Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspad lijn 18 wordt weer spoor - Forum Wereldfietser

Fietspad lijn 18 wordt weer spoor

België gaat voormalige spoorlijn opnieuw tot spoor ombouwen.

Wie wel eens van de omgeving Hasselt richting Eindhoven of omgekeerd heeft willen fietsen weet het waarschijnlijk: er is maaar één verbinding die enigszins direct en tegelijk prettig fietsbaar is: de voormalige spoorlijn 18.
Het lijkt erop dat men toch 185,7 miljoen euro wil uitgeven om van dit traject weer een spoorlijn te maken.
Zonder forse investeringen in andere fietspaden een doodsteek voor het noord-zuid-fietsen in die omgeving.

Bron: HBVL, 29-9-13: http://www.hbvl.be/dossiers/spartacus/v ... rpelt.aspx
Het zou me verbazen dat men bij de (her)aanleg van dat spoor niet opnieuw een fietspad zal voorzien. Het is immers één van de twee 'fietssnelwegen' in Limburg en minister Crevits wil net meer fietssnelwegen dan minder. Ook de provincie Limburg hecht toch steeds meer belang aan haar fietsinfrastructuur.

http://wijmakenlimburgmooier.be/algemee ... snelwegen/
http://www.hildecrevits.be/nl/twee-nieu ... ssnelwegen

Voorlopig volgens mij geen reden om je zorgen te maken.

Renaat
Je kunt niet zomaar langs een spoorlijn een fietspad maken. Ik denk dat men zich juist nu zorgen moet maken omdat het nu misschien nog net niet te laat is.
Hoeveel namen van investeringstrajecten wil je horen waarbij het te laat was toen men na begon te denken?
Leon

P.s. toekomstvoorspelling: de JSF wordt duurder.
Gelukkig is er al verzet:
http://www.hbvl.be/dossiers/spartacus/f ... wordt.aspx

Een fietssnelweg langs het Albertkanaal is natuurlijk een fopspeen omdat het niets anders is als een poging het jarenlange verkwanselen van de jaagpaden aan allerlei bedrijven tegen te gaan.

Leon
De totale gemeente Neerpelt heeft slechts 16.000 inwoners. Hasselt is met 75.000 ook niet eens zo groot. Er liggen nauwelijks plaatsen van enige betekenis aan deze voormalige spoorbaan. Ik snap niet hoe ze dit lijntje rendabel kunnen krijgen. Het station van Neerpelt, dat eindpunt is van het lijntje 19 uit Mol en Antwerpen, trekt slechts zo'n 500 reizigers per dag.
Ik ga me niet uitspreken over de zin/onzin van de heraanleg van die spoorlijn. Daarvoor zou ik me er veel beter in moeten verdiepen.

Ik spreek me dus enkel uit over het mogelijke verdwijnen van dat fietspad. Ik ben natuurlijk een pleitbezorger voor meer 'fietssnelwegen' en vergelijkbare fietspaden en zou het dus niet eens zijn met het verdwijnen van dat fietspad. (Hoewel ik er nog nooit gebruik van heb gemaakt.)

Ik heb begrip voor de bezorgdheid en zelf het wantrouwen naar overheden toe.
Ik ben ook al vaak geconfronteerd geweest met investeringstrajecten waar men te laat is gaan nadenken over mogelijke consequenties en mogelijkheden en wordt dagelijks geconfronteerd met half werk en volledig knoeiwerk van bepaalde overheden. Mijn grootste probleem met het fietsbeleid in Vlaanderen (en Antwerpen in het bijzonder) zijn net al die gemiste kansen en gemaakte fouten. Heel vaak heeft het beleid iets weg van een Processie van Echternach en soms lijkt men zelf meer achteruit dan vooruit te gaan.

Toch maak ik me in dit geval geen zorgen en ben ik er van overtuigd dat - indien de spoorweg er wordt aangelegd - er een fietspad naast zal worden aangelegd. Ik ben er zeker van dat het kabinet van minister Crevits (mobiliteit en openbare werken) het verdwijnen van dat fietspad onaanvaardbaar zou vinden. Maar als ik nog eens samen zit met dat kabinet zal ik het niet nalaten er eens achter te informeren. Ook zit ik binnenkort rond de tafel met wat mensen van de Fietsersbond Nationaal en zal ik de bezorgdheid daar ook eens voorleggen. (Maar je mag hen en het kabinet (kabinet.crevits@vlaanderen.be) natuurlijk altijd zelf een mailtje sturen.)
Leon schreef:Je kunt niet zomaar langs een spoorlijn een fietspad maken.
Dat hangt er vanaf wat je met 'zomaar' wil zeggen. Er liggen in België heel veel kilometers fietspad naast spoorwegen (waaronder een deel van het fietspad waar we het hier over hebben) en er komen er elke dag bij. Bijna alle geplande fietssnelwegen in Vlaanderen zijn gepland naast spoorwegen (of waterwegen).

Om van het huidige fietspad opnieuw terug een spoorlijn te maken zal er sowieso (beperkte) onteigening nodig zijn en zal er een deel natuur en landbouw moeten sneuvelen. Gebouwen staan er nauwelijks of niet in de weg want het huidige fietspad loopt bijna volledig door landbouw en natuurgebied.
Het aanleggen van een fietspad naast die spoorlijn vraagt ook nauwelijks extra ruimte. Er dient naast een spoorweg immers sowieso een bufferruimte voorzien te worden waarin geen hoge bomen, geen gebouwen, ... mogen staat maar waar de NMBS het wel aanvaard als dat er een fietspad wordt aangelegd. Bovendien zijn langs spoorwegen ook onderhoudswegen nodig en de meeste van de fietspaden naast spoorwegen doen tegelijkertijd dienst als onderhoudsweg. De extra (te onteigen) ruimte die een spoorlijn met fietspad vraagt t.o.v. een spoorlijn met fietspad zal dus ruim onder de 3 meter blijven, zelf als het fietspad 3 meter breed wordt. (Wat in Vlaanderen de standaard breedte is voor de fietssnelwegen naast spoorlijnen.)

Ik kan me voorstellen dat het minder prettig fietsen is naast een spoorweg dan op het huidige bijna volledig tussen de natuur en landbouw liggende autovrije fietspad. Maar ik zie geen enkel groot probleem waarom er geen nieuw fietspad zou kunnen aangelegd worden als er een nieuwe spoorweg wordt gelegd.
Leon schreef:
Leon schreef:Gelukkig is er al verzet:
http://www.hbvl.be/dossiers/spartacus/f ... wordt.aspx
Ik lees er vooral verzet in van buurtbewoners tegen de heraanleg van de spoorlijn en dat vanuit een NIMBY-denken. De meeste van die buurtbewoners zullen zich echt niet zozeer zorgen maken vanwege het verdwijnen van het fietspad.

Maar dat er fietsers (soms buurtbewoners) zijn die zich zorgen maken, dat begrijp ik. Maar dat betekent nog niet dat die zorgen in dit geval terecht zijn. Het artikel wijst mij er in ieder geval niet op dat er geen nieuw fietspad zou komen bij het verdwijnen van het oude.

Renaat
Beste Renaat,

Het tracé van de voormalige lijn 18 van Hasselt naar het noorden is op een paar plaatsen uitgegraven door de heuvels. Ik zie men deze omvangrijke werken voor een fietspad echt niet doen. Ik schat ook zo in dat voor het realiseren van een fietspad parallel aan deze spoorweg er wél veel grond onteigend moet worden.
Verder zijn er volgend jaar verkiezingen voor het Vlaams Parlement en het zou zo maar kunnen gebeuren dat een andere partij die wat minder met fietsen heeft na deze verkiezingen deze belangrijke post opeist.
Het lijkt mij van belang dat de Vlaamse Fietsersbond de waarde van deze fietsverbinding nadrukkelijk naar voren brengt.
Ik geloof niet in én spoorbaan én fietspad: het wordt waarschijnlijk óf spoorbaan óf fietspad. Op welke ´trots voor Limburg´ wordt ingezet?
Gezien de krachtige lobby en het feit hoe prachtig de plannen worden gepresenteerd om het ´belangrijke`Neerpelt met een spoorverbindig met de `wereldstad` Hasselt te verbinden, kan het ergste gevreesd worden.
bert sitters schreef:Ik schat ook zo in dat voor het realiseren van een fietspad parallel aan deze spoorweg er wél veel grond onteigend moet worden.
Kan je ook uitleggen waarom? Er zijn de laatste jaren heel wat fietspaden naast spoorlijnen aangelegd, deze vereisten zelden (of nooit?) grootschalige onteigeningen.
bert sitters schreef: Ik geloof niet in én spoorbaan én fietspad: het wordt waarschijnlijk óf spoorbaan óf fietspad.
Waarom?

Renaat
Kennelijk werkt het in Vlaanderen totaal anders dan in Nederland.
In Nederland is het vrijwel onmogelijk om een stukje van een natuurgebied te onteigenen voor een fietspad. Lijn 18 gaat voor een groot deel door natuurgebieden.

Is er overigens in B of NL al een voorbeeld van een heraangelegde spoorlij? Of worden de lijnen van het Spartacusplan de eerste poging?

Leon
Voorzover ik weet niet: er zijn wel verschillende projecten waarbij verlaten spoorlijnen zullen worden gekozen voor Lightrails (een soort sneltram). De meeste gronden zijn echter nog steeds eigendom van de Belgische spoorwegen, waardoor de grondinemingen niet het grootste probleem zijn.

Op de spoorlijn Mechelen-Antwerpen werd het fietspad overigens halverwege de bestaande talut gelegd waardoor er nauwelijks extra breedte nodig was. Helaas werd de spoorwegsleuf smaller naarmate Antwerpen dichterbij kwam en het laatste deel wordt dan ook gekenmerkt door veel oversteken, bochten en "fietsstraten".

Overigens is het ook nog te bekijken of de oude lijn een dubbel of enkel spoor was en wat voor spoor ze nu willen aanleggen. Ik zou denken dat een goed ontwerp de beschikbare ruimte wel kan gebruiken voor zowel fiets als trein.
Leon schreef:Kennelijk werkt het in Vlaanderen totaal anders dan in Nederland.
In Nederland is het vrijwel onmogelijk om een stukje van een natuurgebied te onteigenen voor een fietspad. Lijn 18 gaat voor een groot deel door natuurgebieden.
Ja, het werkt in Vlaanderen heel anders dan in Nederland. (Spijtig genoeg.)
Maar bovendien klopt wat je zegt maar deels. Ik heb niet naar BPA's gezocht en RUP's zijn er nauwelijks, maar in de realistische veronderstelling dat voor het grootste deel van het traject het gewestplan nog geldig is loopt dat fietspad wel regelmatig door een stuk natuurgebied maar ik schat (ruwe schatting) dat dat voor nog geen 20% van het traject het geval is.

De route loopt voor een groter deel door landschappelijk waardevol agrarisch gebied maar daarnaast ook nog voor een deel door agrarisch gebied, woongebied, industriegebied, gebied voor ambachtelijke bedrijven en kmo's, woonuitbreidingsgebieden, woongebied, woongebied met landelijk karakter, gebieden voor gemeenschapsvoorziening en openbaar nut, gebied voor dagrecreatie en woonpark. (En misschien ben ik er dan nog vergeten. De Vlaamse ruimtelijk ordening is nu eenmaal een puinhoop en wat je ziet is vaak niet in overeenstemming met de planmatige bestemming. In Vlaanderen kennen we zelf zoiets als zonevreemde bossen.)

Heel vaak loopt het huidige fietspad net op de grens van twee verschillende gebieden.

Zie: http://geo-vlaanderen.gisvlaanderen.be/ ... deren/gwp/#

Bovendien heb ik geen reden om er van uit te gaan dat er veel meer onteigend zal moeten worden om een fietspad naast de spoorlijn te kunnen aanleggen dan voor de spoorlijn alleen. Ook de landschappelijk aantasting zal nauwelijks groter worden door de keuze om terug een fietspad aan te leggen.
Als het dus lukt om de heraanleg van de spoorweg ruimtelijk, juridisch, ... rond te krijgen, dan zal het ook wel lukken om dat te doen met een fietspad ernaast.
Leon schreef: Is er overigens in B of NL al een voorbeeld van een heraangelegde spoorlij? Of worden de lijnen van het Spartacusplan de eerste poging?
Geen idee, ik vermoed van niet. De evolutie is de laatste decennia een geweest van steeds minder spoorlijnen (België had ooit het meest dichte spoorwegennetwerk van de wereld). Deze evolutie is nu pas aan het wijzigen.

Renaat
EnriceV schreef: Overigens is het ook nog te bekijken of de oude lijn een dubbel of enkel spoor was en wat voor spoor ze nu willen aanleggen. Ik zou denken dat een goed ontwerp de beschikbare ruimte wel kan gebruiken voor zowel fiets als trein.
Het was enkelspoors. Een klein stukje van de spoorlijn ligt er overigens nog (met het fietspad ernaast).

Renaat
Revanho schreef:Als het dus lukt om de heraanleg van de spoorweg ruimtelijk, juridisch, ... rond te krijgen, dan zal het ook wel lukken om dat te doen met een fietspad ernaast.
Mijn ervaring met infrastructurele projecten in Nederland is echter dat nooit aan de precieze fietspaden wordt gedacht bij de planning en uitwerking van een groot project. Het moment van actie is dus nu.
Leon
Revanho schreef:Ik heb niet naar BPA's gezocht en RUP's zijn er nauwelijks,
Er is helaas geen google-traslate-functie voor Vlaams :(
Leon schreef:
Revanho schreef:Ik heb niet naar BPA's gezocht en RUP's zijn er nauwelijks,
Er is helaas geen google-traslate-functie voor Vlaams :(
Bijzonder Plan van Aanleg en Ruimtelijk Uitvoeringsplan. De rest kan Google/Wikipedia/... je wel vertellen :)

Renaat
Revanho schreef:
bert sitters schreef:Ik schat ook zo in dat voor het realiseren van een fietspad parallel aan deze spoorweg er wél veel grond onteigend moet worden.
Kan je ook uitleggen waarom? Er zijn de laatste jaren heel wat fietspaden naast spoorlijnen aangelegd, deze vereisten zelden (of nooit?) grootschalige onteigeningen.

Dat zijn waarschijnlijk vlakke spoorbanen. Langs een holle spoorbaan leg je niet even snel een fietspad aan.
bert sitters schreef: Ik geloof niet in én spoorbaan én fietspad: het wordt waarschijnlijk óf spoorbaan óf fietspad.
Waarom?

Er lag ooit een spoorbaan, dat is nu fietspad. Als je daar een weer een spoorbaan op gaat aanleggen, dan is er geen ruimte meer voor een fietspad door die groene tunnels.


Renaat
Revanho schreef:
EnriceV schreef: Overigens is het ook nog te bekijken of de oude lijn een dubbel of enkel spoor was en wat voor spoor ze nu willen aanleggen. Ik zou denken dat een goed ontwerp de beschikbare ruimte wel kan gebruiken voor zowel fiets als trein.
Het was enkelspoors. Een klein stukje van de spoorlijn ligt er overigens nog (met het fietspad ernaast).

Renaat
Precies! Bij een enkel spoor in die groene tunnel is er naast dat spoor géén ruimte voor een fietspad. Dat deel met die sporen ernaast is bij een voormalige aansluiting en daar was meersporigheid.
Planologisch is het niet zo'n probleem om van een voormalige spoorbaan weer een spoorbaan te maken. Er staat weinig in de weg. Probleem zit wel in de gelijkvloerse overgangen. Er zitten een paar gevaarlijke bij, waarbij de weg diagonaal het voormalige spoor kruist. Als fietser moet je daar een bajonet-beweging maken, maar dat kan een trein niet. De kans is dat een aantal overwegen gesloten zullen worden.

Beste Renaat,

Ik zou als Vlaamse Fietsersbond echt wat alerter reageren, want volgens mij wordt op z'n Amsterdams gezegd de fietser hier gepiepeld!
bert sitters schreef: Beste Renaat,

Ik zou als Vlaamse Fietsersbond echt wat alerter reageren, want volgens mij wordt op z'n Amsterdams gezegd de fietser hier gepiepeld!
Even voor de duidelijkheid. Ik ben voorzitter van de Antwerpen afdeling van de Fietsersbond. Dus in die zin heb ik helemaal niets met die zaak te maken en is het een 'ver van mijn bed show'. Ik heb beloofd me hier wel achter te informeren, en dat ga ik ook doen maar het is niet aan mij om hier één of andere actie te ondernemen naar een officiële instantie.

Maar wat belet je om zelf een mailtje te sturen naar het kabinet van minister Crevits of aan de Vlaamse vakantiefietsers te vragen dat te doen?

Renaat
bert sitters schreef: Dat zijn waarschijnlijk vlakke spoorbanen. Langs een holle spoorbaan leg je niet even snel een fietspad aan.
Volgens mij is er (over het grootste deel van de lengte) geen sprake van een holle spoorbaan.

Renaat
Revanho schreef:
bert sitters schreef: Beste Renaat,

Ik zou als Vlaamse Fietsersbond echt wat alerter reageren, want volgens mij wordt op z'n Amsterdams gezegd de fietser hier gepiepeld!
Even voor de duidelijkheid. Ik ben voorzitter van de Antwerpen afdeling van de Fietsersbond. Dus in die zin heb ik helemaal niets met die zaak te maken en is het een 'ver van mijn bed show'. Ik heb beloofd me hier wel achter te informeren, en dat ga ik ook doen maar het is niet aan mij om hier één of andere actie te ondernemen naar een officiële instantie.

Maar wat belet je om zelf een mailtje te sturen naar het kabinet van minister Crevits of aan de Vlaamse vakantiefietsers te vragen dat te doen?

Renaat
Beste Renaat,

Ik ga het probleem zeker bij diverse personen en instanties onder de aandacht brengen.
Dan komt mijn fietsroute naar http://www.terdolen.be/ in gevaar!! :wink:

Is er al een online petitie boek? Dit kunnen we natuurlijk best tegenhouden.