Additionally, paste this code immediately after the opening tag: piep in achterspatbord Santos - Forum Wereldfietser

piep in achterspatbord Santos

Hallo,
Toen ik de vraag over 'knik in achterspatbord Santos' zag, bedacht ik meteen dat ik mijn probleem(pje) ook even kan voorleggen in de hoop dat iemand het probleem herkent en weet wat ik het beste kan doen:
als ik fiets klinkt het alsof er een eendje in mijn achterspatbord van mijn Santos zachtjes zit te piepen. Ik kan lastig horen waar het geluid precies vandaan komt. Heeft iemand vergelijkbare geluiden?
Groet, Petra.
Piepende spatborden kom ik ook wel eens tegen bij Idworx. Soms helpt het om de spatbordstangetjes een millimeter langer te stellen. Kijk ook even of de spatbordstangen niet per ongeluk tegen de bagagedrager aan komen.
Bij mij was het meer het rammelen van het voor spatbord.
Het is eigenlijk alleen als ik 1 hand van het stuur haal en op een wat minder goed wegdek rij.
Heb het grotendeels kunnen oplossen door wat te spelen met de bevestigings stangetjes, iets strakker of iet losser te stellen.
Ook de bandendruk van je voorwiel heeft wel wat invloed.
Heb bij mijn Idworx na enkele honderden kilometers snel ondervonden dat er ook een "gepiep" optreedt, meestal wanneer ik op ongelijk terrein reed (kasseien, klinkers, onverhard, ...).
Bij toeval heb ik de oorzaak van dat gepiep ontdekt : bij het rijden over ongelijk terrein, én wanneer ik met slechts één hand rij) trilt het voorspatbord waardoor de stangen van het spatbord tegen de band aan komt, wat het "gepiep" veroorzaakt.
Als ik het stuur goed met beide handen vast heb gebeurd het niet, of toch zeer zelden.
Nu ik weet waar het gepiep vandaan komt kan ik er eigenlijk mee leven...

Ik heb een Idworx evo 2013 met Big Ben 50mm breed.
Normaal zijn de spatborden breed genoeg, maar bij trillen door op ongelijk terrein te rijden, tja ...

Ik heb dit ontdekt door eens met mijn voet tegen het spatbord te leunen, waardoor het gepiep werd geïnitialiseerd. Sinds ik dus weet waar het vandaan komt voel ik me wat geruster, eigenlijk niks speciaals aan de hand ...


Edit : hmm, eigenlijk hetzelfde als Dik5 beschrijft, ik heb er niks aan gedaan, zoals ik zei, ik kan ermee leven, leert mij om met twee handen te rijden;-)