is licht i.t.t. de meeste vlindersturen die veel te zwaar (bijna 600 gram) zijn.