Ik ga me niet uitspreken over de zin/onzin van de heraanleg van die spoorlijn. Daarvoor zou ik me er veel beter in moeten verdiepen.
Ik spreek me dus enkel uit over het mogelijke verdwijnen van dat fietspad. Ik ben natuurlijk een pleitbezorger voor meer 'fietssnelwegen' en vergelijkbare fietspaden en zou het dus niet eens zijn met het verdwijnen van dat fietspad. (Hoewel ik er nog nooit gebruik van heb gemaakt.)
Ik heb begrip voor de bezorgdheid en zelf het wantrouwen naar overheden toe.
Ik ben ook al vaak geconfronteerd geweest met investeringstrajecten waar men te laat is gaan nadenken over mogelijke consequenties en mogelijkheden en wordt dagelijks geconfronteerd met half werk en volledig knoeiwerk van bepaalde overheden. Mijn grootste probleem met het fietsbeleid in Vlaanderen (en Antwerpen in het bijzonder) zijn net al die gemiste kansen en gemaakte fouten. Heel vaak heeft het beleid iets weg van een Processie van Echternach en soms lijkt men zelf meer achteruit dan vooruit te gaan.
Toch maak ik me in dit geval geen zorgen en ben ik er van overtuigd dat - indien de spoorweg er wordt aangelegd - er een fietspad naast zal worden aangelegd. Ik ben er zeker van dat het kabinet van minister Crevits (mobiliteit en openbare werken) het verdwijnen van dat fietspad onaanvaardbaar zou vinden. Maar als ik nog eens samen zit met dat kabinet zal ik het niet nalaten er eens achter te informeren. Ook zit ik binnenkort rond de tafel met wat mensen van de Fietsersbond Nationaal en zal ik de bezorgdheid daar ook eens voorleggen. (Maar je mag hen en het kabinet (
kabinet.crevits@vlaanderen.be) natuurlijk altijd zelf een mailtje sturen.)
Leon schreef:Je kunt niet zomaar langs een spoorlijn een fietspad maken.
Dat hangt er vanaf wat je met 'zomaar' wil zeggen. Er liggen in België heel veel kilometers fietspad naast spoorwegen (waaronder een deel van het fietspad waar we het hier over hebben) en er komen er elke dag bij. Bijna alle geplande fietssnelwegen in Vlaanderen zijn gepland naast spoorwegen (of waterwegen).
Om van het huidige fietspad opnieuw terug een spoorlijn te maken zal er sowieso (beperkte) onteigening nodig zijn en zal er een deel natuur en landbouw moeten sneuvelen. Gebouwen staan er nauwelijks of niet in de weg want het huidige fietspad loopt bijna volledig door landbouw en natuurgebied.
Het aanleggen van een fietspad naast die spoorlijn vraagt ook nauwelijks extra ruimte. Er dient naast een spoorweg immers sowieso een bufferruimte voorzien te worden waarin geen hoge bomen, geen gebouwen, ... mogen staat maar waar de NMBS het wel aanvaard als dat er een fietspad wordt aangelegd. Bovendien zijn langs spoorwegen ook onderhoudswegen nodig en de meeste van de fietspaden naast spoorwegen doen tegelijkertijd dienst als onderhoudsweg. De extra (te onteigen) ruimte die een spoorlijn met fietspad vraagt t.o.v. een spoorlijn met fietspad zal dus ruim onder de 3 meter blijven, zelf als het fietspad 3 meter breed wordt. (Wat in Vlaanderen de standaard breedte is voor de fietssnelwegen naast spoorlijnen.)
Ik kan me voorstellen dat het minder prettig fietsen is naast een spoorweg dan op het huidige bijna volledig tussen de natuur en landbouw liggende autovrije fietspad. Maar ik zie geen enkel groot probleem waarom er geen nieuw fietspad zou kunnen aangelegd worden als er een nieuwe spoorweg wordt gelegd.
Ik lees er vooral verzet in van buurtbewoners tegen de heraanleg van de spoorlijn en dat vanuit een NIMBY-denken. De meeste van die buurtbewoners zullen zich echt niet zozeer zorgen maken vanwege het verdwijnen van het fietspad.
Maar dat er fietsers (soms buurtbewoners) zijn die zich zorgen maken, dat begrijp ik. Maar dat betekent nog niet dat die zorgen in dit geval terecht zijn. Het artikel wijst mij er in ieder geval niet op dat er geen nieuw fietspad zou komen bij het verdwijnen van het oude.
Renaat